تلاش کتابداران شهر رُفیّع در استان خوزستان برای حفظ کتابخانه خود از خطر سیل+عکس

طبق اعلام سازمان های مسئول احتمال بروز آبگرفتی و سیل در روزهای آینده در شهر رُفیّع از توابع شهرستان هویزه در استان خوزستان نیز وجود دارد. پیش از این نیز سیل تا ورودی شهر پیش آمده بود اما خوشبختانه سیل بندها بسته شد و آب وارد شهر نشد و آسیبی جدی وارد نکرد. در حال حاضر به دلیل خطر بروز سیل در روزهای آینده حدود یک هفته است که حکم تخلیه شهر صادر شده است.

رُفیّع دارای یک کتابخانه عمومی است. «کتابخانه عمومی شهدای رفیع» دو کتابدار دارد. فرحان سواری مسئول کتابخانه است و زهرا سواری 5 سال است که به عنوان کتابدار خدمت می کند.

زهرا سواری کتابدار کتابخانه عمومی شهدای رفیع در مورد اقدامات کارکنان و کتابداران  این شهر برای پیشگیری از خسارت های پیش رو در روزهای آینده به کتابخانه عمومی این شهر گفت: قفسه های پایین کتابخانه را خالی کردیم و کتاب ها را تا جای ممکن در مکان هایی بالاتر جای دادیم. سیستم های کامپیوتری و الکتریکی را به شهر هویزه منتقل کردیم، چون هویزه در کنار رودخانه واقع نشده و امنیت بیشتری دارد. درهای وردی کتابخانه را محکم کردیم و جلوی درها با گونی های شن سدی برای جلوگیری از ورود آب به داخل ساختمان ایجاد نمودیم. ما اقدامات لازم را برای جلوگیری از وارد شدن آسیب جدی به ساختمان کتابخانه شهرمان انجام داده ایم.

او ادامه داد: البته کتابخانه عمومی شهدای شهر رفیع در جای نسبتا امن تری از شهر واقع شده است. این کتابخانه در داخل پارکی در مرکز شهر ساخته شده که نسبت به بقیه جاها در ارتفاع بالاتری از شهر قرار دارد. اما با این وجود ما تلاش کردیم تا جای ممکن جلوی آسیب های احتمالی به کتاب ها و کتابخانه خودمان را بگیریم.

سواری گفت: در حال حاضر چند روزی است که به دلیل احتمال خطر بروز سیل سرکار امکان حاضر شدن در سر کار خود را نداریم. ما در حال جا به جایی وسایل خود هستیم. همه وسایل زندگی خود را جمع کرده ایم تا به محض اینکه احتمال بروز سیل قطعی شود آنها را از شهر خارج کنیم یا به جای امن تری ببریم.

او ادامه داد: البته بخشی از خانواده ما نیز اینجا را ترک کرده اند. بچه های کوچکتر را به جاهای امن فرستادیم و در حال حاضر فقط بزرگ تر ها در شهر حاضر هستند. ساکی کوچک از دارو و چند دست لباس را نیز محض احتیاط حاضر کرده و دم دست قرار دادیم. در حال حاضر وضعیت کل مردم شهر رفیع ایچنین است.

طبق توضیحات سواری در حال حاضر در شهر هیچ آبگرفتگی وجود ندارد اما با حکم تخلیه صادر شده از طرف مسئولان همه مردم آماده جا به جایی شدند.

نبی فالحی، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان هویزه نیز با بیان اینکه شهر رفیع فقط همین یک کتابخانه را دارد گفت: کتابخانه رفیع تعطیل شده اما کتابخانه هویزه باز است. سیستم های کامپیوتری کتابخانه شهدای رفیع در حال حاضر در کتابخانه عمومی رضوی هویزه نگهداری می شوند اما امکان جا به جایی کتاب ها وجود نداشت. این کتابخانه حدود 15 هزار جلد کتاب دارد و انتقال همه آنها بسیار مشکل خواهد بود.

او گفت: ساختمان کتابخانه خوب است و با توجه به اقداماتی که با همکاری همکارانمان انجام دادیم امیدواریم دچار آسیب جدی نشود. ساختمان کتابخانه را از بیرون سد کاری کردیم و احتمال ورود آب به داخل آن بسیار کم است.

به گفته وی این اقدامات پیشگیرانه توسط خود کتابداران و بدون هیچ هزینه یا کمکی از بیرون این مجموعه انجام شده است.

طبق توضیحات او آب رودخانه وارد شهر سوسنگرد شده و درخانه های این شهر تا یک و نیم متر بالا آمده است. رفیع در نزدیکی سوسنگرد واقع شده و به همین دلیل این شهر نیز در معرض خطر جدی قرار دارد.

فالحی گفت: همه ما وسایل خود را در طبقات بالای خانمان جمع کرده ایم. در شهر درِ اکثر خانه ها را با گونی های شن و خاک سد کرده اند. اکثر مغازه ها را هم با ایزوگام پوشانده اند. چند کتابخانه در شهر سوسنگرد را هم با ایزوگام پوشانده اند. اما در آن شهر وضعیت بسیار بد است.