برگزاری اجلاس ایفلا می‌تواند ذهنیتها نسبت به ایران را اصلاح کند

 

دکتر فریبرز خسروی، معاون پیشین سازمان اسناد و كتابخانه ملي ایران در گفتگو با لیزنا درخصوص آمادگی ایران بعد از 40 سال از آغاز آموزش آکادمیک کتابداری در آن برای برگزاری ایفلا گفت: "تا کنون ایفلا در کشورهای زیادی اجلاس سالانه خود را تشکیل داده است. این جلسات با قوت و ضعف برگزار شده است. واقعیت این است که جامعه کتابداری ایران به لحاظ تعداد فارغ التحصیل، تعداد شاغلان، تعداد اعضای هیات علمی، تولید علمی و نشریات پژوهشی و زیر ساختهای کتابخانه ای از بعضی از کشورهایی که تا کنون ایفلا در آنها تشکیل شده وضعیت مناسب تری دارد. "

  • جامعه کتابداری ایران به لحاظ زیر ساختهای کتابداری و کتابخانه ای از بعضی از کشورهایی که تا کنون ایفلا در آنها تشکیل شده وضعیت بهتری دارد

وی افزود: "امکانات و برنامه ریزی که در  ترکیه، تایلند،  کوبا و افریقای جنوبی به لحاظ زیر ساخت های کتابداری و کتابخانه ای فراهم آمده بود قطعا ضعیف تر از امکاناتی است که در ایران می توان فراهم آورد."

  • متاسفانه زیر ساخت های مناسب برای پذیرایی از یک جمعیت 3 هزار نفره به سختی فراهم خواهد آمد

دکتر خسروی تصریح کرد: "اما فقط نباید به زیرساختهای کتابدارانه توجه کرد. امکانات و تسهیلات توریستی نیز تعیین کننده است. با آنکه جاذبه ای توریستی و به ویژه جاذبه های   فرهنگی و تاریخی  بسیار زیاد است اما متاسفانه زیر ساخت های مناسب برای پذیرایی از یک جمعیت 3 هزار نفره به سختی فراهم خواهد آمد."

  • برگزاری اجلاس ایفلا می تواند ذهنیتها نسبت به ایران را که در اثر هجوم رسانه ای معوج شکل گرفته است اصلاح کند

دکتر فریبرز خسروی درخصوص ضرورت تشکیل ایفلا در ایران گفت: "ایقلا اجلاس چند هزار نفره ایست که می تواند زمینه معرفی تمدن و فرهنگ غنی ما را به اهالی کتاب و فرهنگ در سطح جهان فراهم آورد و بعضی از ذهنیتها را که در اثر هجوم رسانه ای معوج شکل گرفته است اصلاح کند. "

وی افزود: "در حاشیه  یکی از جلسات ایفلا با دکتر پیتر لور و دکتر بنگاس رگاس صحبتی در مورد فرهنگ و تمدن ایران داشتیم. آنان با احتیاط می پرسیدند اگر به ایران بیاییم می توانیم زنده برگردیم؟ وقتی امکانات سفر و بازدید آنان (به خرج خودشان) فراهم آمد و با جامعه کتابداری و کتابخانه های ایران آشنا شدند نگاه و نگرششان به کلی عوض شد.  در گفتگویی که با  دکتر مارتا تری رئیس اسبق کتابخانه ملی کوبا  داشتم می گفت یکی از دلائلی که با اصرار زیاد ایفلا در هاوانا برگزار شد  به نوعی شکستن حصر چندین ساله ای است  که توسط امریکا و سایر کشورها بر کوبا تحمیل شده است."

  • تشکیل موفق چنین جلساتی  می تواند آثار مبارکی در حوزه های علمی،  فرهنگی و حتی سیاسی و اجتماعی به ارمغان آورد

معاون پیشین سازمان اسناد و كتابخانه ملي ایران  تأکید کرد: "تشکیل موفق چنین جلساتی  می تواند آثار مبارکی در حوزه های علمی، فرهنگی و حتی سیاسی و اجتماعی به ارمغان آورد."

  • شرط ایفلا برای برگزاری اجلاس، حضور بدون تبعیض کتابداران همه کشورهاست

دکتر خسروی در پاسخ به سوال « چرا ایفلا تاکنون در ایران برگزار نشده است؟» گفت: "حدود یک دهه قبل به طور جدی در مورد تشکیل ایفلا در ایران از سوی کتابخانه ملی اقدام شد. اعضای هیات رئیسه ایفلا هم در آن زمان با خوشحالی دعوت ما را پذیرفتند و آماده بودند در مورد کاندیدا شدن ایران برای تشکیل ایفلا اقدام کنند."

وی افزود: "آنان شرایطی را مطرح کردند که تقریبا همه قابل انجام بود جز یکی! آن شرط هم  این بود که کشور میزبان باید امکان شرکت همه کتابداران را  بدون هیچ تبعیضی و بدون توجه به تابعیت آنان فراهم آورد. با مذاکراتی که با کارشناسان وزارت امورخارجه به عمل آمد معلوم شد که صدور روادید برای عده ای به لحاظ قانونی ممکن نیست؛ لذا مساله پیگیری نشد.  البته بعدا دیدیم که این تعهد  و بی طرفی در صدور ویزا عملا توسط بعضی از کشورها نقض شد. در ایفلای کانادا به بسیاری از شرکت کنندگان ایرانی و افریقایی ویزا داده نشد که موجب اعتراض شدید پیتر لور در سخنرانی افتتاحیه ایفلا شد! "