برگزاری کنفرانس ملی مالکیت فکری و لزوم بازنگری به عملکرد کتابخانه‌های دیجیتال

به گزارش لیزنا، میترا صمیعی، دبیر علمی کنفرانس ملی کتابخانه دیجیتال و مدیر گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی در گفت‌و‌گو با خبرنگار لیزنا گفت: اولین کنفرانس ملی تحت عنوان «کتابخانه‌های دیجیتالی در ایران با نگاهی به آینده» توسط ایرانداک (پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران) در پژوهشگاه فضای مجازی 9 بهمن 1392 برگزار شد و به بررسی یک دهه فعالیت های کتابخانه های دیجیتال کشور با نگاه بازنگری در عملکرد فعالیتهای علمی و اجرایی آن‌ها پرداخت.

دبیر علمی کنفرانس ملی کتابخانه دیجیتال با بیان اینکه شکل‌گیری و راه‌اندازی کتابخانه‌های دیجیتال در دنیا رایج شده است، افزود: از آنجا که ایران هم به سمت راه‌اندازی کتابخانه‌های دیجیتال درحال حرکت است لزوم پرداختن به بحث این نوع کتابخانه‌ها بیش از پیش احساس می‌شود.

وی اظهار داشت: قرار بود کنفرانس ملی کتابخانه‌های دیجیتالی هر دوسال یکبار برگزار شود اما بعد از اولین دوره در سال 92 دومین دوره آن با اندکی تاخیر توسط گروه علم اطلاعات و دانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی و همکاری انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران با عنوان مالکیت فکری و مباحث مربوط به کپی رایت ماه آینده برگزار خواهد شد.

صمیعی از برگزاری دومین کنفرانس ملی کتابخانه دیجیتال در 4 اسفندماه 95 خبر داد و گفت: رشد روزانه فناوری‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی باعث افزایش سرعت و میزان دسترسی عموم مردم به منابع اطلاعاتی می‌شود، لذا با توجه به آنکه یک دهه از فعالیت کتابخانه‌های دیجیتال در کشور می‌گذرد، نیازمند بازنگری در عملکرد فعالیت‌های حقوقی و اجرایی آن‌ها هستیم.

به گفته مدیر گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی، این کنفرانس با هدف بررسی چالش‌ها و مسائل موجود در دسترسی‌پذیری منابع اطلاعاتی در کتابخانه‌های دیجیتالی و ارتقاء جایگاه حق مؤلف در کشور، حمایت از مالکیت فکری و فرهنگ‌سازی در استفاده از آن برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: محورهای برگزاری کنفرانس شامل کتابخانه‌های دیجیتالی و سیاستگذاری مالکیت فکری، کتابخانه‌های دیجیتالی و حقوق مولف، کتابخانه‌های دیجیتالی و مدیریت مالکیت فکری، کتابخانه‌های دیجیتالی و فناوری‌های مالکیت فکری، کتابخانه‌های دیجیتالی و جنبه‌های حقوقی فناوری اطلاعات،  کتابخانه‌های دیجیتالی و حقوق ذی‌نفعان است.

صمیعی بیان کرد: همایش امسال قرار است با حمایت سازمان‌ها،ارگان‌ها و نهادهای خصوصی و دولتی برگزار شود و سخنرانانی از شورای نگهبان، دفتر امور حقوقی مالکیت معنوی وزارت ارشاد و دانشگاه تهران، صنعتی امیرکبیر و شهید بهشتی حضور داشته باشند، درواقع برنامه در سطح دانشگاهی است که چالش‌ها بررسی و توسط صاحب نظران به اشتراک گذاشته می‌شود.

دبیر علمی کنفرانس ملی کتابخانه دیجیتال درباره کار متفاوت امسال برخلاف حالت معمول کنفرانس های علمی اظهار داشت: در این کنفرانس فقط به بیان نتایج پژوهش‌های انجام شده در قالب مقاله‌های علمی بسنده نمی‌کنیم و قرار است با فراهم‌سازی بستری مناسب، مخاطبان و طراحان کتابخانه‌های دیجیتال به بیان تجربه های عملی و کاربردی سازمان‌ها کتابخانه‌های خود بپردازند.

وی افزود: درواقع از سازمان‌هایی که کتابخانه دیجیتال را ایجاد کردند و دغدغه کپی‌رایت دارند مثل تبیان، پژوهشگاه اطلاعات و مدارک اسلامی قم، کتابخانه دیجیتال دانشگاه علامه طباطبایی برای حضور در کنفرانس دعوت کردیم و همچنین قرار است از دانشگاه دولتی روسیه هم مهمان داشته باشیم.

صمیعی درباره کتابخانه‌های دیجیتال و دنیای فضای مجازی گفت: کتابخانه دیجیتال به دلیل فرمت و تعریف خاص در کنار بحث سازماندهی با اطلاعات دنیای فضای مجازی تفاوت دارد.

مدیر گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی افزود: در اینترنت با حجم زیادی از اطلاعات روبه رو هستیم که هرکسی می‌تواند آن‌ها را ویرایش کند اما در کتابخانه‌های دیجیتال اطلاعات (از طریق اسکنر یا غیره وارد کتابخانه شده و روی آن‌ها فرآیندهایی مثل سازماندهی و الصاق فراداده انجام می‌شود) از منابعی کاملا مورد تایید هستند که کاربر ضمن محدودیت‌ها با عضویت می‌تواند از آن‌ها بهره گیرد.