مدیر کل اداره کتابخانه های عمومی تهران مطرح کرد
مشارکت مردم در پویش بهار مهربانی در نمایشگاه کتاب

به گزارش لیزنا، نیکنام در ابتدا توضیحاتی در خصوص جشنواره رضوی ارائه داد و گفت:  تبلیغات مربوط به جشنواره کتابخانه رضوی در کتابخانه‌های عمومی کشور در حال انجام شدن است. کتاب‌ها به کتابخانه‌ها ارسال شده است و کتابداران در حال تبلیغ و اطلاع‌رسانی درباره این کتاب ها هستند. در این غرفه نیز به این  جشنواره پرداخته‌ایم و کتاب‌های مورد مطالعه در آن را عرضه می‌کنیم. همچنین کتابخانه‌های شرکت‌کننده در این طرح را به مراجعه‌کنندگان معرفی می‌کنیم تا با حضور در این کتابخانه‌ها با با شرایط شرکت در این جشنواره آشنا شوند تا در صورت تمایل در این جشنواره شرکت کنند.

 وی در خصوص هدف این جشنواره عنوان کرد: هدف از برگزاری این جشنواره آشنایی مردم با زندگی امام هشتم است. تلاش می‌کنیم با اجرای این طرح مردم با زندگی امام هشتم بیشتر آشنا شوند و از سبک زندگی ایشان تاثیر بگیرند. هدف دیگر از این طرح ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و افزایش مخاطبان کتابخوان است.

مدیرکل اداره کتابخانه‌های عمومی تهران درباره پویش بهار مهربانی اظهار داشت: با توجه به اینکه در روزهای آغازین سال جدید در اکثر نقاط کشور سیل اتفاق افتاد و بسیاری از هم وطنان ما با مشکلاتی روبه رو شدند، تصمیم گرفتیم به نحوی  به مناطق سیل زده کمک کنیم. سازمان نهاد کتابخانه‌های عمومی طرحی را برای اهدای اقلام فرهنگی به ویژه کتاب به مناطق سیل زده آغاز کرده است. در این طرح تلاش داریم که بسته های مختلف فرهنگی از جمله کتاب و نوشت افزار را جمع آوری و برای مردم این مناطق ارسال کنیم. نخستین محموله در این زمینه توسط کتابخانه‌های سیار نهاد کتابخانه‌های عمومی جمع آوری و به مناطق سیل زده ارسال شد.محموله  دوم کمکهای مردمی نیز طی دو روز آینده جمع‌آوری و به این مناطق ارسال خواهد شد.  

وی در خصوص مشارکت کتابخانه های عمومی استان های مختلف در این طرح گفت:  کتابخانه‌های عمومی تمام استان‌ها درگیر این طرح هستند و البته نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور طبق برنامه‌ریزی هایی که انجام داده است. کتابخانه‌های عمومی استان های مختلف را تقسیم بندی کرده است تا هر یک از آنها  یک استان به خصوص را تحت پوشش قرار دهند.  استان تهران کمک کننده به استان لرستان است و کمک های اهدایی مردم را به استان لرستان ارسال خواهد کرد.  پیش از اجرای سراسری این طرح و تقسیم بندی سازمان نهاد کتابخانه‌ها،  ما کمک‌های خود را برای استان خوزستان ارسال کردیم و اکنون در حال ارسال کمک‌ها به لرستان هستیم. چند استان برای لرستان چند استان برای گلستان و چند استان نیز برای خوزستان در نظر گرفته شده است.

نیکنام در خصوص اجرای طرح ثبت نام رایگان در نمایشگاه تهران گفت: نمایشگاه فرصت مناسبی است برای اداره کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان تهران تا علاقه‌مندان و دوستداران کتاب که از این نمایشگاه بازدید می‌کنند را جذب کتابخانه‌های عمومی سطح شهر کند. در این غرفه فرصتی فراهم کرده‌ایم که دوستداران کتاب از فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی با خبر شوند. همچنین لیستی از کتابخانه‌های استان تهران را تهیه کرده‌ایم تا مردم متناسب با محل زندگی خود به صورت رایگان در این کتابخانه‌ها ثبت‌نام نمایند.

وی افزود: تاکنون استقبال خوبی از این طرح به عمل آمده است و نزدیک به ۸۵۰ نفر برای عضویت در کتابخانه‌های عمومی ثبت نام کرده‌اند. امیدواریم شهروندان از این فرصت استفاده کنند تا بتوانند از خدمات کتابخانه‌های عمومی شهر تهران بهره‌مند شوند.

مدیرکل اداره کتابخانه‌های عمومی تهران در خصوص دیگر اهداف این  نهاد از حضور در نمایشگاه کتاب تهران گفت:  ما در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کنیم تا به مخاطبان اعلام کنیم کتابخانه‌های عمومی به عنوان کرکزی است که کار فرهنگی انجام می‌دهد و یک دانشگاه عمومی محسوب می‌شود.  مردم فارغ از اینکه چه تحصیلاتی دارند می توانند  در کتابخانه‌های ما عضو شوند  و از منابع کتابخانه ما استفاده کنند. پس علت اصلی حضور ما این است که مردم از این خدمات آشنایی پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه این نهاد علاوه بر اینکه منابع کتاب در اختیار اعضا قرار می‌دهد، ادامه داد:  بخش کودک ما بسیار فعال بوده و فعالیت‌های گسترده ای را انجام می دهد. از جمله این فعایت‌ها برگزاری  کلاس های آموزشی در سطح کودک و نوجوان است.  یکی دیگر از فعالیت های مهم ما در این بخش قصه گویی است که این فعالیت هم توسط کتابداران و هم توسط والدین صورت می‌گیرد.

نیکنام افزود:  ما در نهاد مسابقات نقاشی نیز برگزار می‌کنیم، در این مسابقات ابتدا کتابی خوانده می‌شود و سپس کودکان با توجه به این کتاب نقاشی‌های خود را ترسیم می کنند. همچنین یک سری کارگاه های آموزشی در خصوص مهارت های ارتباطی والدین با کودکان با حضور اساتید برجسته حوزه روانشناسی کودک را برگزار می‌کنیم.

وی در ارتباط با فعالیت‌های انجام شده در حوزه بزرگسالان گفت: در این حوزه نیز کلاس های مختلفی از جمله مثنوی خوانی، حافظ خوانی، سعدی خوانی و  کلاس‌های تفسیر قرآن برگزار می‌کنیم. علاوه بر اینها جلسات آشنایی کتابداران و اعضای کتابخانه‌ها با نویسندگان را داریم. جلسات نقد و بررسی کتاب نیز یکی دیگر از برنامه هایی است که توسط نهاد کتابخانه های عمومی شهر تهران برگزار می‌شود.

وی افزود: در کنار این فعالیت‌ها ما کار تجهیز و تعمیر کتابخانه ها نیز انجام می‌دهیم. کتابخانه عمومی پارک شهر به زودی افتتاح خواهد شد، کارهای عمرانی این کتابخانه رو به پایان است و باید بخش تجهیزات آن را تکمیل کنیم. در سال گذشته ۲۰ باب از کتابخانه های خود را تعمیر و تجهیز کردیم.

نیکنام در پایان در باره استقبال بازدیدکنندگان از غرفه این نهاد گفت: با توجه به این که مکان مناسبی به ما اختصاص داده شده است  و در کنارسایر حوزه های نشر قرار گرفته‌ایم، استقبال خوبی انجام شده است. هدایایی نیز از طرف مردم در این غرفه برای مناطق سیل زده جمع آوری شده است که به نیابت از مردم کتاب‌های اهدایی را به این مناطق ارسال می‌کنیم.