کد خبر: 36076
تاریخ انتشار: سه شنبه, 09 مرداد 1397 - 15:57

داخلی

»

اخبار کتاب

پوستر سی‌وهشتمین سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی رونمایی شد

منبع : لیزنا
همزمان با فرارسیدن سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی، پوستر سی و هشتمین سالگرد تاسیس این نهاد رونمایی شد.
پوستر سی‌وهشتمین سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی رونمایی شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی جهاددانشگاهی،‌ مراسم نکوداشت سالروز تاسیس جهاددانشگاهی با حضور مسوولان کشوری شنبه، 13 مرداد برگزار می شود.

سید احسان سید احمد از کارشناسان جهاد دانشگاهی هنر و طراح این پوستر طی توضیحاتی نمادها و اجزای مورد استفاده در پوستر را تشریح کرد و گفت: مفاهیمی مانند رشد و پیشرفت، تلاش و روحیه جهادی، رسالت جهاد دانشگاهی و نمایش جنبه های هنر و دانش مداری از مفاهیمی بود که در طراحی پوستر به آن توجه شد.

وی در خصوص ایده و روند طراحی افزود: اولین گام ما برای طراحی این پوستر، یافتن یک نماد مفهومی و ریشه دار در هنر ایرانی بود که متناسب با موضوع پوستر باشد، به همین منظور به مطالعه سمبل ها و نمادهای مختلف استفاده شده در هنر، ادبیات و معماری ایرانی پرداخته شد و نمادهایی همچون شمسه (نماد وحدت و مرکزیت و علم و مهندسی ایرانی)، پرنده (نماد آزای روح و نماد امید و روشنایی)، مرغ بهشتی (نماد وارستگی و اتصال زمین و آسمان) و سرو (نماد رشد و رویش و درخت ملی ایران) بررسی شد.

سید احمد بیان کرد: نهایتا از میان نمادهای بررسی شده «سرو» با توجه به تطابق بیشتر با موضوع تعریف شده، انتخاب شد، سرو به دلیل سبزینگی همیشگی به عنوان نماد رشد و رویش شناخته می شود و از طرفی از زمان های بسیار کهن در نگاره های به جا مانده به عنوان نشان و درخت ملی ایران کاربرد دارد.

این طراح صنعتی و طراح گرافیک جهاد دانشگاهی هنر در ادامه افزود: نمونه کاربرد سرو در هنر و معماری ایرانی در کتیبه های تخت جمشید و کاشی کاری های مساجد و همچنین دست بافته های ایرانی به چشم می خورد، از سوی دیگر سرو شاخه برگشته در هنر معاصر ایران مفهوم پایداری و مقاومت به خود گرفته است.

وی افزود: در گام بعدی استفاده از سیاه مشق برای انتقال مفاهیم در لایه دوم طراحی و همچنین تکمیل طرح، مورد نظر قرار گرفت، سیاه مشق نقش بسته شده در پس این درخت را این شعار جهاد دانشگاهی تشکیل می دهد: جهاددانشگاهی، الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت دانش بنیان.

سید احمد ادامه داد: همچنین برای رنگ درخت، طیفی از رنگ های سبز تیره تا روشن انتخاب شد تا همسو با مفاهیم رشد و رویش باشد. و در نهایت درخت سرو شاخه برگشته و منقش به سیاه مشق، در پس زمینه ای از یک رنگ گرم بسیار روشن و دارای نقوش هندسی (گره چینی) قرار گرفته است.

وی در پایان گفت: این پوستر به همراه نشان جهادگر نمونه و سایر اقلام تبلیغاتی مورد نیاز توسط مرکز هنر و معماری جهاد دانشگاهی هنر و در قالب یک کار تیمی انجام شده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: