بهترین رشته، رشته علم اطلاعات و دانش شناسی هست

لیزنا در گفتگویی صمیمانه با برخی از اساتید علم اطلاعات و دانش‌شناسی، از ایشان درباره زندگی کاری و شغلی‌شان در رشته پرسیده است و اینکه چه توصیه ای برای دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی دارند.

گفتگو با عزیز هدایتی خوشمهر ، هیأت علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان  را درادامه میخوانید:

لطفا خودتان را به صورت کامل معرفی کنید و شرح حال مختصری از خود را بیان نمایید.

اینجانب عزیز هدایتی خوشمهر متولد چهارم شهریور ماه یکهزار وسیصد وپنجاه هجری شمسی، در حال حاضر استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان هستم و در سمت مدیر کل امور دانشجویی دانشگاه خدمت میکنم.

چگونگی ورود به حوزه کتابداری و ادامه تحصیل تا مقطع دکتری را تعریف نمایید.

من ورودی 1370 کتابداری دانشگاه تبریز هستم که قبل از ورود به دانشگاه از رشته کتابداری  اطلاعات چندانی  بجز تعریف دوستم از کتابداری که در رشته مدیریت دولتی دانشگاه اصفهان مشغول بودند نداشتم. وی می گفت رشته ای در دانشگاه هست که فارغ التحصیلان آن آدمهای با سوادی که به چند زبان مسلط میشوند . این بود که من در اولویت هایم کتابداری تبریز را انتخاب کردم . اتفاقات زیادی در زندگی ام  بوده که پشیمانی به همراه داشته ولی رشته کتابداری از نقاط بسیار مثبتی بوده که در زندگیم با آن مواجه شدم. تنها انتخابی که همیشه از آن راضی هستم. شغلهای سطح بالای خوبی در غیر از رشته ام داشتم ولی تنها شغلی که مرا راضی نگه میداشت فعالیت به عنوان کتابدار بوده که این مورد همیشه مرا به پیشرفت و تلاش تشویق می کرد.  این شد که بنده با اینکه استخدام رسمی یکی از سازمانهای خوب بودم استعفا داده و برای ادامه تحصیل به کشور ترکیه رفتم . و دلیلش هم این بود که میخواستم تجربه کتابدار بودن را در یک محیط دیگرامتحان کنم. این شد که دررشته مدیریت اطلاعات و اسناد ازدانشگاه  دولتی آنکارا ی ترکیه فارغ التحصیل شدم.

به نظر شما ادامه تحصیل در ایران بهتر است یا خارج از ایران؟

ادامه تحصیل در ایران و خارج از ایران بیشتر به روحیه انسانها و توان مالی و همچنین علاقه وپشتیبانی نیاز دارد. ولی اعتقادم این هست که علاقمندان این رشته حداقل یکی از مقاطع تحصیلی بخصوص دکترا را در یک کشور خارجی تجربه کنند بهتر است. به شرطی که آموخته هایشان را درخدمت به هموطنان خودمان بکار گیرند.

لطفا حوزه پژوهشی خود را برای خوانندگان توضیح دهید.

در حوزه کاری و تحصیلی من در ایران کار چندانی صورت نگرفته امیدوارم جوانان عزیزی که در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی مشغول تحصیل و کارند زمینه تخصصی خود را به سمت آرشیو مدیریت اسناد بخصوص اسناد الکترونیکی سوق دهند که از نیاز های کشورمان هست

همه ما میدانیم که سرعت تولید و انتشار روز افزون اطلاعات و دانش  در دنیا به حدیست که عرصه مدیریت اطلاعات و دانش واقعا توان کنترل و مدیریت آن به نوعی از دستش خارج شده است. حالا این یک طرف قضیه و از طرف دیگر محملهای حامل اطلاعات و دانش به حدی متنوع و بعضاً ناهمگن شده اند که مدیریت و کنترل اینها به روشهای مدیریتی قوی و متنوعی نیاز دارد. بحث مدیریت اطلاعات و اسناد بلاخص اسناد الکترونیکی در جهان نیازمند تلاشهای نیروی انسانی فعال و با تجربه که به دانش نوین  مجهزباشند هست لذا این حوزه دست یاری به سوی جوانان علاقمند و پژوهشگران توانمند و با علاقه به این حوزه کاری داراز میکند. الحمدالله کم کم در کشور ما نیز به این حوزه به دیده تخصص نگریسته می شود . و به همین خاطر هر روز شاهد تلاشهای جدیدی در این زمینه خواهیم بود.

و سخن پایانی از زبان شما برای کتابداران

اما سخن آخر این که من همیشه گفته و باز میگویم در بین رشته های علوم انسانی بهترین رشته، رشته علم اطلاعات و دانش شناسی هست مطمئنا اگر من در حوزه علوم انسانی مجددا تحصیل میکردم برای آموختن علم و معرفت و به اشتراک گذاری آن حتما این رشته را ادامه میدادم و برای پول در آوردن یکی از رشته های پزشکی را ادامه میدادم.