کد خبر: 28942
تاریخ انتشار: دوشنبه, 29 خرداد 1396 - 08:37

داخلی

»

اخبار کتاب

کارشناسان و آموزشگران با من بخوان کارگاه «آواورزی و الفباورزی» را بازبینی کردند

منبع : لیزنا
کارشناسان و آموزشگران برنامه ترویج کتابخوانی «با من بخوان» روز پنجشنبه ۲۵ خردادماه ۱۳۹۶ به بازبینی کارگاه «آواورزی و الفباورزی» پرداختند.
کارشناسان و آموزشگران با من بخوان کارگاه «آواورزی و الفباورزی» را بازبینی کردند

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، کارشناسان و آموزشگران برنامه «با من بخوان» هر تابستان با جمع‌بندی گزارش‌هایی که آموزشگران «با من بخوان» در طول سال از مناطق تحت پوشش برنامه ارائه می‌دهند و همچنین تجربه‌های یک سال اجرای کارگاه‌های «با من بخوان» در مناطق و جمع‌بندی نهایی آن‌ها، نتایج به دست آمده را مورد بررسی قرار می‌دهند و به بازبینی هر یک از کارگاه‌ها می‌پردازند.

 

کارگاه «آواورزی و الفباورزی» که پیش‌تر در چندین جلسه مورد نقد و بررسی کارشناسان و آموزشگران برنامه «با من بخوان» قرار گرفته و بازخوردها و گزارش‌ها از اجرای این کارگاه در مناطق تحت پوشش برنامه، ارزیابی شده بود، روز پنجشنبه ۲۵ خردادماه بازبینی نهایی شد و ساختار آن با تغییرات و افزودن بخش‌هایی جدید ارائه شد. همچنین در جلسه‌ای دیگر که در پیوند با جلسه‌های بهبود ساختار کارگاه «آواورزی و الفباورزی» روز چهارشنبه ۲۴ خردادماه ۱۳۹۶ برگزار شد، محمدهادی محمدی، پژوهشگر و نویسنده بسته‌های آموزش خلاق «آواورزی با سی‌بی‌لک» و «الفباورزی با کاکاکلاغه» با حضور کارشناسان و آموزشگران «با من بخوان» از چرایی پرداختن به بحث آواورزی و تمرکز بر بحث سوادآموزی کودکان گفت. محمدی در این جلسه از تجربه کار بر پروژه تاریخ ادبیات کودکان که در نتیجه آن تمرکز بیشتر به بحث آموزش صورت گرفت، سخن به میان آورد و گفت: «ما از سال ۱۳۷۵ کار روی مجموعه تاریخ ادبیات کودکان را آغاز کردیم. هنگامی که به ویژه در حوزه آموزش و پرورش کار تاریخی انجام دهید با کسانی آشنا می‌شوید که راهی را که اکنون شما می‌روید، پایه گذاشته‌اند. زندگی و عملکرد این افراد برای ما بسیار آموزنده بود. زندگی هر یک از این افراد به ما می‌گفت آموزش در ایران چگونه بوده و به چه چیزی تبدیل شده است و در حال حاضر به کجا می‌رسیم. این موضوع آن‌قدر برای ما جالب بود که تقریبا اواسط کار به این فکر کردیم چطور می شود کار آنان را ادامه داد. هر یک از این ها در بحث آموزش کارهای بزرگی انجام داده بودند که با تمرکز بر زندگی هر یک درمی‌یافتیم در مسیر خود با چه مشکلاتی مواجه بودند. کم کم به این نتیجه رسیدیم به زندگی برخی از این آموزشگران بیشتر بپردازیم و در این را برای خود چشم اندازهایی تعریف کردیم.»

 

کارگاه «آواورزی و الفباورزی» از جمله کارگاه‌هایی است که در برنامه ترویج کتابخوانی «با من بخوان» به اجرا درمی‌آید. این کارگاه در پیوند با دو بسته آموزش خلاق «آواورزی با سی‌بی‌لک» و «الفباورزی با کاکاکلاغه» است که با هدف آشناسازی والدین و مربیان با شیوه‌های خلاق و نوین شناخت آواها و الفباها و همچنین آموزش خلاقانه سواد پایه به کودکان، از سوی انتشارات چیستا منتشر شده است. کارگاه «آواورزی و الفباورزی» در سه بخش «ادبیات، نمایش و آموزش ریتم‌ها» و در دو بخش تئوری و عملی به مخاطبان ارائه می‌شود.

 

برنامه «با من بخوان» افزون بر اجرای کارگاه «آواورزی و الفباورزی» و آموزش مفاهیم آن به آموزگاران و مربیان در مناطق تحت پوشش برنامه، این کارگاه را در تهران نیز به صورت آزاد برای علاقه‌مندان برگزار می‌کند.

 

 

«با من بخوان» برنامه‌ای برای ترویج کتاب‌خوانی با کودکان خانواده‌های کم‌درآمد، کودکان محروم و کودکان در بحران است  که از سال ۱۳۹۰ به اجرا درآمده است. این برنامه بر پایه رساندن کتاب‌های مناسب و با کیفیت به دست این گروه از کودکان و نوجوانان است که در وضعیت معمول زندگی به کتاب‌های با کیفیت دسترسی ندارند.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: