کد خبر: 40496
تاریخ انتشار: سه شنبه, 12 آذر 1398 - 08:10

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

بهره برداری از دویست و بیست و هشتمین کتابخانه عمومی در خوزستان

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان
دویست و بیست و هشتمین کتابخانه عمومی در خوزستان به بهره برداری رسید.
بهره برداری  از دویست و بیست و هشتمین کتابخانه عمومی در خوزستان

به گزارش لیزنا، دویست و بیست و هشتمین کتابخانه عمومی در خوزستان با حضور منصورکوهی رستمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان؛ محمد صادق کریمی کیا، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان؛ عبدا... حسینی، مدیرکل امور روستایی و دهیاری های استانداری خوزستان؛ مجید حسینی نژاد، فرماندار شهرستان رامشیر، مسئولین ادارات، شوراها و شهرداری های شهرستان رامشیر؛ اهالی رسانه و مردم روستای رمیله رامشیر به بهره برداری رسید.

مجید حسینی نژاد فرماندار شهرستان رامشیر در آیین افتتاح کتابخانه قمر بنی هاشم (ع) در روستای رمیله این شهرستان گفت: افتتاح این کتابخانه یک اتفاق و رخداد خوب فرهنگی است و قطعا ثمرات درخشان آن در آینده ظهور و بروز خواهد کرد.

او افزود: بالغ بر ۱۴۰ روستا در شهرستان رامشیر وجود دارد و بسیاری از این روستاها طی ۳۰ سال اخیر خدمات مطلوبی دریافت نکرده اند، اما شتاب خدمات رسانی به روستاها در دهه گذشته و به ویژه در ۵ سال اخیر قابل توجه است.

حسینی نژاد اظهار داشت: در ۵ سال اخیر نیاز روستاهای رامشیر از جمله؛ بهسازی معابر، جدول گذاری، آسفالت و... انجام شده و درحال حاضر بخشداران  و مسئولین شهرستان به دنبال تعریف نیازهای فرهنگی و آموزشی هستند.

فرماندار شهرستان رامشیر در ادامه به احداث کتابخانه در سطح روستاهای شهرستان اشاره و بیان کرد: تاسیس کتابخانه بعنوان یک مرکز فرهنگی می‌تواند پایگاهی برای افراد ساکن در این منطقه باشد.

به گفته مجید حسینی نژاد، ۱۵ نویسنده صاحب اثر در این شهرستان شناسایی شده اند و کتاب‌های آن به چاپ رسیده است و امیدواریم با تاسیس کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی، شاهد افزایش تولیدات فرهنگی، فعالیت‌ها و شاخص‌های فرهنگی و هنری شهرستان در این زمینه باشیم.

لزوم توجه جدی به ترویج مسائل فرهنگی و کتابخوانی در روستاها

همچنین در این مراسم، منصور کوهی رستمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان اظهار کرد: کلنگ زنی کتابخانه عمومی قمر بنی هاشم روستای رمیله در سال ۱۳۹۳ انجام و با تامین اعتبارات موردنیاز و همکاری دستگاه‌های زیربط استانی، ساختمان این کتابخانه تکمیل شد و سرانجام امروز (دوشنبه ۱۱ آذرماه) این کتابخانه بهره برداری رسید.

وی در ادامه بر توجه جدی به روستاهای محروم و کم برخوردار تاکید کرد و افزود: براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته از سال گذشته تعداد۹ باب کتابخانه در مناطق روستایی و کم برخوردار احداث و افتتاح شده و تا پایان امسال نیز ۳ باب کتابخانه دیگر افتتاح خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان گفت: برای احداث و افتتاح کتابخانه رمیله رامشیر مبلغی معادل ۶۰۰ میلیون تومان از محل تملک و دارایی و ۲ درصد نفت هزینه شده است و امروز شاهد یک کتابخانه عمومی استاندارد با بخش های مختلف و کارکردهای فرهنگی و اجتماعی خواهیم بود.

رستمی ادامه داد: این کتابخانه ۲۸۰ مترمربع مساحت دارد و دارای دو سال مجزا ویژه خواهران و برادران، مخزن، بخش کودک و محلی برای انجام کارهای فرهنگی است و قطعا این کتابخانه اثرات مطلوبی بر آِینده و پیشرفت روستا در حوزه های فرهنگی و اجتماعی خواهد گذاشت. 

رستمی اضافه کرد: مردم در مناطق روستایی نیازهای اطلاعاتی مختلفی دارند؛ نیاز به آگاهی از اوضاع روز برای بزرگسالان، نیاز فرزندان که از دبیرستان فارغ التحصیل شده و در همان محیط ساکن می باشند و نیازمند اطلاعاتی برای کار یا ادامه تحصیل هستند، نیازهای کودکان به اطلاعات، آموزش و سرگرمی از جمله دلایل ضرورت ساخت کتابخانه های روستایی است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه روستائیان از خدمات کمتری نسبت به محیط های شهری برخوردارند کتابخانه های روستایی می توانند خدمات مختلفی به ویژه  به زنان خانه دار از جمله تهیه منابع اطلاعاتی و کلاس های آموزشی و برای کودکان برنامه های فرهنگی، قصه گویی، برگزاری کلاس های آموزشی و سرگرمی محیطی مفرح در روستا فراهم سازند.

در پایان مدیرکل کتابخانه های عمومی گفت: کتابخانه روستایی علاوه بر این خدمات می تواند برنامه های متنوع دیگری از جمله خدمات مرجع، نقد و رونمایی و برنامه های مناسبتی اجرا کنند و باعث  افزایش انسجام اجتماعی و رشد فرهنگی برای مردم روستا گردند.

همچنین در این مراسم، محمدصادق کریمی کیا، مدیر کل امور اجتماعی استانداری خوزستان گفت: در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی به حوزه‌های روستایی توجه بیشتری به مناطق روستایی خواهیم داشت و عمده ورود در روستاها بیشتر در مباحث مختلف عمرانی، خدماتی است.

وی اظهار داشت: دولت در حوزه‌های اجتماعی خودش را مکلف می‌داند تا در زیرساخت اجتماعی  و فرهنگی  ورود کند تا رویدادهای مطلوبی در آن مناطق  رخ بدهد.

کریمی کیا ادامه داد: با گشایش این کتابخانه در روستا رمیله  علاوه بر ارتقای وضعیت کتابخوانی و ترویج فرهنگ مطالعه، نخبه پروری و تقویت درس دانش آموزان نیز اتفاق خواهد افتاد و در کنار آن نخبگان می تواننداز طریق این کتابخانه به مدارج عالی دست یابند.

مدیر کل امور اجتماعی استانداری خوزستان با تقدیر از شیوه سیاستگذاری کتابخانه عمومی استان بیان کرد: در دهه‌ها و سال‌های گذشته توجه بیشتر معطوف به مناطق شهری بوده و بسیاری از اعتبارت به دلایل شرایط خاص به سمت شهرها می‌رفت اما اکنون چرخشی در این حوزه رخ داده تا به وضعیت زیرساخت‌های اجتماعی در روستاها توجه بیشتری صورت گیرد.

کریمی‌کیا بیان کرد: احداث چنین کتابخانه ای در روستا نشان از مطالبه‌گری شهروندان این روستا دارد و این اتفاق را می‌توان تعاملی میان شهروندان و اهالی روستا با مسئولان  و مجموعه دولت دانست.

مدیر کل امور اجتماعی استانداری خوزستان  افزود: تلاش می‌کنیم در سال ۹۸ اعتبارات شورای اجتماعی کشور و سهم اعتبار مسئولیت‌های اجتماعی صنایع استان را برای شهرستان ها از جمله رامشیر لحاظ کنیم و شاهد تحرک خوبی در حوزه اجتماعی  روستاهای استان باشیم.

 در انتهای این برنامه از مجید حسینی نژاد، فرماندار شهرستان بعنوان فرماندار برتر استانی در تشکیل جلسات انجمن کتابخانه های عمومی و همچنین فعالین فرهنگی و خیرین شهرستان رامشیر در حوزه کتابخانه های عمومی تقدیر شد.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: