کد خبر: 25060
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 03 شهریور 1395 - 12:15

داخلی

»

اخبار کتاب

جشنواره «باشگاه های کتاب خوانی کودک و نوجوان» رسمیت بخشیدن به ترویج کتابخوانی

منبع : لیزنا
 علی اصغر سید آبادی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هدف از برگزاری جشنواره «باشگاه های کتاب خوانی کودک و نوجوان» رسمیت بخشیدن به ترویج کتابخوانی به عنوان یک فعالیت است؛ چرا که برای اغلب این گروه ها مجوز تعریف نشده است.
 جشنواره «باشگاه های کتاب خوانی کودک و نوجوان» رسمیت بخشیدن به ترویج کتابخوانی

 به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی خانه کتاب، نشست «هم اندیشی دست اندرکاران جشنواره باشگاه های کتاب خوانی کودک و نوجوان» ظهر روز دوم شهریور ماه با حضور مجید غلامی جلیسه، مدیر عامل خانه کتاب، علی اصغر سید آبادی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،  محمود برآبادی، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان، منیر همایونی، مدیر کانون توسعه فرهنگی کتاب، معصومه انصاریان، محسن حاجی زین العابدینی، دبیر سومین دوره جشنواره مروجان کتاب، جعفر توزنده جانی و گروهی از فعالان حوزه کتاب کودک و نوجوان در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست، سید آبادی با بیان اینکه در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سه رویداد برای ترویح کتاب و کتابخوانی وجود دارد، گفت: رویکرد اول، جشنواره تقدیر از افراد و گروه های ترویج کتابخوانی است که دو دوره آن برگزار شد و محسن حاج زین‌العابدینی به‌عنوان دبیر، قرار است سومین دوره آن‌را با پشتیبانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار کند. از امسال قرار بر این است که این جشنواره به صورت مستقل برگزار شود و معاونت فرهنگی ارشاد از آن حمایت کند.

وی ادامه داد: در این جشنواره افراد و گروه هایی که در ترویج کتابخوانی در سراسر کشور فعالیت می کنند می توانند شرکت کنند.  هدف از برگزاری این جشنواره، رسمیت بخشیدن به ترویج کتابخوانی به عنوان یک فعالیت است؛ چرا که برای اغلب این گروه ها مجوز تعریف نشده است. بنابراین یکی از راه هایی که به این فعالیت رسمیت می بخشد برگزاری یک جشنواره است  تا نشان دهد این فعالیت ها یک کار قانونی است. بنابراین این گروه ها در سراسر کشور شناسایی و مورد حمایت قرار می گیرند.

 

وی جشنواره روستاهای دوستار کتاب را دومین برنامه معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد و گفت: در این جشنواره روستاها می توانند برنامه ها و فعالیت های خود را در حوزه ترویج کتابخوانی اعلام می کنند و پس از داوری، روستای برگزیده انتخاب می شود. این جشنواره، روستاها را برای  ترویج کتاب و کتابخوانی ترغیب و تشویق کرده است به طوری که شاهد استقبال خوبی از طرف آنها هستیم.

سیدآبادی با بیان اینکه کتابخانه در روستا فقط یک مکان فرهنگی نیست، گفت: کتابخانه محلی برای همه مشارکت های اجتماعی است و می توان در آن فعالیت های ورزشی ، محیط زیستی و .... انجام داد. در این صورت کتاب می تواند کارکرد متمایزی داشته باشد.

وی افزود: معرفی پایتخت کتاب ایران از دیگر فعالیت های معاونت فرهنگی وزارت ارشاد است که شهرها می توانند در آن شرکت کنند. در این جشنواره پنج شهر به عنوان نامزد انتخاب می شود و در نهایت یک شهر به عنوان پایتخت کتاب ایران برگزیده می شود. سال گذشته، نیشابور به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شد.

 

سیدآبادی به جشنواره «باشگاه های کتاب خوانی کودک و نوجوان» اشاره کرد و گفت: ایده ابتدایی این جشنواره به این صورت بود که کتابخوانی در کلاس درس رخ دهد و کودکان و نوجوانان بتوانند با تخفیفی که موسسه خانه کتاب برای کتاب های این حوزه در نظر می گیرد هم با کتابفروشی ها آشنا شوند و هم به کتاب خواندن علاقمند شوند. بنابراین کودکان و نوجوانان بتوانند در کلاس درس این کتاب ها را مورد بحث قرار دهند و کتاب یا کتاب های برگزیده را انتخاب می کنند. بنابراین در پی آن، مسابقات نامه نویسی برای نویسندگان کتاب های برگزیده برگزار می شود. همچنین، مسابقه موبایلی در منطقه، شهر و کشور  برگزار می شود و جایزه ای برای برگزیدگان این مسابقات در نظر گرفته می شود.

وی به هدف برگزاری جشنواره «باشگاه کتاب خوانی کودک و نوجوان» اشاره کرد و گفت: در این جشنواره به دنبال این هستیم که کودکان و نوجوان با برگزاری این جشنواره کتاب بخرند و کتاب بخوانند و در مورد کتاب بحث و گفت و گو کنند. در نهایت نوشتن در مورد کتاب را یاد بگیرند و بتوانند به معرفی کتاب بپردازند.

 

سید آبادی عنوان کرد: ملاحظات آموزش و پروش، فرایند برگزاری و اجرای این جشنواره را طولانی مدت و زمان بر می کرد. بنابراین تصمیم گرفتیم مراحل اجرای کار را آغاز کنیم. بنابراین تصمیم گرفتیم هرجایی که حدود 10 تا 15 دانش آموز، کودک و نوجوان می توانند حضور داشته باشد این جشنواره را برگزار کنیم. این مکان ها می تواند شامل کانون پروش فکری کودکان، مساجد، پایگاه مقاومت بسیج، کانون های اصلاح تربیت، جمع های خانوداگی و... باشد.

وی در پایان گفت: شهرهای اصفهان، شیراز، شهرکرد، کاشان، شهر ری، رامهرمز، خورموج(بوشهر)، تبریز، اهواز، سبزوار، دزفول، نیشابور  و... برای حضور در این جشنواره اعلام آمادگی کرده‌اند. در قالب این جشنواره می‌خواهیم تاثیر باشگاه‌ها بر ترویج کتابخوانی، تاثیر کتابخوانی در رفتارهای اجتماعی و تاثیر کتابخوانی در پیشرفت تحصیلی براساس مطالعات پرلز را مورد بررسی قرار دهیم و تلاش می‌کنیم کودکان و نوجوانانی که در این باشگاه‌ها شرکت می‌کنند به مروج کتابخوانی تبدیل شوند و درباره کتاب‌ها به گفت‌وگو، نقد و تبادل‌نظر بپردازند. برای جشنواره «باشگاه های کتاب خوانی کودک و نوجوان» درخواست مشارکت داده اند.

 

خانه کتاب؛ ظرفیت قابل توجهی در حوزه کتاب های کودک و نوجوان دارد

در ادامه، مجید غلامی جلیسه با بیان اینکه جشنواره باشگاه کتاب خوانی می تواند تاثیر مثبتی در توسعه کتاب و کتاب خوانی در گروه سنی کودک و نوجوان داشته باشد، اظهار کرد: در خانه کتاب فعالیت های مختلفی برای حوزه کتاب کودک و نوجوان انجام می شود. در خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) بخش مرتبط با حوزه کودک و نوجوان داریم.

جلیسه ادامه داد: در  جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران سعی کرده ایم به بخش کودک و نوجوان توجه جدی و اساسی داشته باشیم. بنابراین اطلاع رسانی در حوزه کتاب کودک و نوجوان را به صورت جدی در دستور کار خود قرار داده ایم. به طوری که در طرح«تابستانه کتاب» که از 15 تیرماه تا 16 مرداد ماه امسال در کتابفروشی ها اجرا شد، با در نظر گرفتن تخفیف 25 درصدی برای کتاب های این حوزه، حمایت حداکثری را از کتاب های کودک و نوجوان داشتیم.

مدیر عامل خانه کتاب افزود: در مناطق محروم می توانیم کتاب ها را با تخفیف بیشتر عرضه کنیم. در این زمینه امکانات زیر ساختی خوبی فراهم شده است. همچنین در اختتامیه طرح تابستانه کتاب که هفته آینده در کرمانشاه برگزار می‌شود نیز کارگروه‌های تخصصی حوزه کتاب کودک و نوجوان را جدا کرده‌ایم که در دوره قبل این اتفاق نیافتاده بود.

 

وی پیشنهاد داد: می توانیم کتاب های برگزیده جشنواره های مختلف حوزه کودک و نوجوان را در قالب یک کتاب منتشر کنیم تا منبعی برای  فعالان ترویج کتابخوانی در سطح کشور باشد. همچنین، می توانیم در سایت خانه کتاب(ketab. ir) بخش کودک و نوجوان را جدا کنیم و به صورت مستقل آن را در معرض دید مخاطبان قرار دهیم. اطلاعات همه کتاب ها در سایت خانه کتاب وجود دارد. تصویر جلد کتاب،  اطلاعات کتابشناسی، توضیحات متنی به صورت پی دی اف در این سایت ثبت می شود. این اطلاعات می تواند امکان خوبی برای علاقمندان به کتاب و کتابخانی فراهم کند.

جلیسه در پایان گفت: فعالیت های مختلف در حوزه کتاب کودک و نوجوان از اولویت هایی است که باید به آن بپردازیم؛ چرا که ظرفیت هایی که در این حوزه وجود دارد در گروه بزرگسال آن را نمی بینیم. بنابراین ماندگاری این ظرفیت ها و تاثیر حوزه کتاب کودک و نوجوان در آینده کشور بیشتر از حوزه بزرگسال است. در این گروه سنی می توانیم تا حد زیادی نگاهی را که داریم محقق کنیم

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: