کد خبر: 36069
تاریخ انتشار: سه شنبه, 09 مرداد 1397 - 12:39

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

«شیر و نخجیران» در خانه فرهنگ نوردانش نقد و بررسی شد

منبع : لیزنا
برنامه عصرانه ادبی با حضور رحیم کاویان در خصوص خوانش، تفسیر و صحیح خوانی دیوان اشعار مثنوی مولانا با حضور شهروندان علاقه مند به شعر فارسی در خانه فرهنگ نوردانش برگزار شد.
«شیر و نخجیران» در خانه فرهنگ نوردانش نقد و بررسی شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی مراکز فرهنگی هنری منطقه 21 ، در این جلسه رحیم کاویان کارشناس برنامه داستان شیر و نخجیران را عنوان کرده وگفت: در چمنزاری سرسبز و خرم حیوانات وحشی و شکاری کنار هم زندگی می‌کردند. شیری نیز در آن حوالی زندگی می‌کرد. به خاطر کمین کردن‌های پی‌درپی او چراگاه برایشان ناخوشایند شده بود. پس دور هم جمع شدند و نزد شیر رفتند و به او گفتند ما غذای روزانه‌ی تو را برایت می‌آوریم، به شرط آنکه تو فقط برای گرفتن مقرری‌ات بیرون بیایی و این چمنزار را برای ما محلی ناگوار و ترس آور نسازی. شیر هم گفت سخن شما را می‌پذیرم به شرط آن که از شما وفا ببینم و حیله و نیرنگ نبینم پس با هم پیمان بستند و هر روز قرعه برحیوانی می‌افتاد و او را نزد شیر می‌بردند تا اینکه روزی قرعه به نام خرگوش افتاد. او از دوستانش خواست تا برای فرستادنش‌کمی صبر کنند تا او راه چاره‌ای پیدا کند و آنها را برای همیشه از شّر شیر خلاص کند، آنها هم قبول کردند و خرگوش به آرامی به لانه‌ی شیر نزدیک شد و دید که او بسیار خشمگین است. پس به او گفت ای شاه من خرگوشی را به عنوان طعمة شما می‌آوردم، که در راه شیری آن را از من گرفت. شیر از شنیدن این خبر بسیار خشمگین می‌شود و از خرگوش می‌خواهد که او را به محل آن شیر دیگر ببرد. در نهایت خرگوش شیر را بر سر چاهی می‌برد. شیر وقتی به ته چاه نگاه می‌کند تصویر خود را در آب چاه می‌بینید و می‌پندارد که شیر متجاوز است. پس فوراً برای جنگیدن با او به درون چاه می‌پرد و هلاک می‌شود و حیوانات جنگل نیز از دست او رهایی می‌یابند.

کارشناس برنامه در تفسیر داستان گفت: عمده‌ترین دخل و تصرف مولوی در این داستان، افزودن نقل قول‌ها و بیانات حکمت‌آمیز است و این داستان را که تمثیلی است از یک نمونه‌ی اخلاقي، به یک منظومه پر از حکایت و ظرائف عرفانی تبدیل كرده است.

وی گفت شخصیت و قهرمان این داستان ابتدا خرگوش است که با هوش و درايتش بیش از همه بر خط سیر داستان تأثیر می‌گذارد و پس از او شیر و نخجیران از شخصیت‌های دیگر این داستانند. گفتگوهایی که در این داستان بین شیر و نخجیران صورت می‌گیرد، شیر را مدافع اندیشة جهد و کسب و نخجیران را نمایندﮤ اندیشة توکل و رضا می‌نمایاند. چرا که آنها می‌خواهند شیر از جهد و صید دست بردارد و به طعمه‌ای كه آنها برای او می‌فرستند قانع باشد این پیشنهاد نوعی حالت توکل و جبر را برای شیر ایجاد می‌کند. درحالی که شیر بر کسب و جهد تکیه دارد و معتقد است کنار گذاشتن کسب و جهد نوعی کفران نعمت است و باید شکر گذار نعمت قدرتی که خدا به او داده باشد و این میسر نیست، مگر با جهد و کسب و این مسئله در داستان به مسئله تأثیر اسباب و نقش آنها در رسیدن به هدف می‌رسد و به این شکل بحث توکل یا جهد را با بیان داستان و تمثیل به شکل زیبایی به انجام می‌رساند.

کاویان کارشناس برنامه در ادامه بحث افزود عنصر دیگری که در این داستان مورد توجه است، لحن یعنی ایجاد فضا در کلام است، که آن را به خوبی در طی داستان می‌بینیم در واقع خرگوش که نماد عقل و انسان هوشمند است به گونه ای سخن می‌گوید که مناسب اوست و شیر نیز چنین می‌کند و حتی خط سیر کلی داستان نیز لحن خاص مولوی و شیوه‌ی منحصر به فرد او را در بیان مسائل به خوبی نشان می‌دهد. در انتهای برنامه اعضاء کانون ادبی خانه فرهنگ نوردانش با چای و شیرینی پذیرایی شده و به بحث و تبادل نظر پرداختند.

علاقه مندان برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره تلفن 44531777 خانه فرهنگ نوردانش تماس بگیرند .

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: