کد خبر: 31786
تاریخ انتشار: سه شنبه, 30 آبان 1396 - 16:22

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

آیین تکریم و گرامیداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار در خراسان شمالی برگزار شد

منبع : لیزنا
 بیست و پنجمین دوره آیین تکریم و گرامیداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار در خراسان شمالی با حضور استاندار، مسئولین و کتابداران استان برگزار شد.
آیین تکریم و گرامیداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار در خراسان شمالی برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی، پنج‌شنبه بیست و پنجم آبان، همزمان با ششمین روز از هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار، طی مراسمی با حضور استاندار، معاون سیاسی امنیتی، مدیرکل روابط عمومی استانداری، فرماندار شهرستان بجنورد، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر مدیران کل و مسئولین و کتابداران از فعالان عرصه کتابخوانی استان تجلیل شد.

محمدرضا صالحی، استاندار خراسان شمالی در مراسم بیست و پنجمین دوره گرامیداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ کتابخوانی اظهار کرد: در دولت تدبیر و امید به موضوع کتابخانه و کتابخوانی توجه بیشتری شده و سرانه فضای کتابخانه‌ها افزایش یافت که این مایه مباهات است اما ضمن حفظ داشته‌ها باید به سمت اهداف والا قدم برداریم.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی استان تصریح‌کرد: جایگاه برتر خراسان شمالی در جشنواره کتابخوانی رضوی و هم‌چنین انتخاب دو روستای استان جزو ده روستای برگزیده دوستدار کتاب کشور  طی دو سال متوالی نشان از سطح بالا و توسعه فرهنگ کتابخوانی در خراسان شمالی دارد که اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان در این موفقیت نقش مهمی داشته است.

 وی افزود: توسعه فضای کتابخانه‌ای در روستاها در قالب طرح «هر روستا یک کتابخانه» از اولویت‌های استان است و برای اجرای این طرح در روستاهای بزرگ دهیاری‌ها مکانی برای فضای کتابخانه و در روستاهای کوچک‌تر نیز مردم مکانی را در نظر بگیرند تا اداره کل کتابخانه‌ها برای تجهیز آن اقدام کند تا این قشر هم از نعمت کتاب و کتابخوانی بهره‌مند شوند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی در این مراسم با بیان اینکه خراسان شمالی دارای ۶۰ کتابخانه و ۴۰ هزار عضو  فعال است، گفت: بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رسالت کتابخانه‌های عمومی توسعه مطالعه مفید و فرهنگ کتابخوانی است و در این هفته با شعار «آینده روشن با خانواده کتابخوان»، برنامه‌های متنوعی در کتابخانه‌های عمومی سراسر استان برگزار شده و تا ۲ آذرماه ادامه دارد.

جهانی در ادامه افزود: روستای قلعه‌خان از توابع شهرستان مانه و سملقان و طبر از توابع شهرستان جاجرم در استان جزو روستاهای برتر دوستدار کتاب بودند و امیدواریم که در سال‌های آینده نیز روستاهای دیگری از خراسان شمالی، انتخاب شود.

حسین فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی نیز در مراسم بیست و پنجمین دوره کتاب، کتابخوانی و کتابدار در استان اظهار کرد: یکی از وظایف ما شناسایی و ترغیب و تشویق دوستداران و فعالان حوزه کتاب است و لازمه پیشرفت و توسعه فرهنگ ما مشارکت مردم است.

وی با بیان اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تاسیس، تعمیر و توسعه کتابفروشی‌ها را در دستور کار دارد گفت: در سطح شهر رستوران‌های زیبا، گالری‌های لباس زیبا، بنگاه‌های مختلف معاملاتی وجود دارند که نشان از رشد و توسعه شهری است اما این رشد وقتی تکمیل می‌شود که کتابفروشی‌ها، فرهنگ‌سراها و مجتمع‌های فرهنگی و هنری و کتابخانه‌های عمومی در استان توسعه پیدا کنند.

فرخنده با تاکید بر اینکه باید سرانه مصرف فرهنگی در خراسان شمالی ارتقاء یابد گفت: ۸ کتابخانه شهری و روستایی تا پایان سال در خراسان شمالی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه کتابخانه مرکزی بجنورد نیز در مرحله تدارک تهیه کتاب است گفت :تجهیزات هم در حال تکمیل است و به پیمانکار این پروژه فرصت داده شده تا نقائص موجود را مرتفع کند تا در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری برسد و سرانه فضای مطالعه در استان با افتتاح این کتابخانه‌ها به دو برابر سرانه کنونی برسد.

در پایان مراسم بیش از ۴۰ نفر از فعالان عرصه کتابخوانی و کتابداران نمونه استان با اهدای جوایز و تندیس با حضور استاندار خراسان شمالی تقدیر شدند.

 

گفتنی است؛ ۲ تن از کتابداران استان؛ فاطمه صفرزاده (برگزیده بخش خلاقیت و اقدامات ویژه) و حمیده نیستانی (کتابدار برتر کتابخانه مشارکتی) به‌عنوان کتابداران نمونه کشوری؛ در مراسمی که در روز ۲۴ آبان توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با حضور دبیرکل نهاد و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران برگزار شد تجلیل شدند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: