راهکارهایی برای کاربرمداری درکتابخانه‌ها

فائزه فرهودی، مسئول کمیته آموزش و پژوهش مکتا درگفتگو با خبرنگار لیزنا، در هفتمین نشست مدیران کتابخانههای تخصصی استان قم، به ضرورت کاربرمداری (user-oriented) در تمام فعالیت های کتابخانه ای تاکید، و  راهکارهایی برای تعامل بیشتر با کاربر ارائه کرد.

وی حلقه مفقوده خدمات کتابخانه های امروزی را عدم نیازسنجی از کاربران و در اولویت قرار نگرفتن نیازهای اطلاعاتی آنها دانست و گفت: علیرغم اینکه هدف مشترک و رسالت اصلی کتابخانه ها فارغ از نوع کتابخانه، امکانات و تجهیزاتشان، بررسی نیاز کاربران و انجام تمام فعالیت ها براساس نیازهای اعلام شده است، امروزه مدیران کتابخانه ها و کتابداران کمتر دغدغه رفع نیاز اطلاعاتی کاربران را با تمام توان و امکانات موجود، دارند. 

فرهودی راه کارهایی برای ایجاد و تقویت این تعامل ارائه کرد و افزود: ایجاد سامانه ارتباط با کاربر در داخل کتابخانه از طریق پیامک، سایت کتابخانه، پست الکترونیکی، شبکه های اجتماعی و یا هر طریق دیگری که برای کتابخانه ها امکان آن فراهم است و پیگیری سریع نظرات و نیازهای اعلام شده از سوی کاربران از جمله این راهکارهاست. همچنین  جدی گرفتن برگه نظر سنجی و فرم ارزیابی رضایت کاربران توسط مدیران کتابخانه ها، ارزشیابی کتابخانه ها از سوی مقام مافوق کتابخانه بر اساس میزان رضایت کاربران نه صرفا شمارش کتابهای خریداری شده و تعداد کتب فهرستنویسی شده، رعایت همه جانبه قوانین رانگاناتان در کتابخانه ها و جامه عمل پوشاندن به تک تک این پنج قانون از راه کارهایی است که میتوان برای ایجاد و تقویت این تعامل برشمرد.

وی در ادامه گفت: حتی اگر بهترین بی نظیرترین و کمیاب ترین و گران قیمت ترین منابع در کتابخانه ای جمع آوری شود اما میزان مراجعه به آن منابع کم و یا صفر باشد، صرفا تهیه و نگهداری این منابع نمیتواند باعث ایجاد مباهات و افتخار برای آن کتابخانه باشد و در واقع آن کتابخانه نتوانسته به رسالت خودش عمل کند و ضروری است که مدیریت نسبت به سیاستهای خود تجدید نظر داشته باشد چون تنها صدایی که در کتابخانه ارزش شنیدن دارد صدای کاربر است.

فرهودی در انتهای صحبت های خود بیان کرد: جلسات طولانی مدت با تعداد زیاد مصوبه هیچ مشکلی از کتابخانه ها حل نمی‌کند و برای کاربر کتابخانه موثر نخواهد بود شاید بهتر باشد که یک مصوبه داشته باشیم اما همان یک مصوبه را از کاغذ خارج کنیم و آن را کاربردی کنیم.