گنجنامه؛ دستاورد عظیم فرهنگی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت

 دکتر رائد فرید‌زاده، رئیس کتابخانه مرکزی، مرکز نشر و اسناد دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار لیزنا، با اشاره به حضور کتابخانه و مرکز نشر دانشگاه شهیدبهشتی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت اظهار داشت: انتشارات دانشگاه سابقه طولانی در نشر دارد و با توجه به تکمیل شدن پروژه گنجنامه که یکی از بزرگترین دایره المعارف‌های معماری ایرانی – اسلامی محسوب میشود تصمیم به شرکت در این نمایشگاه معتبر کرده است.

وی گفت: تکمیل مجموعه 20 جلدی «گنج‌نامه» و به‌عبارت دیگر انتشار ویراست دوم مجلد‌های یک تا پنج همچنین چاپ نخست جلد‌های 19 و 20 و انتشار مجلد‌های 15 و 16 این مجموعه از‌جمله مهم‌ترین اتفاقات حوزه نشر دانشگاه شهید بهشتی است. 

وی ادامه داد: با تکمیل شدن فرایند 28 ساله دایره المعارف گنجنامه،  مرکز نشر دانشگاه شهید بهشتی به علت عرضه و قابلیت ارائه شدن این دایره المعارف، در نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت حضوری فعال دارد.

فریدزاده عنوان کرد: فرهنگ پهلوی یکی از آثار دانشگاه شهید بهشتی بوده که به سه زبان فارسی، انگلیسی و پهلوی به رشته تحریر درآمده است و این کتاب از دیگر آثار دانشگاه شهید بهشتی به حساب می‌آید.

 فریدزاده با بیان این که مذاکره با ناشران بین‌المللی دنیا، تعمیم و گسترش بین‌المللی فعالیت‌های دانشگاهی از جمله اهداف حضور دانشگاه شهید بهشتی در نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت است، ابراز داشت: نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت یکی از معتبرترین همایش‌های فرهنگی است که در آن ناشران دانشگاهی و کتابخانه‌هایی که نیازها و تولیدات خود را عرضه می‌کنند حضوری فعال دارند.

 وی ادامه داد: آژانس‌های ادبی که در کار کپی رایت هستند در نمایشگاه بین المللی فرانکفورت کمک کرده تا کتاب هایشان را به ثبت بین المللی رسانده و دانشگاه های بین المللی از جمله نشر دانشگاه آکسفورد در آن حضوری فعال دارند.

 وی ابراز داشت: همایش ها و فعالیت های جنبی برای عرضه نشر و تولیدات کشور از لحاظ فنی و محتوایی و موضوعی در نمایشگاه بین المللی فرانکفورت در نظر گرفته شده است.

 وی یادآور شد: این نمایشگاه بزرگترین اتفاق فرهنگی در سطح بین المللی است و کشور ما یک گروه با حضور 40 نفر از فعالان فرهنگی به سرپرستی مرکز نمایشگاه کتاب معاونت فرهنگی در این نمایشگاه شرکت می کند.

فرید زاده اظهار داشت: ناشران دانشگاهی که ماهیت کاملا دانشگاهی دارند یک غرفه در سالن ناشران به خود اختصاص داده اند و محصولات را در معرض دید عموم قرار خواهند داد.

گفتنی است؛  شصت و هشتمین دوره نمایشگاه کتاب فرانکفورت که در تاریخ ۲۸ مهر تا ۲ آبان ۱۳۹۵ (۱۹ تا ۲۳ اکتبر ۲۰۱۶) در شهر فرانکفورت کشور آلمان برگزار می‌شود.