تاسیس رشته کارشناسی ارشد علم سنجی در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور

 

 دکتر مهراد سرپرست کمیته برنامه ریزی کتابداری و اطلاع رسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگو با پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، با اعلام این خبر گفت: برنامه کارشناسی ارشد علم سنجی که در جلسه مورخ 11/2/1389 به تصویب شورای برنامه ریزی آموزش عالی رسیده برای نخستین بار در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور ارائه  خواهد شد.

سرپرست کمیته برنامه ریزی کتابداری و اطلاع رسانی افزود: برنامه آموزشی کارشناسی ارشد رشته علم سنجی از تاریخ تصویب برای کلیه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور لازم الاجراست.

دکتر مهراد بیان کرد: برنامه آموزشی کارشناسی ارشد رشته علم سنجی که از طرف گروه علوم اجتماعی پیشنهاد شده است با اکثریت آرا به تصویب رسیده و از تاریخ تصویب به مدت 5 سال قابل اجراست و پس از آن نیازمند به بازنگری است.

دکتر مهراد در ضرورت و هدف  کارشناسی ارشد رشته علم سنجی گفت: حرکت در راستای کسب رتبه برتر علم و فناوری و دسترسی به جایگاه مناسب در سطح جهان در قالب سند چشم انداز 20 ساله ایجاب می کند که تحقیقات مستمری درباره وضعیت علم و فناوری کشور انجام گیرد و نتایج تحقیقات انجام شده را در اختیار سیاست گذاران و برنامه ریزان علمی و تحقیقاتی کشور قرار دهد.

به گفته دکتر مهراد انجام این مهم به نیروی انسانی متخصص که از مهارتها و توانمندیهای علم سنجی برخوردار باشد نیاز دارد و برنامه علم سنجی با در نظر گرفتن این موارد طراحی و برنامه ریزی شده است .

سرپرست کمیته برنامه ریزی کتابداری و اطلاع رسانی ادامه داد : درس های اختصاصی دوره کارشناسی ارشد علم سنجی شامل مبانی علم سنجی، آمار استنباطی در علم سنجی، پایگاه های اطلاعاتی علم سنجی در ایران و جهان، معماری پایگاه های علم سنجی، نظام های سنجش علم، فناوری و نو آوری، ترسیم نقشه علم، جامعه شناسی ارتباطات علمی، وب سنجی و روش تحقیق است .

به گفته دکتر مهراد: چهار درس اختصاصی اختیاری نیز در این برنامه شامل سیاست گذاری علم، برنامه نویسی کاربردی در علم سنجی، مدل های ریاضی در علم سنجی و نمایه سازی و نمایه های موضوعی پیش بینی شده است که از این درس ها تنها دو درس از سوی دانشجویان انتخاب می شود.

دکتر مهراد اظهار داشت: تا کنون دانشگاه تهران و دانشگاه شاهد علاقه مندی خود را جهت تاسیس این رشته و پذیرش دانشجو اعلام نموده و فرآیند امور مربوط به این درخواست در حال انجام می باشد.

سرپرست کمیته برنامه ریزی کتابداری و اطلاع رسانی افزود: اصل برنامه و درخواست تأسیس رشته کارشناسی ارشد علم سنجی در ابتدا توسط دانشگاه شاهد به کمیته برنامه ریزی و اطلاع رسانی ارجاع گردید که برنامه ارسالی چندین ماه در جلسات کمیته مورد بررسی و بازنگری اساسی قرار گرفت و در نهایت پس از تعیین سرفصل های مناسب برنامه این رشته به صورت فعلی تدوین و تصویب شد.

مشخصات کلی، برنامه آموزشی و سرفصل های دروس دوره کارشناسی ارشد علم سنجی را می توان از سایت دفتر گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی به آدرس اینترنتی  http://gostaresh.msrt.ir/frmGrade.aspx و سپس با انتخاب گزینه علوم انسانی و انتخاب گزینه کارشناسی ارشد ناپیوسته و انتخاب گزینه کتابداری تهیه کرد.