کد خبر: 31523
تاریخ انتشار: شنبه, 20 آبان 1396 - 11:36

داخلی

»

اخبار کتاب

تاکید کاشفی بر هویت جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان

منبع : لیزنا
 سید علی کاشفی خوانساری مهمترین مساله در مواجهه با جشنواره‌ای مانند کتاب برتر کودک و نوجوان را هویت داشتن آن عنوان کرد.
تاکید کاشفی بر هویت جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان

به گزارش لیزنا، سید علی کاشفی خوانساری در گفتگو با ستاد خبری نهمین جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان با بیان اینکه مهمترین مساله در مواجهه با جشنواره‌ای مانند کتاب برتر کودک و نوجوان هویت داشتن آن است، عنوان کرد: ما در طول سال جشنواره‌های مختلفی در زمینه کتابهای کودک و نوجوان داریم که معمولا هم ترکیب ثابتی از داوران در آن رای می‌دهند در حالی که در همه جای دنیا رسم بر این قرار است که افرادی جز نویسنده هم در پروسه انتخاب کتاب برتر یک جشنواره حاضر می‌شوند و این اتفاقی است که به صورت هوشمندانه در جشنواره کتاب برتر در حال رخ دادن است.

وی در ادامه گفت: باید بدانیم در هر جشنواره از جمله رویدادی مانند انتخاب کتاب برتر کودک و نوجوان به طور مشخص چه هدفی داریم و تصمیم داریم چه چیزی را احصا کنیم. به باور من مساله مهم و محوری در جشنواره کتاب برتر این مساله است که ما برای انتخاب آثار برگزیده به سراغ ناشران رفته‌ایم. به نظر من این مساله یک موضوع محوری است و نباید از آن واهمه داشت. من فکر می‌کنم که این شیوه بدیع انتخاب در جشنواره است که به آن هویت بخشیده است.

وی با استقبال از رویکرد تخصصی حاکم بر جشنواره برای انتخاب برترین آثار گفت: باید هرچیزی که جشنواره را از رویکرد تخصصی خود در انتخاب آثار دور می‌کند را از آن دور کرد. به باور من می‌شود در سال‌های آینده حتی کمیت گروه‌های داوری را برای جشنواره افزایش داد و شاخه‌های تخصصی بیشتری را هم به جریان داوری برای این رویداد اضافه کرد اما وضعیت موجود نیز قابل قبول است.

کاشفی در همین زمینه گفت: موضوع شعر و داستان درصد اندکی از آثار تولید شده برای مخاطبان کودک و نوجوان را در دنیا شکل می‌دهد. امروزه موضوعاتی مانند ورزش، جغرافیا، تغذیه، فیزیک و ....اهمیت کمتری نسبت به داستان و شعر ندارد باید جشنواره را به سمتی برد تا این بخش‌ها و موضوعات تخصصی به صورت مستقل بتواند در جشنواره مورد داوری قرار بگیرد.

وی همچنین تاکید کرد: باید گروه‌ها و موضوعاتی که در مقابل ادبیات داستانی و شعر شانس دیده‌شدن پیدا نمی‌کنند را به صورت مستقل دید و مورد داوری قرار داد.

نهمین جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان که توسط انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان به طور دوسالانه برگزار می شود در آذرماه سال جاری با همکاری معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین شرکت پنتر برگزار خواهد شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: