کد خبر: 38322
تاریخ انتشار: سه شنبه, 25 دی 1397 - 11:31

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گاهی دور گاهی نزدیک

آنچه دانشمندان در سال 2018 دنبال کرده اند:

بیشتر هوش مصنوعی و کمتر موضوع استرس

منبع : لیزنا
محمدرضا قانع
 بیشتر هوش مصنوعی و کمتر موضوع استرس

(لیزنا: گاهی دور گاهی نزدیک ۲۲8): محمرضا قانع، عضو هیأت علمی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و رئیس هیئت مدیره انجمن کتابداری شاخه فارس: پژوهشگرانی که در جستجوی یک موضوع جدید تحقیقاتی هستند علاقه مند هستند که موضوعات داغ را در آن حوزه با آگاهی انتخاب کنند. یکی از شیوه های محقق شدن این هدف، تحلیل موضوعی و کلید واژه ای است. تحلیل کلیدواژه های درون متن یک راه موثر را نه تنها برای بررسی ساختار دانش در حوزه های تحقیق فراهم می کند، بلکه کشف روند در حال توسعه درون حوزه ها نیز میسر می شود. بنابراین استخراج کلیدواژه ها یک فرایند مهم در تجزیه و تحلیل جبهه دانش به شمار می آیند. در جوامع علمی یکی از دلایل استفاده از کلیدواژه ها در جستجوهای برخط، توصیف و طبقه بندی آموزش و پروژه های تحقیقاتی است. آنچه مسلم است علائق تحقیقاتی پژوهشگران از این طریق قابل شناسایی است.

جبهه های تحقیق نشان دهنده پیشرفت های جدید در زمینه های خاص هستند. هنگامی که روند جبهه های تحقیق در یک حوزه موضوعی به روز می شود، درک وضعیت موجود و آینده پژوهی حوزه مربوطه شفاف تر می شود. در این رابطه مجله Nature  در 7 ژانویه 2019 (Oakes, 2019) بر اساس داده های گوگل و پایگاه اسکوپوس اعلام کرد اصطلاحات سرطان، بلاک چین (Blockchain) و داده های بزرگ در میان کلید واژه ها پر جستجو ترین در سال 2018 بوده اند. بر اساس تیم خبری مجله Nature بر پایه داده های پایگاه اسکوپوس در دو سال 2017 و 2018 موضوع سرطان برای دانشمندان در صدر جستجوها بوده است. بررسی ها نشان داده است در سال 2018 موضوعاتی که به طور فزاینده ای ذهن دانشمندان را به خود مشغول داشته اند شامل یادگیری ماشینی (Machine Learning)، یادگیری ژرف ماشین (Deep Learning) و هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) است. به گونه ای که یادگیری ماشینی و یادگیری ژرف ماشین جزء 20 اصطلاح برتردر جستجوها قرار گرفته اند و در این رابطه هوش مصنوعی از جایگاه 13 به جایگاه چهارم ارتقاء یافته است. در سال 2018 واژه هوش مصنوعی در پایگاه اسکوپوس پرکاربرد ترین واژه بوده است و همراه با اصطلاحات سرطان، حمله های قلبی و داده های بزرگ جزء 10 اصطلاح برتر در جستجوی دانشمندان است. در رابطه با هوش مصنوعی می توان از یک طرف به ماهیت بین رشته ای آن و از طرف دیگر به سرمایه گذاری های انجام گرفته در این حوزه اشاره کرد که در سال های اخیر تحقیقات زیادی در این حوزه انجام گرفته و پیشرفت های چشمگیری داشته است و نتایج تحقیقات به ثمر نشسته اند.  

 توجه دانشمندان به بعضی اصطلاحات به لحاظ تأثیر جهانی آنهاست که می توان به اصطلاح "داده های بزرگ" یا " پایگاه داده توزیع شده بلاک چین"  اشاره کرد. در خصوص داده های بزرگ خانم کانت دیال پژوهشگر مرکز Leverhulme Centre for the Future of Intelligence در دانشگاه کمبریج ارتقاء این اصطلاح در بین دانشمندان از جایگاه ششم به سوم براساس داده های اسکوپوس را توجه جهانی و توسعه پژوهشگاه ها با چنین مأموریتی می داند. از طرفی محبوبیت بلاک چین در بین محققان از نظر فلانِگِن، متخصص علم و فناوری در دانشگاه منچستر، امیدواری محققان در به کار گیری این فناوری در تحقیقات خود است. از طرفی وی اعتقاد دارد در یک برهه زمانی اشتیاق به دانستن و انتظارات در فراز و فرود محبوبیت ها دخالت دارند. برای نمونه اصطلاحات استرس و مرض چاقی در سال 2018 از 20 اولویت برتر دانشمندان خارج شده اند.

آزمایشگاه خبری گوگل الگوهای جستجو را برای مجله Nature فراهم کرده است. این الگوها مشخص می کنند کدام اصطلاحات علمی توسط مردم جهان بیشتر مورد استفاده بوده اند. گوگل فهرستی از اصطلاحات مرتبط با علم را در سطح جهانی با هر زبانی را ارائه کرد. مجله Nature در رابطه با تحلیل این اصطلاحات نشان داد که در نمایش های تلویزیونی(نظریه مِه‌بانگ یا بیگ بنگ)، فیلم ها (پارک ژوراسیک)، شرکت ها (شرکت 23andMe)، بازی ها (تکامل جهان ژوراسیک) و سایت های علمی بویژه در رابطه با ریاضی پر استفاده ترین اصطلاحات علمی هستند.

 پنج اصطلاح برتر علمی در سال 2018، معادلات ساده و ثابت، مانند سرعت نور یا مساحت یک دایره بود.  حجم چنین جستجوها در طول سال نسبتا ثابت است، اما در ماه های خاص کاهش می یابند. سام والش مدیر بررسی این فرایندها در آزمایشگاه گوگل معتقد است که هیچ راهی برای دانستن وجود ندارد، اما جستجوی تمام فرمول های مربوط به مساحت در ماه های تابستان کاهش می یابند. یک دلیل این است که در تابستان که فصل تعطیلی مدارس است افراد کمتری در خصوص فرمول ها جستجو می کنند اما در ماه ِمی که فصل امتحانات است، جستجوی این اصطلاح علمی به اوج خود می رسد. والش بیان می کند که جستجو برای کلمه "علم" از این الگو تبعیت می کند. سایر جستجوهای برتر در دو سال (2017 و 2018) شامل رویدادهای عمده مانند گرفتگی های خورشید و ماه در سال 2017 و همچنین فعالیت زیست محیطی "روز زمین" و مرگ استفان هاوکینگ در ماه مارس است.

این مطلب با این هدف ارائه شد تا یادآوری شود شناسایی جبهه های تحقیق به لحاظ اینکه نشان دهنده پویایی زمینه های علم و فناوری در یک حوزه  است، از اهمیت برخوردار است که موجب جذب علاقه مندان می شود. حوزه های پژوهشی که موجبات علاقه شدید دانشمندان را فراهم می آورند، امیدوار کننده تر هستند (Braam, Moed and Vanraan.1988;  ). از این رو به خوبی تامین مالی می شوند (Boyack  and  Borner2003)   و تجاری سازی نتایج محتمل تر است (Narin, Hamilton,  & Olivastro, 1997; Trajtenberg, 1990).

 

منابع

 

1.       Braam, R. R., Moed, H. F., & Vanraan, A. F. J. (1988). Mapping of science by combined co-citation and word analysis. 1. Structural aspects. Science Technology & Human Values, 13(1–2), 97–98.

2.       Boyack, K. W., & Borner, K. (2003). Indicator-assisted evaluation and funding of research: Visualizing the influence  of  grants  on  the  number  and  citation  counts  of  research  papers. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 54(5), 447–461.

3.       Narin, F., Hamilton, K. S., & Olivastro, D. (1997). The increasing linkage between U.S. technology and public science. Research Policy, 26(3), 317–330.

4.       Oakes, K. (2019). Here’s what scientists searched for in 2018: AI is up, stress is down:

The most-searched keywords in the Scopus database and on Google, revealed. Nature, 07 January 2019. https://www.nature.com/articles/d41586-018-07879-9

5.       Trajtenberg,  M.  (1990).  A  penny  for  your  quotes:  Patent  citations  and  the  value  of  innovations. RAND Journal of Economics, 21(1), 172–187. 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: