تأثیر غیاب رئیس کتابخانه ملی بر همایش «فلسفه کتابداری»

 

دکتر حبیب الله عظیمی معاون کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران  در گفتگو با خبرنگار لیزنا در رابطه با به تعویق افتادن همایش «فلسفه کتابداری» اظهار کرد: " در ابتدا قرار بود این همایش در اردیبهشت  ماه برگزار شود اما به هفته کتاب موکول شد. دلیل اصلی به تعویق افتادن این بود که تصمیم برآن شد این سمینار داخلی به شکل یک سمینار بین المللی برگزار شود. اطلاع رسانی این همایش در سطح ملی با فراخوان عمومی و با سفارش مقاله به اساتیدی خاص و در سطح بین المللی در حد سفارش مقاله به اساتیدی مشخص که در محورهای همایش فعال هستند بود که با رایزنی برگزار کنندگان همایش (کتابخانه ملی، انجمن کتابداری و اطلاع رسانی و  دانشگاه تهران )  انتخاب شده بودند. بحث هزینه ها و دعوت از مهمانان خارجی بر عهده کتابخانه ملی است که با عدم وجود رئیس در سازمان  برگزاری همایش به تأخیر می افتد."

وی در ادامه افزود: " در صحبتی که روز قبل با دبیر علمی همایش دکتر غلامرضا فدایی داشتم قرار بر این شد که جلسه ای بعد از بازگشت ایشان از حج برگزار شود تا تاریخ و شکل برگزاری این همایش (ملی یا بین المللی) را تعیین کرده و اعلام رسمی داشته باشیم.  به دبیرخانه همایش 50  چکیده مقاله ارسال شده است و قرار است پس از داوری آثار،متن کامل آن ها به دبیرخانه ارسال شود."

دکتر عظیمی در پایان تصریح کرد: " به عنوان فردی که 20 سال عضو هیئت علمی پژوهشکده کتابخانه ملی بوده ام که 10 سال از آن را  مدیر و 10 سال را کارشناس بوده ام  و در سمینار های ملی و بین المللی بسیاری شرکت داشته ام ، رشد جایگاه کتابخانه ملی را در 10 سال پیش و بخصوص در 5 سال پیش بسیار رو به رشد دیده ام  و حضور اشعری که فعالیت ها و ارتباطات بسیاری را در داخل و خارج از کشور انجام داد باعث شده بود رشد کتابخانه ملی به حد قابل قبولی برسد. از این سو بحث ادغام دو نهاد مطرح شد که انجمن کتابداری نامه مخالفت خود را ارسال کرد و  کارشناسان کتابخانه ملی هم دلایل خود را برای مفید نبودن این ادغام مطرح کردند امیدوارم این بحث به گونه ای مدیریت شود که رشد جایگاه کتابخانه ملی را تحت تأثیر قرا ندهد و جایگاه آن را دچار تزلزل نکند. هر چند که در نبود رئیس، معاونان و مدیران بخش ها تلاش کردند که خللی ایجاد نشود ولی منطقی نیست که یک سازمان دولتی برای مدتی طولانی بدون رئیس بماند."