کد خبر: 37710
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 24 آبان 1397 - 11:33

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

کمیته مطالعات صنفی باعث شده که فعالیت‌های صنفی انجمن، هدفمند و متمرکز شود

دبیر پنل مطالعات صنفی کنگره چهارم: در جلسه‌ای که با سازمان امور استخدامی کشور داشته‌ایم، قول‌هایی برای همکاری‌ داده شده است.
کمیته مطالعات صنفی باعث شده که فعالیت‌های صنفی انجمن، هدفمند و متمرکز شود

 مهسا پورحقانی کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی و دبیر پنل مطالعات صنفی کنگره چهارم در گفتگو با خبرنگار لیزنا، از آینده روشن فعالیت‌های کمیته مطالعات صنفی خبر داد.

وی گفت: در نشست دو سال پیش، ما به تعریف صنف و فعالیت صنفی و وظیفه انجمن‌های صنفی پرداختیم. تمرکز نشست مطالعات صنفی سال گذشته، روی مسائل و مشکلات حرفه‌مندان رشته کتابداری و اطلاع‌‌رسانی بود. در آن نشست به شرح مشاغل موجود کتابداری و اطلاع‌رسانی با دیدی انتقادی پرداخته شد و ایرادات عناوین شغلی، شرح شغل‌ها و شرایط احراز این مشاغل بیان شد. در این میان، نماینده شهرداری تهران به عنوان تجربه موفق در زمینه به‌روزرسانی شرح شغل حرفه‌مندان کتابداری تجربیات خود را با حاضران در میان گذاشتند. هم‌چنین آن دسته از مشاغلی که در طرح طبقه‌بندی و ارزشیابی مشاغل سازمان امور استخدامی کشور با آموزش‌های رسمی کتابداری همخوانی داشت و کتابداران می‌توانستند تصدی آن را بر عهده بگیرند، اما در حال حاضر شامل دانش‌آموختگان کتابداری نمی‌شود، بررسی شدند. استقبال حرفه‌مندان از نشست ما، قابل توجه بود و البته همه امید داشتند که کمی از مشکلات حرفه‌ای‌شان را این کمیته بتواند برطرف کند.

پورحقانی ادامه داد: نشست مطالعات صنفی در چهارمین کنگره حرفه‌مندان اطلاعات، در راستای بحث‌های سال پیش، به طور کلی بحث در دو زمینه را ادامه می‌دهد: مشاغل موجود کتابداری و اطلاع‌رسانی، مشاغل جدید کتابداری و اطلاع‌رسانی. به طور خاص، در نشست امسال بخش ویژه‌ای داریم در مورد رابطۀ بین آموزش آکادمیک و بازار کار حرفه.

وی افزود: اعضای نشست امسال دکتر عصمت مومنی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی؛ زهرا تهوری، مدیر اجرایی فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات؛ حمید پیمانی، دانشجوی دکتری کتابداری و اطلاع‌رسانی، دانشگاه خوارزمی؛ مهدی رحمانی، دانشجوی دکتری کتابداری و اطلاع‌رسانی، دانشگاه تهران هستند.

دبیر پنل مطالعات صنفی سخنرانان ویژه این نشسترا معرفی کرد و گفت: رحمت‌اله پاکدل، رئیس امور مطالعات نظام‌ها و فناوری‌های مدیریتی سازمان اداری و استخدامی کشور؛ علی اکبری، دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد و معاونت آموزش و ارتباطات گروه آتیه درخشان ذهن؛ نیلوفر صلح‌جو، دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه تهران و دستیار پژوهشی آزمایشگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه تهران هستند.

وی بیان کرد: در بخش اول گزارشی از بررسی کتاب «طرح طبقه‌بندی و ارزشیابی مشاغل مستخدمین دستگاه‌های اجرایی، با آخرین اصلاحات و اضافات سال 1396» به عنوان مرجع استخدامی کشور ارائه می‌شود و مشاغلی را بیان می‌کند که کتابداران شرایط احراز آنها را دارند و در این طرح نیامده است. در واقع این قسمت گزارش تحقیقی در مورد تطبیق سرفصل‌های آموزشی با مشاغل موجود است. در ادامۀ این بخش، گزارشی از به‌روزرسانی شرح شغل کتابدار داده می‌شود.

در بخش دوم، چند عنوان شغلی جدید همراه با شرایط احراز و شرح شغل آن بیان می‌شود. بعد از آن به شکاف بین آموزش دانشگاهی و مهارت‌های مورد نیاز بازار کار پرداخته می‌شود و در پایان هم دو تن از کتابداران که در حیطه‌های میان‌رشته‌ای مشغول به کار هستند، تجربۀ شغلی خود را بیان می‌کنند.

بعد از کنگرۀ سال گذشته، این کمیته حداقل 6 جلسه برگزار کرد و تحقیقاتی در راستای اهداف کمیته انجام شد که گزارش دو تحقیق در کنگره امسال ارائه می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تیجه گیری‌هایی که سال گذشته در این پنل گرفته شده تا چه حد محقق شده؟ آیا این پنل توانسته به بهتر شدن وضعيت تشکیل صنف کتابداران کمک کند گفت: جواب دادن به این سوال، بسیار زود است. چون نتیجه‌بخشی فعالیت‌های صنفی زمان‌بر است. البته ما جلسه‌ای را با سازمان امور استخدامی کشور داشته‌ایم و قول‌هایی برای همکاری‌ داده شده است.

پورحقانی درباره نتایج فعالیت های کمیته مطالعات صنفی گفت: با اینکه این کمیته هنوز خروجی ملموسی نداشته است، اما آینده فعالیت‌های آن خیلی روشن است. امیدوارم که فعالیت‌هایمان باعث دلگرمی حرفه‌مندان باشد. به نظر این کمیته باعث شده که فعالیت‌های صنفی انجمن، هدفمند و متمرکز شود.

وی در پایان گفت: برگزاری کنگرۀ حرفه‌مندان، جدای از رشد مباحث علمی و به اشتراک‌گذاری تجربه‌ها، باعث تقویت رابطۀ حرفه‌مندان با انجمن کتابداری و به تبع آن افزایش سرمایه اجتماعی انجمن و بهبود و گسترش جامعۀ مدنی می‌شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: