News Code: 28483
Publication Date: Sunday, 07 May 2017 - 09:46
Email
Print

main

»

مجموعه اصلی

»

اخبار کتاب

«استانداردهایی برای کتابخانه‌ها در مؤسسات آموزش عالی ایران» منتشر شد

کتاب «استانداردهایی برای کتابخانه‌ها در مؤسسات آموزش عالی ایران» تدوین شده در کمیته استانداردهای کمیسیون نظام اطلاع رسانی علوم و تحقیقات، توسط انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران با همکاری نشر چاپار منتشر شد.
«استانداردهایی برای کتابخانه‌ها در مؤسسات آموزش عالی ایران» منتشر شد

 به گزارش لیزنا، سید ابراهیم عمرانی، عضو کمیته استاندارد کمیسیون نظام اطلاع رسانی علم و فناوری با اعلام این خبر افزود: در تدوین این کتاب اعضای کمیته استاندارد کمیسیون، آقایان دکتر مهدی علیپور حافظی، دکتر حمیدرضا جمالی مهموئی، و دکتر سعید اسدی همکاری داشتند و آقایان فرامرز مسعودی و دکتر علی حسین قاسمی نیز ترجمه بخشهای مورد نیاز این استاندارد را انجام داده اند که پیوست این استاندارد است.

وی افزود: این اثر در یک مقدمه و چهار بخش ارائه شده است. مقدمه کتاب به تغییرات در نظام آموزش عالی پرداخته و بر این پایه تغییر در استانداردها را لازمه تغییرات انجام شده در آموزش عالی جهان برشمرده است.

عمرانی ادامه داد: بخش اول متن استاندارد است که ترکیبی است از دو ویرایش اخیر استاندارد کتابخانه های دانشگاهی انجمن کتابخانه های دانشگاهی و پژوهشی ایالات متحده امریکا ACRL (استاندارد ۲۰۰۸ و ۲۰۱۱۱ )، استاندارد کتابخانه های دانشگاهی ایران تدوین شیرین تعاونی که توسط کتابخانه ملی ایران در سال ۱۳۸۱۱ منتشر شده بود و تجربه های ثبت شده از ارزیابی کتابخانه های دانشگاه تهران در یک دوره ۱۲ ساله از ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۶.

وی افزود: بخش دوم شاخصهایی برای مقایسه است که کتابخانه های همگن بتوانند با استفاده از آن شاخصها، برای مقایسه و ارزیابی خود با دیگر کتابخانه های همطراز استفاده نمایند. شاخصهای کمی که اغلب در ارزیابی‌ها استفاده می شود، ‌در این بخش به عنوان نمونه آورده شده است.

وی درباره بخش سوم کتاب اظهار داشت: همچنین بخش سوم شاخصهای برآیندی است. این شاخصها از آخرین شاخصهای استاندارد انجمن کتابخانه های دانشگاهی و پژوهشی (ACRL) ویرایش ۲۰۱۱۱ ترجمه شده است. از آنجا که تدوین کنندگان به این  نتیجه رسیدند که این شاخصها شاید برای کتابخانه های ایران که پیش زمینه های لازم را فراهم نکرده باشند، اندکی مشکل آفرین باشد، شاخصهای برآیندی را از شاخصهایی برای مقایسه جدا کردند و در این بخش آوردند که کتابداران دانشگاهی با این گونه شاخصها آشنایی بیشتری پیدا کنند تا بتوان در استانداردهای آتی مستقیما و بجای شاخصهای مقایسه ای سراغ شاخصهای برآیندی رفت، البته به این شرط که ساز و کار آن از هم اکنون مهیا گردد.

بخش چهارم پیوستها است که شامل چهار ترجمه و یک بیانیه می شود. چهار ترجمه شامل:

«رهنمودهایی برای برنامه های آموزشی در کتابخانه های دانشگاهی»، «استانداردهای مهارتی برای کتابداران و هماهنگ کنندگان آموزشی: یک راهنمای کاربردی»، «استانداردهای خدمات کتابخانه ای برای آموزش از راه دور»،تنها بیانیه پیوست این استاندارد «بیانیه درجه عالی حرفه ای» است که مصوب کمیسیون نظام اطلاع رسانی است.

گفتنی است، این کتاب در سی‌اُمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و در غرفه نشر چاپار عرضه شده است.

Please in order to facilitate your connection with Lisna pay attention to the following points while sending messages:
1- Avoid any insult to people, ethnics and races; avoid making fun and accusing others.
2- Since the messages will be published by your name, it is suggested to send them using your real name and your authentic E-mail address to help Lisna form a better discussion.
3- Please avoid using the name of persons (natural and legal), organizations, public and private institutions.
4- Pleas avoid sending repeated messages which were previously sent by other users.
5- Please avoid sending messages in other languages than English.
name:
Email:
* Comment: