کد خبر: 26079
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 04 آذر 1395 - 15:00

داخلی

»

اخبار کتاب

در نخستین نشست ارتقای کیفی کتاب کودک و نوجوان

مجموعه کتاب‌های شعر کودک «شعر و شکر» بررسی شد

منبع : لیزنا
 نخستین نشست «نقد و بررسی ارتقای کتاب کودک و نوجوان» در انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان، چهارشنبه 3 آذر 1395 برگزار شد.
 مجموعه کتاب‌های شعر کودک «شعر و شکر» بررسی شد

 به گزارش خبرنگار لیزنا، «نقد و بررسی ارتقای کتاب کودک و نوجوان»  با حضور برخی از شاعران حوزه کودک و عوامل نشر مجموعه کتاب‌های شعر کودک «شعر و شکر» برگزار شد.

محسن طائب، ناشر مجموعه کتاب های شعر و شکر، شکوه قاسم‌نیا شاعر و دبیر مجموعه کتاب شعر و شکر،  ساعد مشکی مدیر گرافیک، مهران زمانی تصویرساز مجموعه، محمدگودرزی پژوهشگر و منتقد شعر، کاظم طلایی منتقد تصویرگری، شراره وظیفه‌شناس، بابک نیک‌طلب و برخی دیگر از شاعران حوزه کودک، نادرقدیانی عضو هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان از جمله حاضران در این نشست بودند.

 

قدرت‌الله نیک‌بخت عضو انجمن و گرداننده برنامه در ابتدای نشست گفت:  مجموعه شعر و شکر مجموعه‌ای ساده و دلنشین است که با زحمت زیادی برای بچه‌ها آماده شده است. این نشست، شروع برپایی مجموعه نشست‌هایی خواهد بود که با هدف بررسی کتاب‌های کودک از این به بعد، هر فصل در انجمن برگزار می‌شود. در این نشست‌های فصلی، با حضور منتقدان این حوزه به بررسی کتاب‌های شاخص در حوزه کودک خواهیم پرداخت.

 

در ادامه نشست شکوه قاسم‌نیا شاعر یکی از شعرهای مجموعه شعر وشکر صحبت کرد و با اشاره به اینکه مهدکودک شخصی‌اش را در سال‌های 59 زیربنای کارش با خردسالان قرارداده  است، عنوان کرد: حدود 9 سال‌ با خردسالان سه و چهار ساله در مهدکودک شخصی‌ام در سالهای پس از  59 چیزهای زیادی را درباره خردسالان یاد گرفتم و این را آموختم که آموخته‌های خردسالان با هم متفاوت است و نحوه کار با خردسالان چهار ساله و پنج ساله‌ فرق می‌کند.

وی ادامه داد: هنگامی که سال‌ 75 مسئولیت مجله رشد کودک را که برای خردسالان منتشر می‌شد، به عهده گرفتم، با کار در آنجا و همکاری با شاعران حوزه کودک، این طرح به ذهنم رسید که مجموعه‌ای همچون شعر و شکر را به ناشری پیشنهاد بدهم. این طرح سال‌ها بعد، با نشر پیدایش مطرح شد و شکل اجرایی خودش را پیدا کرد.

 

محسن طائب مدیر نشر پیدایش پس از سخنان شکوه قاسم‌نیا گفت: مطرح‌کننده مجموعه شعر و شکر در سال 89 خانم قاسم‌نیا بودند که از آن موقع به بررسی جزئیات آن پرداختیم و نخستین شعر این مجموعه در سال 91 به دستمان رسید. خانم قاسم‌نیا بررسی این اشعار را به عهده داشتند و تا دو سال به این بررسی دقیق ادامه دادند تا اینکه این مجموعه 10 جلدی آماده و در سال 94 روانه بازار شد و توانست در نمایشگاه تاب شرکت کند.

طائب درباره تصویرسازی شعر و شکر ادامه داد: هفت تصویرساز، ساخت تصویرهای این مجموعه را به عهده داشتند.

وی درباره ویژگی مجموعه‌ شعر و شکر ادامه داد: ویژگی شعر و شکر ، مجموعه بودن آن است. برای همین هم مورد توجه قرار گرفت. قرار گرفتن شعرهایی با دو عنوان مختلف در دو صفحه روبه‌روی هم و ساخت تصویر برای این دو، باعث می‌شد که تصویرساز دچار مشکلاتی شود و کار سخت‌تر با توجه بیشتری داشته باشد.

 

ساعد مشکی در ادامه سخنانی ارائه داد و گفت: من به قطع کتاب‌های این مجموعه اعتراض دارم. چون قطع خیلی کوچکی دارند که برای مخاطبش مناسب نیست.

وی در ادامه گفت: زمانی تصویرگری کتاب کودک خیلی مورد توجه بود. ولی این توجه نسبت به گذشته کمتر است.

مشکی در ادامه با اشاره به مدیریت هنری کتاب افزود: مدیریت هنری در انتشارات‌های کشور بیشتر تجربی‌ست و این ضعف است که مدیران هنری کتاب، بیش از آنکه تحصیلاتی در این باره داشته باشند، با تجربه، وارد این حرفه می‌شوند.

 

کاظم طلایی با بیان برخی نکات، شعر و شکر را به نقد کشید و گفت: ایراد گرفتن از کاری که انجام شده کار آسانی‌ست و کار انجام دادن و پدیدآوردن یک مجموعه سختی‌های زیادی دارد. ولی باید به نکاتی که در باره شعر و شکر وجود دارد اشاره کنم.

وی افزود: اگر این کتاب‌ها را پشت شیشه مات بگذاریم و به آنها نگاه بکنیم، کتاب‌های کودکی می‌بینیم که رنگ و تصویر کودکانه دارند. اما وقتی این شیشه را برداریم، کار بزرگسالی می‌بینیم که بیشتر ادای بچه‌ها را درآورده است.

وی رد پای تصویرگران سرشناس را در تصویرهای این کتاب مشهود دانست و با اشاره به گفته مرحومه توران میرهادی  گفت: یاد خانم توران میرهادی را گرامی می‌دارم که می‌گفتند: تصویرگر باید فضا را طوری خلق کند که وقتی در کوچه و بازار می‌رویم بتوانیم آنها را ببینیم. این فضاها در این مجموعه بیشتر با رد پای تصویرگران سرشناس دنیا به چشم می‌خورد. حتی نوع معماری ساختمان‌ها در برخی از این کتاب‌ها مصداق این کلام است.

وی در ادامه به نقد برخی  نکات دیگر درباره کتاب‌های شعر و شکر پرداخت.

 

محمدگودرزی، پژوهشگر و منتقد شعر، با نگاهی آسیب‌شناسانه به شعر کودک عنوان کرد: ناگزیریم که واژه‌هایی را در نقدهایمان درنظر بگیریم. واژه شعر، شعر کودک، واژه مهارت، شاعر کودک و نشر، از واژگان مورد توجه در این باره است. و نیز تخصصی بودن شعر. ما باید به این نکته توجه کنیم که شعر کودک را به صورت خام وارد بازار نکنیم.

در پایان وی با برشماری برخی عناوین درباره اهمیت ناشر و شاعر کودک، به توضیح نحوه بیان شعر برای کودکان و نوجوانان پرداخت و شعر کودک را شعر منحصر به فرد خواند که سرودن آن به هنر و مهارت احتیاج دارد.

 

این نشست از ساعت 15 تا 17  در سالن انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان برپا شد. 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: