کد خبر: 26351
تاریخ انتشار: شنبه, 27 آذر 1395 - 12:53

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گاهی دور گاهی نزدیک

کتابدار 7 یا 8؟!

منبع : لیزنا
رحمت الله فتاحی
کتابدار 7 یا 8؟!

 

(لیزنا، گاهی دور/ گاهی نزدیک 177): رحمت الله فتاحی، معلم علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد: حالت چهره انسان‌ها می‌تواند نشان دهنده خلقیات و حتی رفتارهای آن‌ها باشد. در فضای ارتباطی میان انسان‌ها، حالت چهره نقشی بس مهم دارد: می‌تواند به تعامل بهتر و اثربخش تر بیانجامد، و یا برعکس، موجب ایجاد فاصله و حتی واکنش منفی در طرف مقابل شود. در قلمرو روانشناسی نیز بر اهمیت حالت چهره در هنگام ارتباط به فردی تاکید شده است. این مسئله بویژه در تعامل میان یک کارمند (برای نمونه در اداره ها، بانکها، کتابخانه ها، شرکتها و ...) با جامعه مراجعه کننده (عموم مردم از طبقات و قشرهای گوناگون)  بسیار مهمتر به نظر می رسد. کارمند به عنوان نماینده یک اداره یا نهاد اجتماعی است و طرز تعامل و برخورد وی با افراد می تواند دیدگاه جامعه را تحت تاثیر قرار دهد.

 

چهره باز و خوشرو صفتی نیکوست که بزرگان و خردمندان (از قلمرو دین گرفته تا ادبیات و علوم اجتماعی) همگی به آن توصیه کرده اند. این صفت به لحاظ روانی می تواند اثر” اولیه خوبی" بر طرف مقابل بگذارد و فضای تعامل را "صمیمی و پایدار" نماید. چهره باز و خوشرو این اطمینان را در طرف مقابل شکل می دهد که شما آماده برقراری تعامل هستید و اعلام آمادگی برای خدمت می کنید. در نقطه مقابل، چهره عبوس تاثیر منفی بر تعامل و بر ارائه خدمت دارد. به طور کلی، افراد جامعه از برخورد با کارکنان عبوس که معمولا چهره ای درهم دارند دوری می کنند و مایل به ادامه گفتگو با این افراد نیستند. افراد عبوس و اخمو در زندگی شخصی و خانوادگی خود نیز موفق نیستند.

نکته جالب و ارزشمند در این زمینه آنست که افراد خوشرو و دارای چهره باز، لذت بیشتری از کار کردن و ارائه خدمت می برند و حتی کمتر در محیط کار احساس خستگی می کنند. برای اینگونه افراد، زمان نیز در محیط کار بسرعت سپری می شود و آنها طولانی بودن زمان را احساس نمی نمایند. افراد جامعه هم لذت بیشتری از تعامل با اینگونه کارکنان می برند. به عبارتی، خوشرویی و چهره باز برای هر دو طرف لذت بخش است.

در نمادهای صورتک سازی (در تآتر) و در طرح های گرافیکی (برای نمونه در شکلک های داخل موبایل شما)، چهره افراد خوشرو و باز با ابروهای شبیه عدد 7 و چهره افراد اخمو و بدخلق با ابروهای شبیه عدد 8 نمایش داده می شوند. وقتی از چهره خندان (smiley face) استفاده می کنیم در واقع داریم شادی خود را می نمایانیم و موجب شادی طرف مقابل می شویم.

برعکس، وقتی از نماد چهره غمگین استفاده می کنیم، احساس غمزدگی می آفرینیم و انرژی منفی ایجاد می کنیم.

کدام بهتر است؟ کدام آرامش بخش تر است؟

چرا ما نباید کتابدار هفت باشیم،

چرا نباید به مراجعه کنندگان (انسانهای دیگر که نیاز به اطلاعات و دانش دارند) آرامش دهیم و از کار کردن با مردم لذت ببریم؟  حرفه ما مانند همه حرفه های مشابه به چهره های باز و خوشرو نیاز دارد.

 

 مراجعه کنندگان کتابخانه درباره ما چه می اندیشند؟ 

علیرضا اسفندیاری مقدم
|
Iran
|
1400/01/02 - 12:22
0
0
درود بر شما

خلاقانه، گیرا، برانگیزاننده، الهام بخش، تامل برانگیز،
سودمند، کاربردی. و موثر. امیدوارم برای هفت گرایی و هفت گونه بودن بیش از پیش کوشا باشیم.

در بیتی از اشعار جامی اینگونه آمده است:
مرا هفتاد شد سال و تو را هفت. تو را می آید اقبال و مرا رفت

البته، در اینجا مقصود شاعر استفاده از گوهر عمر است.

با هفت، عیار طلای زمان و اقبال خویش را به سمت تمام سوق دهیم.
کتابدار
|
Iran
|
1395/10/15 - 14:32
1
14
با سلام و خداقوت
بهترین اخلاق زمانی به وجود می آید که بهترین امکانات برای آسایش و امنیت وجود داشته باشد. حالا قضاوت با شما کتابداران چقدر امنیت و آسایش دارند.
با تشکر
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1395/10/22 - 17:35
واقعا درست و به جا گفتید
نجمه رحیمی
|
Iran
|
1395/10/11 - 21:16
2
4
درود بر استاد فرزانه
مطلب بسیار جالبی بود.
شما نمونه بزرگی از کتابدار هفت هستید، بنده بیشتر روزهای هفته سعادت دیدن شما را دارم .
دیدن چهره شاداب و آرامش بخش شما به ما دانشجویان انرژی مثبت زیادی می دهد.
به امید آن روز که همه ما بتوانیم کتابدار 7 باشیم...
کتابدار
|
Iran
|
1395/10/08 - 12:51
0
25
وقتی با 15 سال سابقه هنوز جرات دفاع از حق اولیه خودت را نداشته باشی و یکی با چند ماه سابقه در اداره کل باشد و تو ماهی یک سوم حقوقت را به کرایه ماشین اختصاص دهی و به یک تازه شهر شده ای بروی که هیچ امکاناتی ندارد و دهم برج نشده حقوقت ته بکشد.

چه هفتی چه هشتی چه کشکی؟؟؟
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1395/10/11 - 02:24
جانا سخن از زبان ما می گویی
تهوری
|
Iran
|
1395/10/08 - 09:52
11
0
درود بر شما
استاد، تعبیر بسیار جالبی از چهره کتابداران ارائه فرمودید: 7 یا 8 کدام بهتر است؟ کدام آرامبخش‌تر است؟
صمیمی نژاد
|
Iran
|
1395/10/04 - 08:50
13
5
خدمت استاد محترم خودم جناب آقای دکتر فتاحی عزیز و همسر بزرگوار وفهیمشان سرکار خانم دکتر پریرخ عزیز سلام عرض میکنم. از یادداشتی که نگاشته اید خیلی لذت بردم. خیلی دلگرم شدم. خیلی انگیزه گرفتم. بپرسید چرا؟ وقتی استادی که مو سفید کرده در این حرفه و در حوزه سازماندهی اینهمه سرشناس هستند با چنین مطلب جالب و روحیه بخش و بی بیم کاهش شان و اینهمه جوانانه کتابداران را تشویق به خوب و خوشرو بودن می کنند، ما جک و جوانهای نحیف واقعا غرق احترام و خجالت می شویم و حساب کار خود را می کنیم. استاد گرامی مطلبتان را که خواندم بی اختیار یاد لقب سعدی افتادم: شیخِ همیشه شاب (پیرِ همیشه جوان). جسارت نباشد پیر که نیستید ولی خوب مو سفید کرده اید در حرفه. اما یک بدبختی دارم و آن اینکه جدی ترین و خشک ترین مطالب در ذهنم بی اختیار تبدیل به یک داستان مهیج یا ماجرای خوشمزه می شود چه برسد به مطلب پر انرژی شما که بی اختیار مثل خندانک های داخل متنتان نیش آدم را تا بناگوش باز می کند.این بود که یکهو به ذهنم خطور کرد که عدد 6 به رسم الخط فارسی چقدر شبیه کاف اول اسم ما کتابدارهاست. از طرف دیگر 6 یا همان شیش در زبان ترکی اصطلاح کنایه آمیزی است برای مفهوم دلخوری، رنجیدگی، اخم کردن، قهر کردن و.... خوب با اینهمه کتابدار که نه هشت هستند و نه هفت بلکه 6 یا همان شیش هستند چه کنیم؟ ها، به نظرتان چکارشان کنیم که بشوند هفت؟ من که کلاس اول ابتدایی یاد گرفتم 7=1+6! یعنی ما کتابدارها فقط یک یک ناقابل احتیاج داریم تا بشویم همان هفت دوست داشتنی! این یکِ ناقابل ولی با ارزش می تواند اعم از موارد ذیل باشد:
- یک فنجان چای اول صبح با همکاران بی خیال غر و لند رئیس و بادمجان دور قاب چین ها
- یک لبخند خداحافظی دختر کوچولو یا پسر کوچولویمان در اول صبح قبل عزیمت به محل کار(اگر سرکیف باشند ویک بوس کوچولو هم مرحمت کنند که نورعلی نور است)
- یک کاسه انار ترش و شیرین شب یلدا به همراه یک ذره گلپر و نمک بی خیال فشار خون یا هر مرض دیگر(راستی یلدای همگی مبارک)
- خواندن یک جک کمی تا قسمتی چیزدار به همراه پسرکمان و خندیدن یواشکی به آن، البته دور از چشم مامان بچه ها و متهم شدن به بد آموزی
- لحظاتی سکوت در دم ظهر بعد از کلی دردسر در کتابخانه و فقط به صدای دل و درون گوش دادن(آه که چه دنیای شگرف و زیبایی است درون آدمی)
- یک لحظه عاشقانه به آسمان نگاه کردن و به خدا سلامی رساندن بدون عرض هیچ طلبکاریی!
- یک تفال به دیوان حافظ (بدون هیچ نیت و نیازی، فقط به هوس گپ زدن با دوست بزرگی چون حافظ)
- یک شب در هفته کنار والدین و برادر و خواهرها بدون هیچ تکلفی جمع شدن و دیدن و حس کردنشان و خندیدن از ته دل به خاطرات و خرابکاری های دوران کودکی (خصوصا در آخر هفته ها)
و...
اینها تجربه های یک کتابدار ساده و معمولی است برای اینکه سر کار هفت باشد نه هشت و بدتر از آن6. به نظرم کار ساده ای است اضافه کردن این یک های به نظر اندک ولی با ارزش.
ارادتمند
جلال
|
Iran
|
1395/10/02 - 08:41
0
19
از هشت من تا هفت تو راهی به جز تقدیر نیست
رحمت الله فتاحی
|
Iran
|
1395/10/01 - 18:14
1
6
درود و سرفرازی بر همه کتابداران این سرزمین.
از لطف بزرگوارانه همه شما براستی سپاسگزارم. امیدوارم با همفکری هم و یافتن راه هایی برای 7 شدن، بتوانیم فضای مثبتی برای خود، حرفه و جامعه مان فراهم کنیم.
اگر بدانیم که پیامدها و تاثیرات برخورد خوب با مردم چیست، به این نتیجه هم خواهیم رسید که ارتباط خوب، برخورد خوب، و ادای احترام به مردم، در واقع احترام به حقوق بشر است. همه نیک می دانیم که مسائل و مشکلات در جامعه زیاد است و هر یک می تواند ما را از پویایی و از برخورد خوب و در نهایت از خدمت به مردم باز دارد. اما باید بازهم این مشکلات را تحمل کنیم و برای برطرف کردن آنها تلاش کنیم.
مسئولیت ما بسیار سنگین است.
شاد و برقرار باشید
فتاحی
کتابدار
|
Iran
|
1395/10/01 - 13:38
6
26
با این حقوق کتابداران همه افسرده هستند و نمی توانند به مراجعه کننده انرژی مثبت بدهند.
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1395/10/02 - 10:04
با سلام و ممنون از مطالب استاد عزیز
و اما همکار گرامی در کتابخانه ای که من کار می کنم شاهد چنان رفتارهای غیرانسانی هستم که حاضرم نصف حقوق ناچیزم را بدهم ولی همکار حداقل بی تفاوتی باشم و می بینم چنان همکار خلاقم را با چهره هفت به هشت تبدیل کردند هر چند سعی میکند با دیدن مراجعه کننده چهره اش 7 باشد ولی نه تنها چهره اون که چهره ما کتابداران معمولی را هم چنین کردند من آنچه در آن کتابخانه دیدم ترویج کتاب و کتابخوانی نبود بلکه مبارزه با افرادی که سعی دارند این کار را انجام دهند در این کتابخانه مراجعه کننده کافی نت برای چک کردن تلگرام خود از کسی که کتاب می خواهد در الویت است آری کافی نت در کتابخانه که با اسم خدمات اینترنتی معروف است برای جذب افراد است به کتابخانه ولی نباید باعث شود کتاب در حاشیه باشد افراد کتابخوان در حاشیه باشند کافی نتی که حتی برای درآمد رایانه ایستگاه جستجو را هم به یغما برده و کسی شاید خجالت بکشد به من بگوید فلان کتاب را می خواهم و یا اگر هم بگوید طبق خط مشی مسئول اول کافی نت بعد کتابخوان هرچند با زبان گفته نمی شود ولی جندین بار با عمل دیده ام که چگونه رفتار می کند با کسی که الویتش کتاب دادن است بعد کافی نت و عملا همکار جدید هم آماده چنان در جو هست که فکر می کند در کافی نت استخدام شده یا کتابخانه. متاسفم برای خودم و برای همکارانم و تمام کسانی که از کتاب زده شدن در کتابخانه
خلیلی1
|
Cyprus
|
1395/09/30 - 14:51
5
3
سلام بر دکتر فتاحی عزیز
امیدوارم همیشه سربلند و شاد و سلامت و هفتی باشید.
وجود شما حقیقتا نعمتی است در حرفه کتابداری معلم عزیز و متواضع.
داریوش صالحی
|
Iran
|
1395/09/30 - 13:53
4
2
سلام
ازدقت نظر استادگرامی جناب آقای دکترفتاحی دربیان نقش اخلاق وجایگاه ارزشمند کتابدارو تاثیرگذاری ارتباط موثرآنان درجامعه باگروههای اجتماعی ؛سپاسگزارم،به امیدبهره گیری بیشترازمحضرایشان./
بابایی
|
Iran
|
1395/09/30 - 12:42
6
1
سلام.مدتی نبودم و بعداز مدتها امروز اومدم و چشمم به نوشته این عزیز زحمکشیده کتابداری افتاد. و نظر زیبای جناب آقا یا سرکار خانم هفت را دیدم و آمادگی خودم را برای تبدیل 8 درونی ایشان به 7 اعلام می کنم. بفرمائید بیایم خدمتتان حرکت موزون انجام دهم یا پلوی نذری بیارم یا فرزند کوچکتابن را نگه دارم که هزینه مهدکودکتان کمتر شود شاید حالتان بهتر شود. بهترین راه حلهای روانشناختی توصیه می کنند که کاری را که مسئولیتش را قبول کرده اید خوب انجامش بدهید همه 8 هاتان 7 می شود . ولی اگر مسئولیتی را پذیرفتید و به بهانه های شوخی و جدی از زیر بار آن شانه خالی کردید 7 زندگیتان گرو هشتتان می ماند و باید بروید کتاب هشت الهفت (همان هَ شَ لَف) دکتر باستانی پاریزی را بخوانید.
پاپی، زینب
|
Iran
|
1395/09/30 - 11:15
0
1
باسلام و تشکر از استاد گرامی
چهره خندان و آرامش بخش قبل از اینکه به مراجعه کننده آرامش دهد، به خود ما آرامش می دهد. در واقع داشتن چهره گشاده، لطف بزرگی در حق خودمان است.
گشاده چهره بیا در حضور خازن جنت
که بر کسی نگشاید در بهشت برینش
«فروغی بسطامی»

باسپاس
فرح سلطانی
|
Iran
|
1395/09/30 - 09:35
3
3
:)
مازيار اميرحسيني
|
iran
|
1395/09/30 - 08:48
2
1
استاد با تواضع تمام و كمال از خويشتن حويش و نسلي كه او را پرورش داده اند مي گوييد. نسلي كه كتابداري را به اين مرز پر گهر پيشكش كردند و رفتند و هستند. استاد، صرفا در تبيين يك خصلت و ديدگاه روانشناختي نمي كوشند، بلكه از رسالتي بزرگ كه كتابداران مي بايست به آن متوسل باشند سخن مي گويند. همواره راه و فكر شما اساتيد عزيزمان را خواهيم پيمود
داریوش صالحی
|
Iran
|
1395/09/29 - 09:33
2
0
باسلام واحترام
حضوراستاداخلاق مدارجناب آقای دکترفتاحی ازدقت نظرجنابعالی دربیان اصل ارزشمند اخلاق وروش موثردرارتباط غیرکلامی وروابط عمومی که درعصرحاضربعنوان "هنرهشتم درجامعه ونهادهای اجتماعی مطرح است قابل تقدیراست./
کاظم حافظیان رضوی
|
Iran
|
1395/09/29 - 08:44
4
3
با درود به همه هفتی ها بخصوص شخص دکتر فتاحی که خود همیشه هفتی بوده و هست. شعار روز کتابدار : زنده باد کتابداران هفت.
عباس
|
Iran
|
1395/09/29 - 08:26
0
6
تواضع و فروتنی و خصائل انسانی استاد فتاحی در همان معرفی اول نوشته خود را نشان می دهد ایشان خود را معلم علم اطلاعات معرفی نمودند ..ان شالله همیشه زنده و سلامت باشند
هفت
|
Iran
|
1395/09/28 - 12:17
0
21
سلام
هفت واقعی باید از درون هفت باشد وگرنه هفت ظاهری و ساختگی تاثیری ندارد که هیچ مضر هم می‌باشد.
پاسخ ها
هفت هشت شده
| Iran |
1395/10/05 - 08:12
ايكاش روسا هم اين را مي فهميدند
مجید جراح
|
Iran
|
1395/09/28 - 10:56
0
8
دکتر عزیز و دوست داشتنی سلام،
باز هم مثل همیشه مطلبی زیبا، تاثر گذار، دلنشین، چشم نواز و .....
کتابدار
|
Iran
|
1395/09/28 - 08:32
7
11
درود بر شما
همیشه 7 باشیم
خالقی
|
Iran
|
1395/09/27 - 21:26
7
9
سلام و سپاس
زنده باد 7☺☺☺.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: