پژوهشی در حوزه کتابداری، رتبه دوم جشنواره فارابی در این رشته را به خود اختصاص داد

 

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، پایان نامه  دکتر لیلا (رویا) مکتبی فرد، دانش آموخته مقطع دکتری رشته کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شهید چمران اهواز، جزء پژوهشهای برتر جشنواره فارابی شناخته شد و رتبه دوم این جشنواره را در  رشته فناوري اطلاعات، اطلاع‌رساني و كتابداري به خود اختصاص داد.

عنوان رساله وی «بررسی تناسب محتوای داستانهای تالیفی ایران برای کودکان و نوجوانان گروه سنی ((ج)) با مهارتها و مولفه های تفکر انتقادی» بود.

وی در پژوهش خود به بررسی 125 داستان کودک مربوط به گروه سنی "ج" که در فاصله سال­های 1342 تا 1385 منتشر شده بودند و در فهرست کتاب­های مناسب شورای کتاب کودک نیز به ثبت رسیده بودند، پرداخته بود که نتایج پژوهش وی حاکی از آن بود که داستان چنانچه به یک سلسله اصول و قواعد داستانی پای بند باشد، به طور طبیعی و بدون تحمیل هیچ عنصر سفارشی از پیش تعیین شده­ ای می­ تواند به انتقال و شکل­ گیری برخی مهارت­های تفکر انتقادی کمک کند. همچنین تعداد داستان­هایی که به شکل­ گیری مهارت­ های تفکر انتقادی کمک کنند چندان زیاد نیستند.

دکتر مکتبی فرد، در اردیبهشت ماه سال 1389 از رساله دکتری خود دفاع کرد. استاد راهنمای ایشان،  پروفسور مرتضی کوکبی و اساتید مشاور وی  پروفسور عباس حری و دکتر مرتضی خسرونژاد بوده اند.