کد خبر: 3728
تاریخ انتشار: یکشنبه, 07 آذر 1389 - 23:30

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

حذف پست کتابدار از مدارس: حکایت از ضعف پژوهش در نظام آموزشی

  رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران دلیل اصلی حذف پست کتابدار از مدارس را ناشی از ضعف پژوهش در نظام آموزشی دانست.

 

به گزارش لیزنا، دکتر سعید رضایی شریف آبادی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران در مصاحبه با رادیو فرهنگ، اعتراض جامعه علمی کتابداری ایران از مسئولان وزارت آموزش و پرورش کشور در خصوص حذف پست کتابدار در مدارس را بیان کرد.

وی دلیل اصلی این رویداد را عدم شناخت نقش کتابخانه های آموزشگاهی و کتابدار در کشور دانست و تصریح کرد: " اشکال اصلی به نظام آموزشی ما برمی گردد. متأسفانه حتی در دانشگاه ها هم ارتباط علمی یک سویه است و تنها استاد مطالب را القاء می کند. پژوهشگر و تفکر انتقادی در این نظام جایی ندارد. اما در کشورهای دیگر ارتباط کاملا دو طرفه است و دانشجو مشارکت دارد. و به دلیل همین تعامل و مشارکت نیاز به کتابخانه و کتابدار احساس می شود. در جوامع پیشرفته مشارکت و تعامل مذکور در همه مقاطع حتی ابتدایی هم مشاهده می شود."

  • درکشورهای پیشرفته کتابدار جزء کادر مدرسه و پشتوانه آموزش است.

رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران در ادامه تصریح کرد: "وضعیت نظام آموزشی ایران مطلوب نیست. دیدگاه ما اگر مانند دیدگاه جوامع پیشرفته باشد هرگز نمی گوییم که هر کسی می تواند کتابدار باشد. همان طور که هر گر فکر نکرده ایم که یک مدیر می تواند معلم ریاضی باشد چون این گونه می اندیشیم که آموزش و پرورش ما تنها از مدرسه و معلم تشکیل شده است ولی کتابدار را جزء کادر مدرسه به حساب نمی آوریم. در حالی که درکشورهای پیشرفته کتابدار جزء کادر مدرسه و پشتوانه آموزش است."

  • یک کتابدار متخصص می تواند مشاور مطالعاتی هر فرد در هر مقطع تحصیلی باشد.

وی در ادامه به تصریح نقش کتابدار پرداخت و فرمود: "یک کتابدار متخصص می تواند مشاور مطالعاتی هر فرد در هر مقطع تحصیلی باشد.  اما تصور برخی از کتابدار، فردی است که تنها در کتابخانه را باز و بسته می نماید و کتابخانه حکم یک مخزن کتاب را دارد.

وی گفت: بنابراین باید تلاش کرد که این تصورها دور ریخته شود و دیدگاه ها تغییر یابد. یک کتابدار باید بتواند رابطه خوبی  با مراجعه کننده اش برقرار سازد و بر اساس علایق و سابقه دانش آموز در استفاده منابع، منابع مورد نیاز و مناسب او را برایش پیشنهاد کند و سعی کند نیاز اطلاعاتی مراجعه کننده را با هر نوع منبع اطلاعاتی حتی اگر در کتابخانه هم موجود نباشد، برآورده کند. بنابراین اگر دانش آموز احساس نماید که فردی دغدغه رفع نیاز اطلاعاتی او را دارد به کتابخانه علاقه بیشتری نشان می دهد."

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: