News Code: 31804
Publication Date: Wednesday, 22 November 2017 - 10:05
Email
Print

main

»

مجموعه اصلی

»

اخبار کتاب

برنامه «با من بخوان» به یاری کودکان زلزله زده کرمانشاه می‌شتابد

Source : لیزنا
 برنامه ترویج کتابخوانی «با من بخوان» از سوی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان با هدف کتاب درمانی با کودکان زلزله زده از راه برگزاری نشست بلندخوانی، فعالیت خود را در مناطق آسیب‌دیده استان کرمانشاه آغاز کرد.
برنامه «با من بخوان» به یاری کودکان زلزله زده کرمانشاه می‌شتابد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، نخستین گروه اعزامی «با من بخوان» از صبح روز شنبه ۲۷ آبان‌ماه ۱۳۹۶ برنامه کتاب درمانی خود را به روش بلندخوانی کتاب‌های باکیفیت و انجام فعالیت‌های گوناگون در پیوند با کتاب برای کودکان زلزله زده در مناطق آسیب‌دیده در کرمانشاه آغاز کرد تا با این روش، کودکان را در تحمل بار فشارهای روحی ناشی از وقوع بحران یاری رساند. روستای زرده در شهرستان کرند غرب، یکی از روستاهای آسیب‌دیده از زلزله ۷٫۳ ریشتری ۲۱ آبان‌ماه ۱۳۹۶، نخستین منطقه‌ای است که برنامه بلندخوانی گروه «با من بخوان» در آن به‌اجرا درآمده است. به‌زودی کتاب درمانی و نشست‌های بلندخوانی روستای حسن‌سلیمان و دیگر روستاهای آسیب‌دیده کرمانشاه نیز از سوی گروه «با من بخوان» برگزار خواهد شد.

کتاب‌هایی که اعضای «با من بخوان» در جریان کتاب درمانی و برگزاری نشست‌های بلندخوانی با کودکان زلزله زده سهیم می‌شوند، کتاب‌های باکیفیتی است که با پشتیبانی مالی نیکوکاران و همچنین مشارکت انتشارات موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، انتشارات فنی ایران، انتشارات هوپا و انتشارات دیبایه، همراه با ماهنامه‌هایی از داروگ و نبات تهیه و به برنامه «با من بخوان» اهدا شده است.

همچنین کارگروه کتابخانه‌های برنامه «با من بخوان» نیز در حال طراحی کتابخانه‌های کودک محور در کانکس‌های «با من بخوان» در مناطق زلزله زده هستند. برنامه «با من بخوان» با پشتیبانی انجمن علمی فرهنگی یاری، دو کانکس به مناطق زلزله زده ارسال کرده است که یکی از آن‌ها در شهرستان سرپل ذهاب کنار ساختمان شهرداری و دیگری در روستای زرده واقع شده‌اند. به‌زودی این کانکس‌ها به شکل کتابخانه‌هایی کودک محور، فضاسازی و با کتاب‌های باکیفیت ویژه گروه‌های سنی گوناگون کودکان و نوجوانان تجهیز خواهند شد. کتابخانه‌های کودک محور «با من بخوان» افزون بر فراهم‌آوردن کتاب‌های باکیفیت، نشست‌های بلندخوانی و فعالیت‌های گوناگون در پیوند با کتابخوانی را برای کودکان در بحران با هدف کتاب درمانی برگزار خواهند کرد.

هم‌یارانی که علاقه‌مند به یاری رسانی در پروژه کتاب درمانی با کودکان در بحران و استمرار فعالیت‌های کتابخوانی در قالب برنامه «با من بخوان» در مناطق زلزله زده هستند، می‌توانند جهت واریز کمک‌های نقدی خود با هدف تهیه کتاب‌های باکیفیت برای کودکان و تجهیز کتابخانه‌های کودک محور به آدرس زیر مراجعه کنند.

 

فواید کتاب درمانی

كتاب درمانی در مواردی توصیه شده‌ است كه كودكان در فشارهای روحی ناشی از رخدادهای ناگوار قرار دارند. وقوع بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله، یکی از این رخدادها است. ادبیات می‌تواند كودكان را در درك عواطف خود، همذات‌پنداری با شخصیت‌هایی در داستان كه احساس‌های مشابه را تجربه می‌كنند و نیز كسب بینشی نوین نسبت به چگونگی برخورد دیگران با همان مشكلات، یاری رساند. كتاب می‌تواند نقشی همچون آینه را برای كودكان بازی كند؛ به این معنا كه بازتاب‌‌دهنده‌ی ویژگی‌های ظاهری، روابط، احساس‌ها، اندیشه‌های آن‌ها در پیرامونشان باشد. همچنین كتاب می‌تواند چون پنجره‌ای رو به جهان باشد كه كودكان را به نگاه فراتری از خود و پیرامون‌شان دعوت كند تا با شخصیت‌ها و شرایط پیوند برقرار کنند.

 

خواندن با کودکان زلزله زده و در بحران

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان پیش از این تجربه حضور در میان کودکان بحران دیده و کتاب درمانی با این گروه را در سال ۱۳۹۱ با وقوع زلزله‌ای در آذربایجان شرقی داشته است. در نخستین روزهای پس از زلزله آذربایجان، کارشناسان برنامه ترویج کتابخوانی «با من بخوان» از سوی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در روستاهای زلزله‌زده این استان حاضر شدند و همراه با اهدای کتاب و لوازم کمک آموزشی، اقدام به برگزاری کارگاه‌های بلندخوانی برای مربیان مهد در ۱۲ روستا کردند.

 

 

Please in order to facilitate your connection with Lisna pay attention to the following points while sending messages:
1- Avoid any insult to people, ethnics and races; avoid making fun and accusing others.
2- Since the messages will be published by your name, it is suggested to send them using your real name and your authentic E-mail address to help Lisna form a better discussion.
3- Please avoid using the name of persons (natural and legal), organizations, public and private institutions.
4- Pleas avoid sending repeated messages which were previously sent by other users.
5- Please avoid sending messages in other languages than English.
name:
Email:
* Comment: