«اخلاق آموزش و منش معلمی» در پنل دانش‌آموختگان کنگره چهارم

فرحناز سلطانی کارشناس پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور و دبیر پنل دانشجویان و دانش‌آموختگان کنگره متخصصان علوم اطلاعات، در گفتگو با خبرنگار لیزنا از وضعیت این پنل در طول یک‌سال گذشته و برنامه‌های پیش رو خبر داد.

وی با بیان این خبر افزود: پنل سال گذشته دانشجویان و دانش آموختگان به مسائل دانشجویان دکتری پرداخته بود. در آن زمان با توجه به پیش پنل تصمیم بر این شد که در مورد مسائل آزمون دکتری، تدریس در دوره دکتری و مسائل اساتید برای آموزش دوره دکتری بپردازیم. با توجه به مسائل مطرح شده در نشست، به یک جمع‌بندی رسیدیم که یک سری از مسائل از قانون‌گذاری‌های است که به ناچار توسط وزارت علوم وضع می‌شود و دانشجو و اساتید ملزم به رعایت آن‌ها هستند. دانشگاه‌ها محدودیت‌های مالی و اجرایی دارند و برای آن‌ها باید مجزا فکری کرد. مساله اصلی به خود دانشجو و استاد بر می‌گشت و این مساله که مواردی باید توسط استاد و دانشجو رعایت شود و صرف نظر از قوانین نادرست، به صورت اخلاق آموزش در نظر گرفته شود. بنابراین تصمیم بر این شد که نشست امسال را با عنوان « اخلاق آموزش و منش معلمی» در نظر بگیریم.

سلطانی گفت: چالش اصلی این نشست، درخواست‌های دانشجویان از اساتید و بالعکس اساتید از دانشجویان است. این موارد چون تعریف روشنی ندارد و از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است، اشکالاتی را به وجود آورده که گاهی همراه با نارضایتی‌هایی از سوی اساتید و دانشجوها مطرح شده  و مساله بعدی این مورد است که دانشجویان تمایل دارند مسائل آنان ارجح بر مسائل اساتید باشد و به صورت مجزا بررسی شود.

وی افزود: برای انتخاب موضوع با پنلیست‌ها  حمیده جعفری، ساناز باغستانی و پریسا پاسیار تعاملات زیادی داشتیم. گروه تلگرامی که در سال گذشته ایجاد کرده بودیم، همچنان فعال بود. البته مطالبی که رد و بدل میشد نه صرفا به موضوع اصلی نشست بلکه بیشتر یک مکانی برای اطلاع‌رسانی به شمار می‌رفت. از طرف دیگر با توجه به مسائل موجود طرح کمیته دانش آموختگان را به انجمن ارائه دادیم. که به صورت آزمایشی تصویب شده است و قرار است به صورت شش ماهه فعالیت کند و پس از گرفتن نتیجه مطلوب به عنوان یک کمیته به انجمن افزوده شود.

او گفت: درباره حل مسائل مطرح شده در سال گذشته، همان طور که اشاره شد مسائلی که عمدتاً مطرح شد همچون آزمون غیر استاندارد دکتری، مصاحبه‌های در دوران دکتری و امثال این‌ها توسط مرجع قانون‌گذار تدوین می‌شود و دانشگاه‌ها به میزان زیادی در این بخش مجری هستند. بنابراین تغییرات قابل ملاحظه‌ای در دوره دکتری اتفاق نیافتاده است. اما مطرح شدن اخلاق آموزش برای دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری نوید این را می‌دهد که دانشجویان و اساتید بتوانند به صورت اخلاق مدارانه‌ای قانون‌هایی که منطبق با شرایط مطلوب نیستند را برای خود بهبود ببخشند.

سلطانی افزود: نشست امسال می‌کوشد بعد اخلاق آموزش را مدنظر قرار دهد و عنوان آن را « اخلاق آموزش و منش معلمی» در نظر گرفته‌ایم. با توجه به دو بعد دانشجو و اساتید دو پیش پنل در نظر گرفتیم. یک پیش پنل با اساتید که اساتید مشاور و مدیرهای گروه‌های کتابداری در شهر تهران دعوت شدند و در جلسه‌ای که 25 مهرماه در دانشگاه تهران برگزار شد به اصول کلی آن پرداختیم. و یک پیش پنل دیگر قرار است با حضور دانشجویان ترتیب دهیم و مسائل آن ها را نیز دسته‌بندی کنیم. به این ترتیب می‌کوشیم در پنل اصلی در کنگره از دو دانشجو و استاد به صورت متقابل استفاده کنیم.

دبیر پنل دانشجویان و دانش‌آموختگان چهارمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات بیان کرد: این نشست به تنهایی سهم به سزایی در رفع موانع ندارد. بلکه همکاری و حساس شدن همه اعضای شرکت کننده در پنل و گزارش‌هایی که در این زمینه مطرح می‌شود، باعث می‌شود قدری با تامل بیشتر به مسائل حاشیه‌ای دانشجو و استاد نگاه شود. البته این موضوع اهمیت دارد که توجه داشته باشیم، این مسائل در همه رشته‌ها وجود دارد و مختص رشته ما نیست. اما به دلیل حرفه‌مند بودن رشته گاهی تاکید می‌شود که دانشجویان فعلی ما رئیس و استاد فردا جامعه کتابداری هستند.

با توجه به این که دانشگاه‌ها و گروه‌های کتابداری به طور کلی به صورت مجزا کار می‌کنند، این اشتراک دانش در سراسر ایران در همه گروه‌های کتابداری یک پدیده فوق العاده مهم و کاربردی است. حتی اگر یک کتابدار در این جمع بتواند راهکاری برای مشکل یک کتابدار دیگر بدهد، به نظر هم افزایی دانش صورت گرفته است.

وی در پایان گفت: ارزش کلی کنگره به همفکری جمعی و خرد جمعی است. این رویداد را به صورت کلی برای جامعه کتابداری مفید می‌دانم. هرچند ممکن است اثرات آن را در دراز مدت ببینیم. کنگره متخصصان علوم اطلاعات برای چهارمین بار در حال شکل‌گیری است و دوام آن نشان دهنده آن است که کار خود را به درستی انجام داده است.

 

کنگره متخصصان علوم اطلاعات روزهای شنبه و یکشنبه ۲۶ و ۲۷ آبان ماه برگزار می شود.

 برای ثبت نام آنلاین در کنگره اینجا  و برای ثبت نام حضوری اینجا کلیک کنید.