سیاست شهر کتاب، خرید همراه با لذت و تفریح است

 

مهدی فیروزان مدیرعامل موسسه شهر کتاب مرکزی در آیین کتابگردی در گفت‌وگو با خبرنگار لیزنا بیان کرد: به نظرم هر حرکتی که با شادمانی مردم را به مطالعه دعوت کند، حرکتی خوب، خجسته و از نظر اقتصادی و فرهنگی، کار پسندیده ای است؛ منتها این قضیه نباید به یکبار در سال منوط شود.

وی ادامه داد: شاید باید نخبگان کشور چه نخبگانی که در مقوله هنر فعالیت دارند و چه نخبگان فعال در حوزه سیاست، بتوانند تیم هایی را جمع آوری و به فراخور کتابگردی کنند، مثل سینما رفتن و پارک رفتن. کتاب می تواند از مقولات تفریح باشد.

مدیرعامل موسسه شهر کتاب مرکزی اظهار داشت: هنگام طراحی شهرکتاب، «خرید بعلاوه لذت و تفریح» را سیاست گذاشتیم بنابراین همانطور که سینما، کوه، تئاتر، پارک و غیره فضاهای عمومی برای تفریح است، کتابفروشی ها هم فضاهای عمومی هستند.

وی بیان کرد: امروز که جامعه و به ویژه نسل جوان به سمت فضای عمومی رو آورده است فکر می کنم کسانی که در جامعه طرفدارانی دارند مثل ورزشکاران، هنرمندان و غیره می توانند در مکان های مختلف با همراهان خود به کتابگردی بپردازند.

فیروزان با اشاره به آغاز طرح پاییزه کتاب همزمان با آیین روز کتابگردی عنوان کرد: طرح هایی که وزارت ارشاد، سوبسید را به تقاضا می دهد و نه به عرضه؛ بسیار طرح های خوبی هستند یعنی تقاضا را رشد می دهید. درحال حاضر این رابطه طبیعی و سنت الهی عرضه در مقابل تقاضا در طرح های فصلی کتاب اتفاق می افتد.

 

وی ادامه داد: درواقع ضمن ارائه سوبسید به خریدار، خریدار به خرید کتاب علاقه مند شده و اینگونه تعداد مخاطبان و مطالعه کنندگان را افزایش می دهیم و نه تولید کتاب را. این امر باعث تولید کتاب می شود.