کد خبر: 36875
تاریخ انتشار: شنبه, 17 شهریور 1397 - 12:40

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گاهی دور گاهی نزدیک

اقدام برای دوره فرصت مطالعاتی دوره دکتری: مرحله به مرحله

منبع : لیزنا
صنم ابراهیم زاده
اقدام برای دوره فرصت مطالعاتی دوره دکتری: مرحله به مرحله

 (لیزنا: گاهی دور گاهی نزدیک ۲۱3): صنم ابراهیم زاده، دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه الزهرا، دانشجوی فرصت مطالعاتی در دانشگاه مک‌گیل، کانادا: فرصت مطالعاتی یکی از مقاطع دوره‌ی دکتری تخصصی است که بسیاری از دانشجویان شاید به دلیل عدم آشنایی با فرایندهای آن، از دریافت پذیرش تا روادید، از آن صرف نظر می‌کنند. اقدام برای فرصت مطالعاتی نیازمند آگاهی کامل می‌باشد. آگاهی و استفاده از تجربه دیگران در مسیر فرصت مطالعاتی، می‌تواند تلاش‌ها را بهتر به سرانجام برساند. تجربه به من نشان داد که اگر نکات کوچکی را در این مسیر می‌دانستم چقدر در استفاده از زمان، هزینه و اجتناب از امور اداری غیر ضروری، یاریگرم بود. همچنین در مسائلی اگر از تجربیات دوستان دیگری که قبلا این مسیر را طی کردند استفاده نمی‌کردم شاید مسیر برایم طولانی‌تر و پیچیده‌تر سپری می‌شد.

در اینجا سعی کرده‌ام نکات مهمی که مربوط به اقدام برای فرصت مطالعاتی است و حاصل تجربه من و دوستان دیگر است را به صورت مرحله به مرحله ارائه کنم.

قبل از شروع باید اشاره کنم که اقدام برای فرصت مطالعاتی نیازمند وقت، انرژی و هزینه مالی شما خواهد بود که لازم است در ابتدا، درباره اینکه؛ تجربه فرهنگ دانشگاهی و غیردانشگاهی دیگر کشورها ارزش این وقت، انرژی و هزینه مالی را خواهد داشت یا نه؟ پاسخ محکم و روشنی برای خود داشته باشید.

مراحل انجام دوره فرصت مطالعاتی

مرحله اول: دریافت رضایت از استاد راهنمای داخل کشور.

در تمامی این فرایند ضروری است که شما همکاری و رضایت استاد راهنمای داخل کشور خود را داشته باشید. پس نیاز است در ابتدا یک رضایت غیررسمی و شفاهی از استاد راهنمای خود داشته باشید.

مرحله دوم: قبولی در امتحان جامع و تصویب پروپوزال

شرط رسمی اقدام برای فرصت مطالعاتی، قبولی در امتحان جامع و تصویب پروپوزال رساله دوره دکتری است. نکته مثبت این مرحله در این است که کار بر روی پروپوزال دکتری این امکان را به شما می‌دهد که با اساتید صاحب نام در زمینه موضوع کاری خود آشنا شده و این در یافتن استاد خارج از کشور به شما کمک خواهد کرد.

مرحله سوم: تهیه لیست اساتید و دانشگاه‌های منتخب

برای انتخاب دانشگاه‌ها و کشورهای مختلف معیارهای مختلفی با توجه به موضوع رساله دکتری و تصمیمات شخصی وجود دارد. معمولا از یک فایل اکسل برای تهیه این لیست استفاده می‌شود. بهتر است دانشگاه‌ها با توجه به الویت در این لیست مرتب شوند و نام اساتید هر دانشگاه با ایمیل آنها در این لیست باشد. البته بخش منابع پروپوزال شما بهترین گزینه برای یافتن اساتید مرتبط با موضوع رساله شما است.

مرحله چهارم: مکاتبه با اساتید

این مرحله مهمترین قسمت کار شما است. در این مرحله باید به اساتید انتخاب شده در مرحله قبلی، ایمیلی با عنوان دانشجوی فرصت مطالعاتی به طور مثال Visiting Student ارسال شود. بهتر است این مرحله با دقت زیادی انجام شود. دانشجویانی بوده‌اند که متن ایمیل خطاب به یک استاد را به ایمیل استاد دیگر به طور اشتباه ارسال کرده‌اند. نحوه نوشتن ایمیل نیز بسیار مهم است. بهتر است در ایمیل، خود را کوتاه معرفی کنید و به طور مبسوط‌تر به رساله‌تان اشاره کنید. همچنین در درخواست‌تان یادآوری کنید که پذیرش شما هیچ گونه هزینه مالی برای دانشگاه میزبان ندارد.

در مرحله بعد  اساتید یا از شما مدرک زبان در خواست خواهند کرد و یا مصاحبه اسکایب. موضوعات مطرح در مصاحبه اسکایب می‌تواند از علایق شخصی شما گرفته تا مسائل جزئی پایان‌نامه باشد.

مرحله پنجم: گرفتن نامه پذیرش از استاد خارج از کشور

بعد از توافق اولیه با یک استاد، دو حالت پیش می‌آید، یا شما می‌توانید نامه رسمی از استاد و دانشگاه میزیان خود بخواهید، یا ایشان قبول نکرده و ارسال نامه رسمی را منوط به دریافت نامه حمایت مالی از جانب شما می‌کنند. در این حالت شما ضمن توضیح که بدون نامه پذیرش از استاد خارج از کشور قادر به گرفتن نامه حمایت نیستید، از استاد خود نامه غیررسمی دریافت خواهید کرد. محتوای این نامه باید مبتنی بر پذیرش شما به عنوان دانشجوی مهمان آن دانشگاه با ذکر تاریخ شروع دوره و مدت آن باشد. در بالای این نامه باید آرم دانشگاه میزبان و در پایین آن، امضاء و مشخصات تلفنی و ایمیل ایشان باشد. خوشبختانه لازم نیست این دعوت‌نامه پست شود و شما می‌توانید از طریق ایمیل این دعوت‌نامه را دریافت کنید.

دعوت‌نامه رسمی دانشگاه میزبان معمولا بعد از دریافت نامه حمایت مالی سازمان امور دانشجویان صادر می‌شود. این نامه از طرف دانشگاه میزبان صادر می‌شود و بیان می‌کند که دانشجو را به عنوان محقق در دوره فرصت مطالعاتی پذیرفته‌اند. این نامه امکاناتی که قرار است در دانشگاه میزبان در اختیار شما قرار دهد را به صورت رسمی بیان می کند.

نکته:  البته در برخی از دانشگاهای کشور با گرفتن نامه صوری حمایت مالی از دانشگاه می‌شود قبل از به جریان انداختن پرونده در سازمان امور دانشجویان، دعوتنامه رسمی را از دانشگاه میزبان گرفت.

مرحله ششم: ارائه درخواست به تحصیلات تکمیلی دانشگاه برای صدور نامه حمایت مالی

پس از این که دعوتنامه را از دانشگاه میزبان و یا استاد (فرقی نمی‌کند) دریافت کردید ابتدا باید درخواست خود را همراه با دعوتنامه و توافق کتبی استاد راهنما داخل به مدیر گروه ارائه دهید. درخواست شما باید در گروه و در برخی از دانشگاه‌ها در دانشکده مطرح و موافقت شود. در پایان این مرحله شما  موافقت استاد راهنمای داخلی و معاونت تحصیلات تکمیلی دانشکده را دارید. پس از این مرحله مدارک و فرم‌های مربوطه و اسناد مربوط به ضمانت‌های مالی شما به مسئول تحصیلات تکمیلی دانشگاه جهت موافقت و امضاء معاونت آموزشی دانشگاه ارائه می‌شود. پس از گرفتن تمامی موافقت‌ها، کل این مدارک همراه با فرم‌های مربوطه و امضا شده باید در سامانه سجاد وزارت علوم بارگذاری شوند. قبل از بارگذاری شما باید در سامانه سجاد پروفایل کاربری ایجاد کرده و تمامی مدارک تحصیلی و اطلاعات آن را از دیپلم تا دکتری در آن سایت آپلود کنید. این مرحله ممکن است نزدیک به یک ماه و یا بیشتر طول بکشد. وزارت علوم پس از دریافت مدارک و بررسی سوابق دانشجو، نامه حمایت  مالی دانشجو را صادر می‌کند. معمولا این مرحله دو هفته طول می‌کشد.

همچنین همه متقاضیان (غیر از کشورهای کانادا و امریکا) باید به وزارت امور خارجه جهت تشکیل پرونده فرصت مطالعاتی رجوع کنند.

مرحله هفتم: اخذ روادید (ویزا)

پس از دریافت نامه حمایت مالی و دعوتنامه رسمی از دانشگاه میزبان، شما می‌توانید برای اخذ روادید اقدام نماید که با توجه به کشور مقصد، روند اخذ روادید متفاوت است. برای نمونه، برای دریافت روادید فرصت مطالعاتی در کشور امریکا، دانشجو باید برای ویزای نوع J اقدام نماید و برای کشور کانادا با توجه به درخواست دانشگاه میزبان باید برای یکی از سه نوع ویزایVisitor, Work, Study Permit اقدام کند. باید مدارک‌تان را به سفارت کشور مربوطه برای تشکیل پرونده روادید ببرید یا الکترونیکی ارسال کنید. برای کشورهای کانادا و امریکا نیاز است تا به کشورهای همسایه برای طی مراحل اخذ روادید سفر کنید. کارهای مربوط به تهیه مدارک این مرحله اگر از قبل، اصل تمامی مدارک را گردآوری کرده باشید چند روز بیش طول نمی‌کشد. بعد این دوره باید برای مدتی نامعلوم منتظر خبر تائید شدن درخواست روادید خود از طریق سفارت یا سایت اداره مهاجرت کشور مربوطه بمانید. این زمان ممکن است برای کشورهای اروپایی، تقریبا، نزدیک به دو تا سه ماه- و برای کشورهای امریکای شمالی احتمالا بیشتر از سه ماه طول بکشد.

نکته: بهتر است کارهای مربوط به تهیه اصل مدارک این قسمت را از قبل شروع کنید به غیر از نامه عدم سوپیشینه و گرفتن نامه تمکن مالی از بانک، که باید در روزهای نزدیک به ارسال مدارک به سفارت برای گرفتن آنها اقدام شود. البته باید ذکر شود که مدارک لازم برای هر سفارت متفاوت است. در اینجا به مدارک لازم مربوط به سفارت کانادا اشاره شده است.

1.     ترجمه مدرک و ریزنمرات، کارشناسی و کارشناسی ارشد.

2.     نامه اشتغال به تحصیل دکتری.

3.     نامه توصیه نامه استاد راهنما داخلی حاوی معرفی شما و موضوع رساله شما و تعریف و همچنین اشاره به ضرورت بهره‌گیری از فرصت مطالعاتی برای پیشبرد کار رساله.

4.     یک ترجمه دو سه صفحه‌ی از پروپوزال رساله.

5.     نامه حمایت مالی سازمان.

6.     گواهی تمکن مالی شخصی حاوی معادل ریالی حداقل هزار دلار کانادا برای هر ماه اقامت در کانادا و ترجیحا ذکر صریح اینکه پول شما معادل چند هزار دلار کانادا می‌شود.

7.     نامه سوپیشینه، فارسی آن یک ماه اعتبار دارد و انگلیسی آن 3 ماه.

8.     دعوتنامه دانشگاه مقصد.

9.     سند خونه یا زمین اگر به نام خودتون هست به عنوان تای (تضمین) برگشت. (البته الزامی نیست).

10. ترجمه شناسنامه.

11. اسکن پاسپورت.

12. اسکن عکس مخصوص ویزا.

13. نامه اشتغال به کار اگر شاغل هستید و یا موافقت با مرخصی به عنوان تای (تضمین) برگشت. (البته اگر محل کار جای حساسی نیست).

14. سابقه تدریس اگر دارید.

15. چکیده انگلیسی مقالات چاپ شده. ترجمه دو و یا سه مورد از گواهی‌های کارگاه‌ها و کنفرانس‌های درجه یک اگر گواهیشان انگلیسی نیست.

16. ترجمه کارت ملی. البته وقتی که پروفایل تشکیل دادید و اگر از شما خواستند (الزامی نیست).

مرحله هشتم: مراجعه به واحد فرصت مطالعاتی در سازمان امور دانشجویان 

پس از اخذ روادید، و پس از بارگذاری تصویر بلیط هواپیما و روادید در سامانه سجاد وزارت علوم، با به همراه داشتن نامه پذیرش،  اصل بلیط هواپیما و اصل روادید، پس از در جریان قرار دادن تحصیلات تکمیلی دانشگاه، به واحد فرصت مطالعاتی وزارت علوم مراجعه کرده و فرم‌های مربوطه را تکمیل می‌نماید. تا جهت دریافت ارز (کمک هزینه)، صد در صد (دانشجویان بورس)، و یا 65% (دانشجویان غیربورس) به بانک تجارت معرفی بشوید. این مرحله معمولا یک روز بیشتر طول نمی‌کشد.  

نکات دیگر:

1.     افراد متاهل نیز می‌توانند برای همراهان (همسر و فرزندان) خود درخواست روادید کنند.

2.     آقایانی که کارت خدمت سربازی ندارند باید برای اجازه خروج به نظام وظیفه مراجعه کنند.

همانطور که قبلا اشاره کردم این مراحلی که ذکر شد حاصل تجربه شخصی، مشاوره با افراد مختلف و راهنمایی دوستان و افرادی بوده است که قبلا تمامی این مراحل را با موفقیت طی کرده‌اند. امیدوارم توانسته باشم به طور کلی تمامی مراحل را به روشنی بیان کرده باشم. ولی اگر صورت اولیه فرم‌ها یا نامه‌ها، نیاز بود، یا سوالی داشتید و نکاتی هنوز مبهم هستند می‌توانم با ایمیل در خدمت‌تان باشم.

naskari
|
iran
|
1398/07/29 - 23:23
0
4
سلام
ممنون بابت اطلاعات جامع شما.
عذرخواهی می کنم سوای از خدمتتان داشتم. آیا هزینه های مربوط به بلیط، محل اقامت و ... برای همسر و فرزند دانشجوی متقاضی فرصت مطالعاتی به عهده خود فرد می باشد؟
سمانه علی نژاد
|
Iran
|
1398/06/27 - 02:14
0
0
با سلام
لطفا ایمیل خانم دکتر رو به اشتراک بزارید. ممنون
پاسخ ها
حدیث
| Germany |
1400/02/11 - 09:41
طبق تحقیقات من بله ب عهده خود فرد هستش
بهار
|
United Kingdom
|
1398/06/20 - 21:06
0
2
خیلی ممنون بخاطر اطلاعاتتون
لطف میکیند بفرمائید کل مدت زمانی که اقدام به درخواست برای فرصت مطالعاتی کردین تا وقتی که کاراتون کامل اوکی شد چقدر طول کشید؟
اطلاع دارید ایا برای دانشجوهای دکتری وزارت بهداشت حمایت مالی از
دانشگاه خودشون تعریف شده؟
و اینکه چه جور ممکنه از استاد میزبان یا دانشگاه اونجا برای فرصت مطالعاتی حمایت مالی دریافت کرد؟
محمود حواسی طالب
|
United States
|
1397/08/14 - 08:04
0
12
در مورد کمک مالی دانشگاه خودمان بیشتر توضیح بدید ممنون میشم
محمود
|
United States
|
1397/08/14 - 08:02
0
0
سلام خدمت خانم دکتر ابراهیم زاده
ممنونم از دقت نظرتون در ارائه این مراحل
امیدوارم موفق باشید
اگه ممکنه محدودیت زمانی این دوره رو هم اطلاع بدید ممنون میشم
باتشکر و ارزوی موفقیت در تمام مراحل زندگی
کتابدار نویسنده
|
Iran
|
1397/06/26 - 00:14
0
4
دیده ام افرادی که به دلایلی نمیتوانند فرصت مطالعاتی بروند زبان دومی نمی دانند و یا حاضر نیستند زحمتی هم به خودشان بدهند برای سفر یا ...
از این مطلب یک نکته دوباره مرور می شود برایمان، بخیل نباشیم. زندگی خیلی خیلی کوتاه است یک فرصت کوتاه و ساده برای با هم شادتر بودن ... برای خودمان و دیگران پیچیده اش نکنیم
ناهید پروینی
|
Iran
|
1397/06/21 - 13:56
0
1
ممنون دوست عزیز که تجربیات ارزنده ات رو در اختیار علاقمندان قرار دادی. 8 مرحله ای که به شرح مفصل آن پرداخته اید، به ظاهر 8 مرحله است و برای رسیدن به هدف نهایی، همت والا و خستگی ناپذیر را طلب میکند. اراده، تلاش و پشتکار شما ستودنی است.
بی شک این موفقیت، موفقیتها و پیروزیهای بعدی را در پی خواهد داشت.
Mohammed
|
Canada
|
1397/06/20 - 03:13
0
3
تبریک عرض میکنم جناب دکتر
واقعا تشکر از مطالب پربارتون. واقعا تلاش شما وسخاوت شما برای راهنمایی دیگران مثال زدنی و ستودنیست.
موفق باشید
اکبری -- دانشجو
|
Iran
|
1397/06/19 - 14:08
0
2
سپاس بیکران
خیلی ها این فرصتهای مطالعاتی را می روند و راه و رسمش را به کسی نمیگویند.
ممنون از اطلاعات خوبی که در اختیار گذاشتید.
فرح سلطانی
|
Iran
|
1397/06/18 - 15:13
0
1
بسیار جامع بود خانم ابراهیم زاده عزیز. به پشتکار شما آفرین میگوییم. با آرزوی موفقیت روزافزون
کتابدار
|
iran
|
1397/06/18 - 09:51
14
4
خوب حالا واقعاً خاصیت این دوره فرصت مطالعاتی - به ویژه در این رشته - چیست؟
آیا نیاز به منبع خاصی است که در این کشور پیدا نمی‌شود؟ آیا نیاز به تجربه استاد خاصی است که نمی‌توان مثلاً از طریق انواع ارتباطات آنلاین آن را به دست آورد؟ آیا نیاز به آزمایشگاه خاصی در این رشته هست که در داخل کشور پیدا نمی‌شود و حتماً باید به فرصت مطالعاتی رفت؟
واقعاً چه نیازی هست؟ واقعاً ما و دانشجویان ما چه تصوری و چه درکی از تحصیلات تکمیلی داریم و دارند؟!
پاسخ ها
محمودیان
| Iran |
1397/06/26 - 10:34
واقعا پرسیده اید یا شوخی کرده اید؟ من بادوره های دکتری در ایران مثل شما مشکل دارم و واقعا نمی دانم این که دارد برگزار می شود دوره دکتری است؟ یا نه؟ ولی فرصت مطالعاتی اولین خاصیتش همین است که یک دوره دکتری جدی را می توانند تجربه کنند. ولی جز این که اندکی شوخی بود، شما در این دوره ها در موضوعی که دارید کار می کنید،‌یک استاد متخصص در دنیا سراغ می کنید و می روید مدتی زیر نظر ایشان یک پروژه تعریف و کار می کنید. شیوه ها، روشها،‌ابزارها،‌محیط جدید، همکاران جدید و استادان جدید می بینید و می آموزید. باید از فرصتهای مطالعاتی استفاد ه کنید.
بهار
| Iran |
1397/06/20 - 14:32
دوست عزیز کتابدار سلام
خانم دکتر ابراهیم زاده در این نوشته اجبار و تبلیغی به رفتن نکردند ایشون در کمال سعه صدر تجربیات ارزشمندشون رو بی هیچ توقعی در اختیار همگان قرار دادند که بسیار ستودنیست.
کتابدار
| iran |
1397/06/20 - 10:27
نه خانم مهرناز این‌ها پاسخ سئوالات بالا نیست! این مواردی که شما فرمودید و من هم خیلی مخالفتی با آن‌ها ندارم را به راحتی می‌توان در یک سفر یک ماهه هم کسب کرد!
خوب است به یک سری از مسائل در آموزش عالی نگاهی عمیقتر و دقیقتر داشته باشیم.
البته بنده هم به نوبه خود از نویسنده مطلب که تجربه خود را در اختیار خوانندگان گذاشته اند تشکر میکنم.
مهرناز
| Iran |
1397/06/18 - 16:05
آشنایی باشیوه های آموزش رشته
آشنایی با استادان و شیوه های تدریس آنها
آشنایی با دانشجویان رشته از شورهای مختلف
ملاحظه حضوری انواع کتابخانه ها در طول سفر
ارتباط آنلاین هیچگاه جای آموزش چهره به چهره را نخواهد گرفت و از عمق لازم برخوردار نخواهد بود.
فک کنم هر کتابخانه برای دانشجو آزمایشگاه است.
فرصت مطالعاتی امکان کسب تجربه های جدید را برای هر دانشجو در هر رشته ایجاد میکند پس چرا خودمان را محروم کنیم.
زهرا کارپرور
|
Russia
|
1397/06/17 - 16:20
0
0
با سلام، ایمیلشون را نگذاشتند، من چند تا سوال دارم.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: