کد خبر: 38239
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 20 دی 1397 - 12:11

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

قصه‌گویی و اجرای نمایش در نشست شمس کتابخانۀ آستان قدس رضوی

منبع : روابط ‌عمومی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
نشستی دیگر از سلسله نشست‌های ادبی شمس با محوریت ادبیات داستانی و قصه‌گویی، با حضور جمعی از مسئولین و کارشناسان برنامه‌‌ «زنگ کتابِ» کتابخانه های آستان قدس رضوی، مجریان مجرب رادیو و ادب‌دوستان، در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد.
قصه‌گویی و اجرای نمایش در نشست شمس کتابخانۀ آستان قدس رضوی

به گزارش لیزنا، سیوپنجمین نشست از سلسله نشست‌های ادبی شمس با محوریت ادبیات داستانی و قصه‌گویی، با حضور جمعی از کتابداران و دست‌اندرکاران برنامه‌ زنگ کتاب کتابخانه‌های آستان قدس رضوی، مجریان مجرب رادیو و علاقه‌مندان به قصه‌خوانی و اجرای قصه‌های صوتی و نمایشی در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد.

 در ابتدای این برنامه، سنابادی عزیز به بخشی از برنامه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی اشاره و تصریح کرد: اجرای "برنامه‌ زنگ" کتاب در مدارس، مراکز فرهنگی و مؤسسات مختلف در مشهد و شهرستان‌ها با محوریت کتاب‌خوانی، برگزاری سلسله نشست‌هاي ادبي شمس در موضوعات مختلف و سلسله ‌نشست‌های خوانش متون کهن ادبیات فارسی، از جمله برنامه‌هایی بوده است که تاکنون در این راستا انجام شده و پیوسته با استقبال خوبی روبه‌رو بوده است.

وی در ادامه، خطاب به علاقه‌مندان به کتاب‌خوانی و قصه‌گویی برای سنین مختلف، افزود: علاقه‌مندان می‌توانند به صورت افتخاری و با عنوان«خادمیار کتاب»، برای اجرای برنامۀ زنگ کتاب در مراکز مورد نظر خود، با کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی همکاری کنند.

خوانش قصه توسط برخی از کارشناسان برنامه‌ زنگ کتاب کتابخانه‌های آستان قدس رضوی و اجرای نمایش، از ديگر بخش‌هاي اين نشست بود که در ادامه، کارشناسان حاضر در برنامه، پس از نقد و بررسی نوع خوانش‌ها، به اهميت برخي نکات در قصه‌گويي اشاره کردند.

از مهم‌ترین نکات مطرح‌شده در این باره، لزوم خوانش کتاب مناسب برای هر گروه سنی، انتقال حس هر واژه‌‌ به مخاطب در روايت داستان، رعایت لحن مناسب در قصه‌گویی برای هر طیف سنی، بلندخوانی، ارتباط چشمي با مخاطب و مواردی از این دست بود.

این برنامه به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی برگزار شد و از سوی مجریان و کارشناسان برنامه‌ زنگ کتاب کتابخانه‌های آستان قدس رضوی و عموم علاقه‌مندان به قصه‌گویی، با استقبال خوبی روبه‌رو گردید.

گفتنی است که سلسله نشست‌های ادبی شمس، در راستای گسترش فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و معرفی آثار برتر نویسندگان داخلی، به صورت ادواری در موضوعات مختلف از سوی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی برگزار می‌شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: