کد خبر: 40306
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 24 مهر 1398 - 09:26

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

استاندارد خدمات کتابخانه‌های عمومی برای کودکان رونمایی شد

منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
طی مراسمی با حضور مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و اعضای کمیسیون فنی تدوین استاندارد، «استاندارد خدمات کتابخانه‌های عمومی برای کودکان و نوجوانان» معرفی و رونمایی شد.
استاندارد خدمات کتابخانه‌های عمومی برای کودکان رونمایی شد

 به گزارش لیزنا، مراسم معرفی و رونمایی از «استاندارد کتابخانه‌های عمومی برای کودکان و نوجوانان» همزمان با ایام هفته استاندارد، یکشنبه ۲۱ مهر ماه، با حضور اعضای کمیسیون فنی تدوین استاندارد، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، فاطمه فهیم نیا، عضو هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور، امین متولیان، معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد، مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد، سیامک محبوب، مدیرکل دفتر برنامه ریزی نهاد، محمد جوهرچی، مدیرکل پژوهش نهاد، هادی امیری، مدیرکل عمرانی نهاد، اصغر گودرزی، مدیرکل توسعه کتابخانه ها و مشارکت های نهاد، لیلی هاشمی، مدیرکل فناوری اطلاعات نهاد، فاطمه پازوکی، رئیس اداره استاندارد نهاد و جمعی از روسا و کارکنان ادارات مختلف نهاد، در کتابخانه مرکزی پارک‌شهر برگزار شد.

 

اصول کلی حاکم بر تدوین استاندارد

در این مراسم، سیامک محبوب طی سخنانی درباره اصول کلی حاکم بر تدوین استاندارد، گفت: طی سال‌های اخیر موضوع فعال کردن نقش اجتماعی کتابخانه‌های عمومی مورد توجه ما بوده و با تأکیدات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و خواسته دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به این سمت حرکت کردیم. بر این اساس جهت‌گیری اصلی ما در تدوین این استاندارد این بوده است که بتوانیم نقش‌های اجتماعی کتابخانه‌های عمومی را فعال کنیم.

سیامک محبوب، مدیرکل دفتر برنامه ریزی نهاد افزود: برای این منظور ما دو ایده اصلی را مدنظر قرار دادیم؛ یکی «خدمات و برنامه‌ها محوری» و دیگری «برآمد محوری». نگاه ما در تدوین این استاندارد این بود که در عین سازگاری با استانداردهای بین‌المللی، نیازهای بومی و وطنی خودمان را برآورده کنیم. البته اصل ما در این طرح نیازهای بومی و وطنی خودمان است و هرجا که تعارضی میان این دو به وجود آمد، نیازهای بومی بر استانداردهای بین‌المللی ارجحیت و اولویت یافته است.

کارکردهای مدنظر برای کتابخانه‌ها در تدوین استاندارد

وی در ادامه با ارائه تعاریفی از کتابخانه عمومی که در تدوین این استاندارد مورد توجه قرار گرفته، گفت: در یک تعریف ما سه کارکرد را برای کتابخانه‌های عمومی قائل هستیم که شامل آگاهانش (اطلاع‌رسانی)، آموزش و فرهنگی (اوقات فراغت) هستند. توافق بین‌المللی بر این است که این سه کارکرد، کارکردهای اصلی کتابخانه‌های عمومی هستند و تا زمانی که کتابخانه‌های عمومی از عهده این سه کارکرد برنیامده باشد، نباید به سراغ کارکردهای دیگر برویم.

محبوب درباره سایر تعاریف کتابخانه‌های عمومی به موضوع «غیاب نهادی» اشاره کرد و گفت: با اینکه سه کارکرد ذکر شده، فعالیت‌های اصلی کتابخانه‌های عمومی را شکل می‌دهد، اما گاهی اوقات در جامعه نیازهایی به وجود می‌آید که هیچ نهاد اجتماعی نمی‌تواند به آن نیازها پاسخ آنی بدهد؛ در این میان کتابخانه‌های عمومی به واسطه ویژگی‌های انعطاف‌پذیر خود، این غیاب نهادی را تا به وجود آمدن نهادهای دیگر پُر می‌کند یا آن خدمت را ادامه می‌دهد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی نهاد ادامه داد: دو مفهوم دیگر هم وجود دارد که تفاوت و تمایز بین آنها برای ما در تدوین این استاندارد مهم بوده است؛ یکی بحث خدمات و دیگری بحث برنامه‌ها. از یک رویکرد فعالیت عمده کتابخانه‌های عمومی را به دو دسته خدمت و برنامه تقسیم می‌کنند. «خدمت» به آن دسته از فعالیت‌ها گفته می‌شود که به طور مستمر در کتابخانه‌های عمومی ارائه می‌شود و عموما توسط خود کارکنان و یا از طریق فضای کتابخانه ارائه می‌شوند و یک فرآیند درخواست و پاسخی است. مانند امانت، مشاوره خوانندگان و خدمات مرجع. اما در «برنامه‌ها» رخ دادی مشخص با یک شروع و پایان  مشخص هستند که عموما این برنامه‌ها توسط کتابخانه‌های عمومی با مشارکت سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی و حتی بنگاه‌های تجاری انجام می‌دهند که فرآیند آن فرآیند برگزاری و مشارکتی است. مانند جشن امضای کتاب و جلسات نقد کتاب.

وی افزود: ما از ترکیب «فعالیت‌های» کتابخانه‌های عمومی و «کارکردهای» کتابخانه‌های عمومی به یک ماتریس دست پیدا می‌کنیم. این ماتریس شیوه ارزیابی و برخورد با هرکدام از انواع برنامه‌ها را به ما می‌دهد و از دل این ماتریس است که شاخص‌های ارزیابی، سنجش و استانداردسازی هرکدام از فعالیت‌ها و برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی مشخص می‌شود.

استفاده از مدل خدمات محور در تدوین استاندارد

محبوب با اشاره به چارچوب پیشنهاد شده در استانداردهای جدید گفت: ما مدل جدیدی را که چند سالی آن را در تدوین برنامه‌ها و خدمات بکار گرفته‌ایم، در تدوین این استاندارد استفاده کردیم. در گذشته و با مدل قبلی، فضای فیزیکی کتابخانه و منابع داخل آن اهمیت داشته است. بنابر این تلاش ما بیشتر معطوف به ایجاد فضا و تأمین منابع بود. اما در این مدل جدید که به آن مدل «خدمات محور» می‌گوییم بنا شده تا آنجا که می‌شود برنامه‌ها را به سمت تبدیل به خدمات حرکت دهیم. به طوری که پس از شناسایی جمعیت خدمت در محدوده خدمت، باید به طراحی برنامه‌ها و خدمات برای آنها اقدام کنیم و از دل این خدمات و برنامه‌ها، مجموعه‌ها ساخته می‌شود، کارکنان سامان می‌یابند، فناوری‌های مورد نیاز تهیه می‌شوند و امکانات مورد نیاز را در اختیار خدمات و برنامه‌ها قرار می‌گیرد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی نهاد درباره موضوع «برآمد محوری» در استاندارد نویسی کتابخانه‌های عمومی نیز گفت: در تعریفی ساده، هز اثر مثبتی که یک برنامه یا خدمت در زندگی مردم می‌گذارد را برآمد می‌گویند. هر خدمت یا برنامه‌ای در هنگام طراحی باید بتواند به این پرسش پاسخ دهد که «من چه نیازی از مردم را برطرف می‌کنم؟» و در انتها همین را ارزیابی کند و این ارزیابی قابل سنجش باشد. موضوعی که در تدوین این استاندارد سرلوحه کارمان قرار دادیم.

تشریح روند تدوین و ارائه استاندارد

وی در ادامه درباره روند تدوین این استاندارد نیز توضیح داد: ما در سال ۱۳۹۶ سه استاندارد از ایفلا را در قالب یک کتاب ترجمه کردیم و در مقدمه آن کتاب قول داده بودیم که استانداردی مطابق با ویژگی‌های بومی و وطنی تدوین کنیم. در ادامه در سال ۱۳۹۷ درخواستی از معاونت توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی در این زمینه دریافت کردیم که این درخواست به کار ما سرعت بخشید و کار تدوین استاندارد را شروع کردیم.

محبوب با اشاره به چالش‌های پیش روی این حرکت گفت: بر اساس مطالعات نظری صورت گرفته، عموما رویکرد استانداردسازی بخش کودک و نوجوان در کتابخانه‌های عمومی با ترکیب سنین مختلف شکل گرفته بود. ما به این نتیجه رسیدیم که این سه استاندارد را با یکدیگر ترکیب کنیم و یک استاندارد برای کودکان و نوجوانان تدوین کنیم. در همین حین بود که ویرایش جدید استانداردهای ایفلا منتشر شد و آنها نیز همان سه استاندارد را ترکیب کرده بودند؛ بر این اساس از این ویرایش جدید استفاده کردیم.

 

دعوت از نهادها، سازمان‌ها و سمن‌ها برای تدوین استاندارد

مدیرکل دفتر برنامه ریزی نهاد تأکید کرد: بنای ما این بود که در تدوین استاندارد بیش از اینکه از دانشگاهیان کمک بگیریم، از فعالان حوزه کودک و نوجوان در عرصه‌های مختلف کمک بگیریم که بر این اساس از جمعی از سازمان‌ها، نهادها و سمن‌ها دعوت کردیم که در این جلسات شرکت کنند که خوشبختانه استقبال خوبی از این کار داشتند و با رویکرد همدلانه آنها با این موضوع پیش نویس استاندارد تهیه شد.

وی افزود: پس از تدوین متن اصلی استاندارد نیاز به پیوستی داشتیم تا این استاندارد برای ما عملی و قابل اجرا شود که بخشی از تجربیات این سازمان‌ها و سمن‌ها به این استاندارد اضافه شد و در نهایت به نسخه نهایی استاندارد رسیدیم. تفاوت این استاندارد با استاندارد ایفلا این است که بخشی از گزاره‌ها عینا از ایفلا نقل شده، یک بخش از گزاره‌ها بر اساس شواهد و تجربیات در نهاد کتابخانه‌ها به متن ایفلا اضافه شده، بخشی از گزاره‌ها بر حسب نیاز کشور تغییر پیدا کرد و یک بخش دیگر گزاره‌هایی بود که در ایفلا وجود داشت، اما با توجه به ویژگی‌های جمعیتی و فرهنگی ایران حذف شده است.

اعتماد به سازمان‌های خصوصی و استفاده از تجربیات حرفه‌ای

در ادامه این مراسم جاوید مقدمی، نماینده انجمن تولید کنندگان اسباب بازی ایران، با اشاره به تجربیات دانشگاهی خود گفت: از زمانی به این نتیجه رسیدم که علی رغم اتفاقاتی که در دانشگاه رخ می‌دهد آن اتفاق اصلی در مهد کودک‌ها و مدارس می‌افتد. به همین دلیل به حوزه کودک وارد شدم  و کار طراحی و ساخت اسباب بازی و بازی‌های فکری را شروع کردم. این استانداردی که تدوین شده تعریف جدید برای کتابخانه‌ها ارائه کرده به طوری که خودم وسوسه شدم یک کتابخانه کودک راه‌اندازی کنم.

وی با تقدیر از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از جلب مشارکت سازمان‌ها و نهادهای خصوصی گفت: کار بسیار شایسته‌ای بود که نهاد با اعتماد به نهادهای خصوصی و جمع‌آوری نظرات تخصصی و تجربیات حرفه‌ای اقدام به تدوین این استاندارد برای کتابخانه‌های کودک و نوجوان کرد. در این کمسیون ساعت‌ها وقت گذاشته شد و همه اعضا همدلانه یک اتفاق خوب را رقم زدند.

همچنین سارا بابایی، نماینده انجمن حمایت از حقوق کودکان نیز در این مراسم گفت: این انجمن از سال ۱۳۷۳ کار خود را شروع کرد و مبنای کار خود را پیمان نامه حقوق کودک بوده که تمام همت خود را برای معرفی و ترویج این پیمان نامه در مراکز مختلف گذاشته است. انجمن حمایت از حقوق کودکان پروژه‌های مختلف ستادی و اجرایی دارد. یکی از کارهای مهم ما که ارتباط پیدا می‌کند با استاندارد کتابخانه‌های عمومی کودکان و نوجوانان، پروژه ترمیم و تجهیز کتابخانه‌های مدارس منطقه ۱۲ تهران که ۱۵ مدرسه را شامل می‌شود. کاری که اینجا صورت گرفت به ما کمک بسیاری کرد تا کارمان را با استانداردهای لازم پیش ببریم.

چالش‌های همنشینی استاندارد و فرهنگ

در ادامه این مراسم امین متولیان، معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد، طی سخنانی گفت: مفهوم استاندارد به مفهوم کلاسیک خود، ابتدا در حوزه‌هایی نظیر، صنعت، فناوری، تجارت و محاسبات مالی سر برآورد. در این حوزه‌ها به صورت سنتی دو هویت در موضوع استاندارد قرار گرفت؛ در وهله اول «سازمان» که در دوره جدید جای خود را به مفهوم «سیستم» داده و هویت دیگر «محصول» که در دهه‌های اخیر جای خود را به «خدمت» داده است.

وی با اشاره به رویکردهای موجود در استاندارد نویسی در عرصه فرهنگ و برخی پاسخ‌های ارائه شده به آن گفت: حدود دو یا سه دهه است که «استاندارد نویسی برای مقولات فرهنگی» به عنوان یک مسئله جدی مطرح شده است که در حوزه فرهنگ تا کجا می‌توانیم به استاندارد فکر کنیم. ما در حوزه فرهنگ نیز دو هویت سازمان و محصول را داریم، اما برخی از متغیرها در این زمینه وجود دارد که چالش‌برانگیز شده اند.

معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد ادامه داد: یکی از این متغیرها مقوله‌ای به نام «رفتار» است و در مورد سوال می‌شود که ما چگونه می‌توانیم رفتارها را استاندارد کنیم، استاندارد کردن رفتارها به چه نحوی است، تا کجا می‌تواند صورت بگیرد و چه تبعاتی دارد؟

وی افزود: متغیر دوم که کمی خاص‌تر است و بیشتر در عرصه‌های هنری مطرح می‌شود، مقوله‌ای به نام «خیال» است که بسیاری از آثار هنر مبتنی بر خیال، توسط هنرمند خلق می‌شود. اینکه آیا استاندارد کردن خیال و محصولات ناشی از خیال شدنی است یا خیر سوال دیگری است که بحث استانداردسازی در حوزه فرهنگ را با سوالاتی روبه‌رو می‌کند.

متولیان تصریح کرد: دلیل ابهام‌آمیز بودن این مقولات این است که استاندارد در نگاه سنتی خود بازنماینده کمیت‌ها و روابط بین کمیت‌ها است و اینکه هر معیاری را نمی‌توانیم استاندارد بدانیم. استاندارد گذاره‌هایی است که به سمت جهان شمولی پیش می‌رود و قرار است مدت زیادی در بین فرهنگ‌های مختلف معتبر باشد.

مواضع مطرح در استانداردسازی فرهنگ

وی در ادامه به بیان مواضع مطرح شده در قبال این چالش‌ها پرداخت و گفت: نظرات و پاسخ‌های مطرح شده دارای تقسیم بندی مختلفی است؛ نخست نظراتی که می‌گویند اصولا این رفتار و خیال تنها به حوزه «فرهنگ» اختصاص ندارد و در سایر حوزه‌ها نیز وجود دارد. موضع دوم به مسئله اندازه‌گیری می‌پردازد و می‌گوید که اگر بتوانید بحث اندازه‌گیری در فرهنگ را حل کنید، نسبت استاندارد و فرهنگ هم حل می‌شود. آنها ادعا می‌کنند که می‌توانند معیارهایی را تعریف ‌کنند که بر اساس آن رفتارها و خیال‌ها را اندازه‌گیری کرد.

متولیان ادامه داد: در موضع سوم نیز که در دو دهه اخیر شدت گرفته، این موضوع مطرح می شود که عصر تفکیک اجتماع از تکنولوژی و اندازه‌پذیری از فرهنگ، احساسات و فناوری گذشته است. کسانی که این موضوع را مطرح می کنند معتقدند اگر این گونه فکر کنید می‌توانید تفکیک فرهنگ و استاندارد را حل کنید؛ چراکه از این به بعد قرار است نوعی هماهنگی میان انسان و مصنوعات تکنولوژیک در همه عرصه‌ها برقرار شود و دیگر نمی‌توانید رفتار مستقل از تکنولوژی داشته باشید و تکنولوژی هم نمی‌تواند رفتاری مستقل از انسان داشته باشد.

وی عنوان کرد: با این رویکرد کتابخانه‌ها به یک سیستم تبدیل شده‌اند و بر اساس این رویکردها شاید استاندارد نویسی برای کتابخانه‌های عمومی قابل تعریف و اجرا و یا ممکن است یک امر محال باشد. از همه عزیزان دعوت می‌کنم اگر به این دغدغه ما به عنوان یک تفکر زیرساختی علاقه‌مند هستند، آن را پیگیری کنند و در نهاد نیز در چنین جلساتی زمینه پرداختن به آن فراهم شده است و مشتاق هستیم که دوستان نتیجه تحقیقات، مطالعات و یافته‌های خود را در این حوزه در چنین جلساتی مطرح کنند.

حرکت از استانداردهای اجباری به سمت استانداردهای اختیاری

فاطمه فهیم‌نیا، عضو هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این مراسم با اشاره به پرداختن استانداردها به کمیت‌ها گفت: استاندارد خوب است برای اینکه یک سقفی وجود داشته باشد تا بتوان کوتاه‌ترها را هم به آن سقف برسانیم تا بتوانیم جامعه را با هم بسنجیم. ولی همانطور که مطرح شد یکی از موضوعاتی که ما هم در دانشگاه درگیر آن هستیم بحث کیفیت در استاندارد سازی است. برای همین است که ارزش‌هایی مانند، ارزش‌های اخلاقی، رفتار، خیال و حتی عشق در این عرصه مسئله‌ساز می‌شود.

مدیر گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران افزود: ما دو نوع استاندارد اختیاری و اجباری داریم. کاری که ما برای استاندارد به دنبال آن هستیم، رعایت حداقل‌ها یا همان استانداردهای اجباری است. چرا که اگر یک استاندارد پایه‌ای نداشته باشیم دیگر کتابخانه عمومی نخواهیم داشت. ولی وقتی سراغ استانداردهای اختیاری می‌رویم با شکل اول بسیار  متفاوت است و ماهیت استانداردها می‌تواند فرق کند و آن ماهیت‌ها می‌تواند با ابزارها و درسنامه‌ها تقویت شوند. اما همه باور داریم که ابتدا باید به آن یکسانی ابتدایی برسیم و در ادامه استانداردهای اختیاری را اعمال کنیم.

وی تأکید کرد: بی‌صبرانه منتظرم که دستاوردهای این کارگروه را ببینم و امیدوارم بتوانیم از آن در بخش‌های مختلف استفاده کنیم و از طرف دانشگاه هم به شما قول می‌دهیم که بتوانیم در قالب کارهای پژوهشی، مطالعات و تحقیقات را به این سمت هدایت کنیم.

 

لزوم تداوم همکاری‌ها و بازبینی استانداردها در مراحل اجرایی 

ایمان کرد، مدیر امور کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در این مراسم با ارائه گزارشی از آخرین فعالیت‌های این سازمان در خصوص احداث و راه‌اندازی کتابخانه‌های جدید در تهران گفت: شهرداری تهران دارای ۱۱۰ کتابخانه عمومی در مناطق ۲۲ گانه تهران است که به زودی دو کتابخانه در بافت شمالی و جنوبی شهر تهران احداث و راه‌اندازی خواهد شد. همچنین در حوزه نابینایان ۴ کتابخانه مخصوص نابینایان در تهران داریم که با همتی که نهاد کتابخانه‌های عمومی و سایر عزیزان در دستگاه‌های دیگر در تدوین این استاندارد داشتیم، می‌توانیم به بهبود عملکرد خودمان در این حوزه نیز کمک کنیم.

نورالدین محمودی، نماینده پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گروه فبک نیز طی سخنانی گفت: اقدام صورت گرفته در جهت تدوین این استاندارد بسیار ارزشمند بود، اگرچه باید به این موضوع توجه داشته باشیم تا از بحث استانداردزدگی در کتابخانه‌ها دوری کنیم. چراکه تجربیات ما نشان داده باید پروند این استاندارد باز بماند  و در عمل مورد بازبینی قرار گیرد. بر این اساس پیشنهاد می‌کنم که بازه زمانی بازبینی این استاندارد حتما مشخص شود.

ضرورت توجه به پژوهش و توسعه کیفی

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم طی سخنانی گفت: یکی از آفت‌ها و آسیب‌های سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی دولتی، عمومی، خصوصی و مردمی در کشور ما این است که وقتی سازمان شروع بکار می‌کند و رفته رفته گسترش و توسعه کمی پیدا می‌کند، اغلب این سازمان‌ها و نهادها شبیه انسانی می‌شوند که دست و پای آن رشد می‌کند و بزرگ می‌شوند، اما مغز آن کوچک می‌ماند. طبیعتا در ادامه این سازمان دچار آسیب می‌شود، چراکه قوه عاقله آن نتوانسته به اندازه اداره یک مجموعه‌ای که روز به روز بزرگ‌تر می‌شود، رشد کند.

وی افزود: تمام اقداماتی که همکاران من در معاونت برنامه‌ریزی و پژوهش در این سال‌ها  و همچنین در گذشته انجام داده‌اند، در این جهت بوده که مغز این بدن نیز متناسب با توسعه کمی آن رشد کند و قوه عاقله آن، توانایی اداره این مجموعه را پیدا کند و اگر این فعالیت‌ها صورت نگیرد، ما با موجود ناقصی روبه رو خواهیم شد که بدنش بزرگ شده و مغزش کوچک مانده و توانایی اداره خودش را ندارد.

 

همنشینی دستگاه‌های مختلف برای اهداف مشترک

مختارپور درباره مشارکت دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در تدوین این سند گفت: هرچقدر اختلاف سلیقه، نظر و دیدگاه بین سازمان‌ها و دستگاه‌ها به خصوص در عرصه فرهنگ زیاد و متعدد باشد، باز هم آنقدر حوزه‌های مشترک برای هم‌افزایی، همفکری و کار کردن برای رفع نیازها و کمک به جامعه وجود دارد که نوبت به آن اختلاف ها نرسد. خوشحالی من از این است که افراد مختلفی از دستگاه‌ها، نهادها، حوزه‌ها و حتی اشخاص حقیقی دور هم جمع شدند که طبیعتا هرکدام دیدگاه‌های خاص خود و نظرات قابل دفاعی دارند. اما تمام آن اختلافات و نظرات مختلف را کنار گذاشته‌اند و در یک حوزه مشترک شروع به هم افزایی، همفکری و کمک به یکدیگر کرده‌اند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: این موضوع می‌تواند در نهادها و دستگاه‌های دیگر و در موضوعات دیگر ادامه پیدا کند؛ این همکاری‌ها انسان را دلگرم می‌کند که می‌توان همچنان با روحیه تفاهم، هم‌افزایی، تفکر و کمک به یکدیگر به فعالیت‌ها ادامه دهیم.

لزوم تداوم نظارت و تکمیل استانداردها

وی همچنین درباره لزوم ادامه یافتن فعالیت‌های کمیسیون فنی تدوین استاندارد، گفت: بالاخره هرچقدر که افراد مختلف، سازمان‌های مختلف و تفکرات مختلف در تدوین این استاندارد مشارکت داشته باشند، باز هم یک کار انسانی بر مبنای خرد انسانی است و این خرد انسانی هیچ گاه نمی‌تواند به نهایت کمال مطلوب برسد، چرا که در این صورت رشد بشر متوقف می‌شد. بنابراین در این کار هرچقدر هم که دقت شده باشد، وقتی به اجرا درآید، حتما اشکالاتی و یا نواقصی عیان خواهد شد. بر این اساس لازم است  در بازه‌های زمانی مشخص شده همین جمع و جمع‌های مکمل دیگر، دور هم بنشینند و علل نواقص و اشکالات را بررسی و برطرف کنند.

مختارپور ادامه داد: گاهی ممکن است در حوزه‌هایی غفلت شده باشد و یا در جریان کار، حوزه‌های جدیدی به وجود بیاید که امروز وجود ندارد. مانند فضای مجازی که ۲۰ سال پیش به این شکل وجود نداشت و همه عزیزانی که در سال‌های گذشته برای کشور برنامه‌ریزی فرهنگی کردند، اصلا توجهی به این موضوع نداشتند. چه بسا ممکن است در سال‌های بعد عرصه‌های دیگری برای بشر فراهم شود که امروز از آن بی‌خبریم و یا در مراحل آغازین آن به سر می‌بریم.

 

همکاری و نزدیک‌تر شدن فعالان حوزه کودک و نوجوان

سمیه سلیمانی، نماینده گروه ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه شهید بهشتی نیز در این مراسم با اشاره به نقش مهم آموزش و پرورش در آینده کودکان و نوجوانان، گفت: حضور در این کمیسیون و روند تدوین استاندارد برای من بسیار لذتبخش و آموزنده بود و آرزو می‌کنم که چنین کمیسیون‌هایی نیز برای آموزش و پرورش در جهت ارائه خدمات استاندارد تشکیل شود.

مینا حدادیان، نماینده انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان در این مراسم گفت: همواره در کتابخانه‌های کودک کانون به ما انتقاد می‌شد که شما در فضای بسته‌ای مشغول کار هستید، اما برگزاری این کمیسیون و دستاوردهای آن همه نهادهای فعال در حوزه کودک را به هم نزدیک تر کرد. حسن کتابخانه‌های عمومی این است که یک خانواده می‌تواند همزمان در کنار هم در کتابخانه حضور داشته باشد و تعامل میان کتابخانه‌ها با خانواده‌ها به بهترین شکل خود رخ می‌دهد.

 اعضای کمیسیون فنی تدوین استاندارد متشکل از جاوید مقدمی، نماینده انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی ایران، شیما داریان، نماینده انجمن خیریه قصه اسباب بازی ها، محمد حاجی میرزایی، نماینده بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، احسان عسکری نماینده شبکه پویا و نهال، پریسا پاسیار، نماینده بخش کودک کتابخانه ملی، سارا بابایی، نماینده انجمن حمایت از حقوق کودکان، پدرام پاک آیین، نماینده انجمن قلم ایران، حمیدرضا سیدناصری، نماینده انجمن ناشران کودک و نوجوان، مینا حدادیان، نماینده انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، سمیه سلیمانی و مریم جلالی نمایندگان گروه ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه شهید بهشتی، مجتبی مهدی پاکان، نماینده کانون تئاتر کودک و نوجوان، نورالدین محمودی، نماینده گروه فبک از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، فرزانه طاهری، نماینده موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، علیرضا احمدیان، نماینده انجمن مطالعات کودکان پیش از دبستان ایران، ناهید جباری، نماینده خانه کتابدار کودک و نوجوان، علی یاوری، نماینده کتابخانه های شهرداری تهران، ایمان کرد مدیر کل امور کتابخانه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مینا ذاکر شهرک، نماینده کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فرمهر منجزی، نماینده کانون توسعه فرهنگی کودکان، اسلامی نژاد، نماینده اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس و بابایی، نماینده اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان چهارمحال و بختیاری بودند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: