کد خبر: 27292
تاریخ انتشار: دوشنبه, 18 بهمن 1395 - 10:22

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

برگزاری کنفرانس ملی مالکیت فکری و لزوم بازنگری به عملکرد کتابخانه‌های دیجیتال

منبع : لیزنا
دبیر علمی کنفرانس ملی «کتابخانه دیجیتال» درباره لزوم بازنگری عملکرد این کتابخانه‌ها با رشد روزانه فناوری‌های نوین و برگزاری دومین کنفرانس ملی تحت عنوان «مالکیت فکری» در 4اسفند 95 خبر داد.
برگزاری کنفرانس ملی مالکیت فکری و  لزوم بازنگری به عملکرد کتابخانه‌های  دیجیتال

به گزارش لیزنا، میترا صمیعی، دبیر علمی کنفرانس ملی کتابخانه دیجیتال و مدیر گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی در گفت‌و‌گو با خبرنگار لیزنا گفت: اولین کنفرانس ملی تحت عنوان «کتابخانه‌های دیجیتالی در ایران با نگاهی به آینده» توسط ایرانداک (پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران) در پژوهشگاه فضای مجازی 9 بهمن 1392 برگزار شد و به بررسی یک دهه فعالیت های کتابخانه های دیجیتال کشور با نگاه بازنگری در عملکرد فعالیتهای علمی و اجرایی آن‌ها پرداخت.

دبیر علمی کنفرانس ملی کتابخانه دیجیتال با بیان اینکه شکل‌گیری و راه‌اندازی کتابخانه‌های دیجیتال در دنیا رایج شده است، افزود: از آنجا که ایران هم به سمت راه‌اندازی کتابخانه‌های دیجیتال درحال حرکت است لزوم پرداختن به بحث این نوع کتابخانه‌ها بیش از پیش احساس می‌شود.

وی اظهار داشت: قرار بود کنفرانس ملی کتابخانه‌های دیجیتالی هر دوسال یکبار برگزار شود اما بعد از اولین دوره در سال 92 دومین دوره آن با اندکی تاخیر توسط گروه علم اطلاعات و دانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی و همکاری انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران با عنوان مالکیت فکری و مباحث مربوط به کپی رایت ماه آینده برگزار خواهد شد.

صمیعی از برگزاری دومین کنفرانس ملی کتابخانه دیجیتال در 4 اسفندماه 95 خبر داد و گفت: رشد روزانه فناوری‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی باعث افزایش سرعت و میزان دسترسی عموم مردم به منابع اطلاعاتی می‌شود، لذا با توجه به آنکه یک دهه از فعالیت کتابخانه‌های دیجیتال در کشور می‌گذرد، نیازمند بازنگری در عملکرد فعالیت‌های حقوقی و اجرایی آن‌ها هستیم.

به گفته مدیر گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی، این کنفرانس با هدف بررسی چالش‌ها و مسائل موجود در دسترسی‌پذیری منابع اطلاعاتی در کتابخانه‌های دیجیتالی و ارتقاء جایگاه حق مؤلف در کشور، حمایت از مالکیت فکری و فرهنگ‌سازی در استفاده از آن برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: محورهای برگزاری کنفرانس شامل کتابخانه‌های دیجیتالی و سیاستگذاری مالکیت فکری، کتابخانه‌های دیجیتالی و حقوق مولف، کتابخانه‌های دیجیتالی و مدیریت مالکیت فکری، کتابخانه‌های دیجیتالی و فناوری‌های مالکیت فکری، کتابخانه‌های دیجیتالی و جنبه‌های حقوقی فناوری اطلاعات،  کتابخانه‌های دیجیتالی و حقوق ذی‌نفعان است.

صمیعی بیان کرد: همایش امسال قرار است با حمایت سازمان‌ها،ارگان‌ها و نهادهای خصوصی و دولتی برگزار شود و سخنرانانی از شورای نگهبان، دفتر امور حقوقی مالکیت معنوی وزارت ارشاد و دانشگاه تهران، صنعتی امیرکبیر و شهید بهشتی حضور داشته باشند، درواقع برنامه در سطح دانشگاهی است که چالش‌ها بررسی و توسط صاحب نظران به اشتراک گذاشته می‌شود.

دبیر علمی کنفرانس ملی کتابخانه دیجیتال درباره کار متفاوت امسال برخلاف حالت معمول کنفرانس های علمی اظهار داشت: در این کنفرانس فقط به بیان نتایج پژوهش‌های انجام شده در قالب مقاله‌های علمی بسنده نمی‌کنیم و قرار است با فراهم‌سازی بستری مناسب، مخاطبان و طراحان کتابخانه‌های دیجیتال به بیان تجربه های عملی و کاربردی سازمان‌ها کتابخانه‌های خود بپردازند.

وی افزود: درواقع از سازمان‌هایی که کتابخانه دیجیتال را ایجاد کردند و دغدغه کپی‌رایت دارند مثل تبیان، پژوهشگاه اطلاعات و مدارک اسلامی قم، کتابخانه دیجیتال دانشگاه علامه طباطبایی برای حضور در کنفرانس دعوت کردیم و همچنین قرار است از دانشگاه دولتی روسیه هم مهمان داشته باشیم.

صمیعی درباره کتابخانه‌های دیجیتال و دنیای فضای مجازی گفت: کتابخانه دیجیتال به دلیل فرمت و تعریف خاص در کنار بحث سازماندهی با اطلاعات دنیای فضای مجازی تفاوت دارد.

مدیر گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی افزود: در اینترنت با حجم زیادی از اطلاعات روبه رو هستیم که هرکسی می‌تواند آن‌ها را ویرایش کند اما در کتابخانه‌های دیجیتال اطلاعات (از طریق اسکنر یا غیره وارد کتابخانه شده و روی آن‌ها فرآیندهایی مثل سازماندهی و الصاق فراداده انجام می‌شود) از منابعی کاملا مورد تایید هستند که کاربر ضمن محدودیت‌ها با عضویت می‌تواند از آن‌ها بهره گیرد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: