کتابداری در عرصه سیاست‌گذاری علم نیز وارد شده است

دکتر عبدالرضا نوروزی چاکلی، جوان ترین پژوهشگر برتر حوزه علوم انسانی در هفته پژوهش سال 1390 کشور در گفتگو با خبرنگار لیزنا گفت: "متولد سال 1351 شهرستان تنکابن می باشم در سال 1371 مدرک کاردانی کتابداری از دانشگاه فردوسی مشهد را دریافت کردم و در سال 1374 کارشناسی ناپیوسته از دانشگاه تبریز،  کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی خود را در سال 1379 از دانشگاه تربیت مدرس و در سال 1386 از دانشگاه فردوسی مشهد دکترا اخذ کردم و هم اکنون عضو هیأت علمی و مدیر گروه کتابداری و اطلاع رسانی و علم سنجی دانشگاه شاهد هستم."

عبدالرضا نوروزی ادامه داد: "در سال جاری به عنوان پژوهشگر برتر حوزه علوم انسانی کشور در بین 22 نفر در حوزه های علمی متفاوت انتخاب شدم. در سالهای گذشته نیز عناوینی از جمله؛ پژوهشگر برتر دانشكدة علوم انسانی دانشگاه شاهد در هفته پژوهش سال 1388، استاد نمونه دانشکده علوم انسانی دانشگاه شاهد در اردیبهشت ماه 1390 به مناسبت هفته معلم، رتبه اول پژوهشی از کنگره سراسری اقتدار علمی، اقتدار ملی در 16 بهمن ماه سال 1387 کسب کردم."

عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد گفت: "در هفته پژوهش 1390، هر دانشگاه پس از بررسي و ارزيابي انتشارات علميِ دورة 4 سالة 1/7/1386تا 31/6/1390، يك نفر پژوهشگر منتخب خود را در هر يك از گروه‌هاي موضوعي علوم انسانی– فنی و مهندسی– علوم پایه–  کشاورزی– دامپزشکی– هنر به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري معرفي مي‌كند و آن وزارت نيز پس از بررسي مدارك ارسالي‌ِ تمامي دانشگاه‌ها، از ميان آنها پژوهشگران برتر كشور را در حوزه‌هاي موضوعي مختلف اعلام مي‌كند. در سال جاری 5 نفر پژوهشگر برتر در حوزه علوم انسانی معرفی شدند: 1 نفر در رشته «سنجش از راه دور» دانشگاه شهید بهشتی، 1 نفر در رشته «مدیریت صنعتی» از دانشگاه آزاد، 1 نفر از دانشگاه شهید بهشتی در رشته «زبان و ادبیات فارسی»، 1 نفر از دانشگاه علامه طباطبایی در رشته «مدیریت» و بنده نیز از دانشگاه شاهد در رشته «کتابداری و اطلاع‌رسانی».

مدیر گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شاهد بیان کرد: "در این مراسم علاوه بر پژوهشگران برتر كشور، مدیران پژوهشی، موسسات پژوهشی، نشریات علمی، قطب های علمی، انجمن های علمی و همچنین فناوران برتر كشور نیز انتخاب و معرفی شدند. "

وی افزود: "به لحاظ سنی طبق اعلام دست اندرکاران در بین 22 نفر پژوهشگر برتر گروه‌هاي موضوعي شش‌گانه، اینجانب به عنوان جوان ترین پژوهشگر برتر معرفی شدم."

دکتر نوروزی چاکلی در خصوص آثار و فعالیتهای پژوهشی خود گفت: "مجموعه آثار بررسي شدة اينجانب در اين سال، شامل مقاله‌های منتشر شده در مجلات، كتاب و طرح‌های پژوهشی خاتمه یافته بود که نزدیک به 60 مقاله داخلی و خارجی می‌باشد. همچنین نزدیک به 15 طرح تحقیقاتی برون‌دانشگاهی، درون‌دانشگاهي و یک طرح ملی که در رابطه با «نقشه جامع علمی کشور» در کارنامه علمی خود دارم. 5 عنوان کتاب که پذیرش برای چاپ دریافت کرده اند و با بعضی از مجله ها در زمینه داوری علمی همکاری دارم، عضو هیأت تحریریه مجلات نیز می باشم. در رابطه با پایان نامه ها نیز لازم به ذکر است که تعداد 20 پایان نامه را استاد راهنما و یا مشاور بودم."

عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد درخصوص رشته کتابداری و اطلاع رسانی بیان کرد: "کتابداری روزبروز  گسترش مي‌يابد و به همين دليل بيشتر شناخته مي‌شود. با زحمات فراوانی که اساتید بزرگوار کتابداری در ایران مي‌كشند و بويژه با تلاش‌هایی که انجمن کتابداری و اطلاع‌رساني ايران با فعالیت های جناب آقای دکتر فتاحی، استاد بزرگوار این حوزه در سالهای گذشته انجام دادند و همچنين با فعاليتهاي ارزندة جناب آقای دکتر رضایی شریف آبادی در انجمن در طي سال‌هاي اخير،‌در شناساندن اين حوزه به جامعه بسيار مؤثر بوده است. در سال گذشته شاهد بوديم كه آقاي دكتر مهراد به عنوان نخستين كتابدار به عنوان چهرة ماندگار كشور معرفي شدند كه اين نشان از شناسانده شدن فعاليت‌هاي كتابداران براي جامعة علمي كشور است. هم‌اكنون کتابداری به جایی رسیده است که گرایش های مختلفی را شامل می شود و حرفهای بسیاری برای گفتن دارد. در عرصه سیاست گذاری علم نیز وارد شده و فعالیت هایی را انجام داده و علم سنجی نیز از کتابداری منشعب گردیده است. حوزه هایی مثل آرشیو، دانشنامه نگاری، مدیریت اطلاعات، فناوری اطلاعات که دوره های تحصيلات تكميلي این گرایش ها در حال به تصویب رسیدن می باشد و یا اینکه مصوب شده اند که این نشان از گسترش فعالیت های حوزه کتابداری دارد."

دکتر نوروزی به پژوهشگران جوان توصیه کرد:" همیشه نسبت به کارشان انگیزه داشته باشند و بیشتر از هر چیزی به اینکه کارشان نتیجه خوبی داشته باشد فکر کنند و سعی کنند این نکته را در نظر داشته باشند که نتیجه کار باعث می شود انسان به لذت درونی برسد و اگر این انگیزه را حفظ کند هیچگاه از انجام کار خسته نمی شود. به هر حال کتابداری رشته بسیار متنوع و جذابی می باشد و اگر بتوانند این ارتباط را با موضوع مورد علاقه خود در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی برقرار کنند؛ تنوع حوزه های مورد بحث در کتابداری و اطلاع رسانی بسیار است: از بحث سازماندهی اطلاعات، ارائه خدمات مرجع، سواد اطلاعاتي، خدمات براي كودكان و نوجوانان گرفته تا ویراستاری، چاپ و نشر، آرشیو، مدیریت اطلاعات، فناوری اطلاعات، علم سنجی و غیره... از جمله حوزه‌هايي است كه از كتابداري برخاسته يا كتابداري با آنها سروكار دارد و همگي آنها از مواردي به شمار مي‌رود كه جامعه امروزی به آن نیازمند است."

در پایان دکتر نوروزی اظهار داشت: "یکی از معیارهای ارزیابی رشته های علمی و فعالیت های پژوهشگران، انجمن های علمی و همچنین نشریات علمی آن حوزه می باشد، لذا باید به این نکته توجه کرد که در حوزه های علمی مختلف، نشریات از قوت خوبی برخوردار باشند و بتوانند پیام خود را منتقل کنند."

گفتنی است، دوازدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر كشور با حضور رییس جمهور و وزیران علوم و دفاع روز 26 آبان ماه در مرکز همایشهای سازمان صدا و سیما برگزار شد.

خبرنگار: خدیجه عروجی