فریدون عموزاده خلیلی، رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، در گفتگوی با خبرنگار لیزنا، در مورد دلایل کم شدن اشتیاق کودکان به کتابخوانی و مشکلات دسترسی کودکان به کتاب توضیحاتی ارائه داد.
عموزاده خلیلی در مورد مشکلات حیطه نویسندگی کودک و نوجوان و با اشاره به دخیل بودن عوامل مختلف در کم شدن علاقه این قشر به مطالعه گفت: در تالیف و همینطور در ترجمه، کتابهای بسیار خوبی داریم و اتفاقا وقتی زمینهسازی مناسب و همینطور معرفی مناسبی از کتابها صورت میگیرد و امکان دسترسی مناسبی برای کودکان فراهم میشود، کودکان کتاب میخوانند. بطوری که اغلب شیرازه کتاب های مدارس و یا کتابهای دست به دست شده میان کودکان، بخاطر خوانده شدن زیاد توسط آنان، از هم گسیخته شده است.
عموزاده خلیلی ادامه داد: ولی مهم این است که کتاب را با چه نگاهی به کودکان ارائه کنیم. آیا در مورد کتابخوانی آنان نگاه اجباری، رسمی و حکومتی وجود دارد یا نگاه ترویجی و جذاب؟
او توضیح داد: یعنی اگر کتاب را به عنوان یک کالای جذاب، سرگرم کننده و لذتبخش به کودکان ارائه کنیم، آنها مسلما کتاب میخوانند و موضوع مطالعه هم امیدوارکننده خواهد شد.
وی بر نقش رسانههایی که کتاب را معرفی میکنند مانند آموزش و پرورش، صدا و سیما و خانوادهها تاکید کرد و با انتقاد از سیاستهای آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش سیستمی دارد که کودکان را از کتابخوانی گریزان میکند و آنان با این سیستم و نظام آموزش و پرورش فعلی به سمت کتاب و کتابخوانی نخواهند رفت.
او افزود: نظام آموزشی ما، کتاب غیر درسی را اصولا به رسمیت نمیشناسد و اصلا از وجود، حضور و ورود کتابهای غیر درسی به مدارس، که اتفاقا کتابهای جذاب، مفید و موثری هم هستند، جلوگیری میکند. هیچ کتابی را، بدون اینکه در روال آموزش و پرورش، صد مهر تایید بخورد و از هفت خوان بگذرد، نمیتوان به دست بچه های مدارس رساند.
رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با ابراز تاسف از این امر افزود: این شیوه و این سیستم به جای ترویج و ایجاد علاقه در کودکان برای کتابخوانی، مانع ایجاد میکند.
وی ادامه داد: علاوه بر آن، فضای آموزشی و درسی با واهمهها و ترسهایی که برای درس خواندن در کودکان ایجاد کردهاست، باعث شده است تا دانش آموزان و حتی پدر و مادر آنها دائما نگران این باشند که کودکان با خواندن کتاب غیر درسی، فرصت لازم برای درسخواندن را نداشته باشند؛ و مجموعه این عوامل باعث رو به افول بودن کتابخوانی در مدارس شدهاست.