فرمهر منجزی: 
باید مطالعه صحیح و عمقی را در جامعه گسترش داد

فرمهر منجزی مترجم و ویراستار کتاب‌های کودک ونوجوان و عضو هیات مدیره کانون توسعه فرهنگی کودکان در گفتگو با خبرنگار لیزنا گفت: نظام آموزشی حاکم بر دانشگاه‌ها سد بزرگی برای یادگیری دانشجویان به مطالعه صحیح و عادت به کتاب‌خواندن شده و این مسئله ضربه بزرگی بر پیکره بار دانشی کشور وارد می کند.

 

وی ادامه داد: بحث خواندن در تمام کشورها و ایران مسئله بسیار مهمی است که باید از سنین پایین برای آن برنامه ریزی و تمهیدات خاصی اندیشیده شود و برگزاری کارگاه هایی ویژه خواندن می تواند در فرهنگسازی و ترویج آداب و رسوم صحیح در بین جوانان نقش مهمی داشته باشد که امیدواریم طی سال های آتی برگزاری چنین کارگاه هایی شکاف عمیق فرهنگی بین ایران و کشورهای توسعه یافته را کمتر کند.

منجزی با اشاره به نقش کارگاه‌های مروجان خواندن در ترویج علوم مختلف اظهار داشت: در این کارگاه‌ها تلاش شده تا کتاب‌ خواندن صحیح  و عمقی ترویج و فرهنگ‌سازی شود زیرا این مسئله سبب تبادلات علمی در علوم مختلفی چون ادبیات، فلسفه‌ و پزشکی می شود.

 

عضو هیات مدیره کانون توسعه فرهنگی کودکان بیان کرد: گسترش فرهنگ مطالعه عمقی کتاب می‌تواند عادت به مطالعه را در بین افراد و جامعه خصوصاً کودکان ونوجوانان افزایش داده و این نوع مطالعه باعث یادگیری طولانی مدت وعمیق می‌شود.

این مترجم و ویراستار افزود: در کارگاه‌های مختلف سعی در آموزش و عادت به کتاب خواندن صحیح شده که در این بین با همکاری وزارت ارشاد با تشکیل باشگاه‌های کتاب خوانی و برگزاری این جشنواره روش‌های صحیح خواندن را به مردم خصوصاً نوجوانان آموزش داده می شود.

وی ابراز داشت:  جامعه کتابداران و تمام اعضای فرهنگی دانشگاه ها و مدارس به گروهک هایی نیاز دارند که خواندن صحیح را به مخاطبان آموزش دهند.  

 

عضو هیات مدیره کانون توسعه فرهنگی کودکان ادامه داد:‌ در جشنواره باشگاه‌های کتاب‌خوانی و مروجان خواندن به آموزگاران، مربیان مهد کودک، مربیان کانون پرورش فکری و مدیران مدارس  چگونگی مطالعه صحیح را آموزش‌ می دهند تا با اجرای این راهکارها فرزندان بیشتری به مطالعه صحیح تشویق شوند.

وی یاد‌آور شد: نقش فرهنگ مطالعه در دانشگاه‌ها بسیار بالا بوده به طوری که بیشترین دسترسی به منابع کتاب و خواندن صحیح در این مراکز آموزشی است و اگر استادان روش‌های صحیح خواندن و مطالعه عمقی را به دانشجویان فرا بدهند سبب گسترش فرهنگ صحیح مطالعه در جامعه خصوصاً در قشر جوان می‌شوند از این رو دانشگاه ها و مراکز آموزشی باید بیشترین همکاری را با برگزارکنندگان پنین جشنواره هایی داشته باشند.

 

منجزی عنوان کرد: متاسفانه دانشگاه‌ها مانع بزرگ برای کتاب خواندن صحیح و عمقی بوده ونظام آموزشی حاکم بر این مراکز آموزشی به گونه ای است که کتاب‌خوانی و عادت به مطالعه را از دانشجو می‌گیرد و به همین خاطر است که متاسفانه افراد تحصیل کرده نتوانسته متنی را به درستی بنویسند.

وی تأکید کرد: در مدارس به جای آموزش مطالعه صحیح و عادت دادن فرزندان به این امر مهم بیشتر به نوشتن‌های غیرضروری فرزندان را تشویق می‌کنند و همین مسئله سبب ضعیف شدن کودکان در نوشتن و مطالعه سطحی آنها می‌شود.

این مترجم و ویراستار کتاب‌های کودک با بیان اینکه مطالعه نادرست دانشجویان آنها را از نوشتن تحقیق و مقاله دور می‌کند تصریح کرد: دانشجویان امروزه مقالات و پروژه‌های خود را از مغازه‌ها خریداری کرده و استادان این پروژه‌ها را از آنها قبول می‌کنند و این مسئله عادت به مطالعه را در بین افراد تحصیل کرده ودانشجویان  کاهش می‌دهد.

 

منجزی ادامه داد: متاسفانه دانشگاه‌ها با این خروجی هیچ نقشی در ترویج کتاب‌خواندن و مطالعه صحیح را نداشته و این مسئله سبب ضربه بزرگی به آینده سازان این کشور می‌شود.

عضو هیات مدیره کانون توسعه فرهنگی کودکان ابراز داشت: در مدارس کشور به جای ساعت مطالعه فرزندان اوقات بیکاری زیادی را در این مکان‌های آموزشی می‌گذارند و همین تربیت نادرست سبب می‌شود که در دانشگاه هیچ تمایلی به خواندن و عضو کتابخانه شدن ندارد.

مترجم و ویراستار کتاب‌های پزشکی کودک ونوجوان  اظهار کرد: جامعه‌ای که کتاب‌خوان داشته باشد در رفتارهای اجتماعی، کاهش بزهکاری و خوب شدن رفتارهای عمومی تأثیرمثبتی می گذارد. زندگی مدرن مشکلات خاص خودش را دارد اما افراد باید وقتی را برای خواندن صحیح و مطالعه عمقی کتاب‌های مختلف بگذارند و این مسئله با پیشرفت تکنولوژی دسترسی افراد به نسخه‌های الکترونیکی را آسان‌‌تر کرده است.

 

وی در پایان اذعان داشت: با فعال کردن کتابخانه‌های دانشگاه ها و مدارس، آغاز عادت دادن بچه‌ها به خواندن در مهدهای کودک و استفاده از کتاب در خانواده همچنین چاپ کتاب‌های جذاب برای کودکان می‌تواند مطالعه صحیح  و عمقی را در جامعه ترویج و گسترش دهد.