کد خبر: 37377
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 11 مهر 1397 - 08:47

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

آخرین اخبار

افتتاح دوره زبان فارسی در دانشگاه بگئوی مینسک

منبع : رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران - مینسک
همزمان با روز بزرگداشت مولانا جلال الدین محمد بلخی،دوره جدید آموزش زبان فارسی برای دانشجویان رشته شرق شناسی دانشکده روابط بین الملل دانشگاه بگئوی شهر مینسک، آغاز به کار کرد.
افتتاح دوره زبان فارسی در دانشگاه بگئوی مینسک

به گزارش لیزنا، در روز دوشنبه مورخه 9/7/1397 همزمان با روز بزرگداشت مولانا جلال الدین محمد بلخی، شاعر بلندآوازه پارسی گوی کشورمان، دوره جدید آموزش زبان فارسی برای دانشجویان رشته شرق شناسی دانشکده روابط بین الملل دانشگاه بگئوی شهر مینسک، آغاز به کار کرد.

تعداد 25 نفر از دانشجویان رشته شرق شناسی دانشکده روابط بین الملل که در این دوره آموزشی شرکت دارند به همراه تعداد 10 نفر از فارسی آموزان دانشگاه تربیت معلم در این ویژه برنامه حضور یافتند.

ابوالقاسم مختاریان، رایزن فرهنگی سفارت ج.ا.ایران در بلاروس، با حضور در جمع گرم و صمیمی فارسی آموزان بلاروس، ضمن آشنایی و گفتگو، همگام با آنان در بزرگداشت این شاعر بزرگ، سهیم شد.

در ابتدای برنامه ترانه هاتف حقی، مدرس زبان فارسی دانشکده روابط بین الملل دانشگاه بگئو، پس از خوشامدگویی قسمتهای مختلف برنامه را برای حاضران معرفی کرد. سپس ویتالی باراووی، رئیس گروه شرق شناسی دانشکده روابط بین الملل، ضمن تشکر از رایزنی فرهنگی سفارت کشورمان در مینسک در راه اندازی دوره جدید زبان فارسی، در خصوص روز مولانا و علایق شخصی خود به این شاعر بلندآوازه سخنانی بیان داشت.

در ادامه ابوالقاسم مختاریان، با اشاره به مناسبت های فوق نکاتی را برای حاضران بیان نمود. وی در وهله نخست از حضور در جمع دانشجویان و آغاز دوره پاییزه آموزش زبان فارسی در این دانشکده ابراز خوشوقتی نمود. همچنین هدف از برگزاری این دوره ها را آشنایی هر چه بیشتر دانشجویان رشته شرق شناسی با فرهنگ و تمدن ایران زمین برشمرد. در همین راستا برگزاری نکوداشت مشاهیر فرهنگ و ادب ایران از جمله استاد شهریار همزمان با روز بزرگداشت شعر و ادب پارسی، شاعر بلند مرتبه، مولانا جلال الدین محمد بلخی و در ادامه شاعر قدسی، حافظ شیرازی را گامی بلند در مسیر آشنایی و بهره مندی از ذخایر گرانسنگ فرهنگی و تمدنی کشورمان و جهان دانست. وی در خاتمه با قرائت بیتی از اشعار مولانا که می فرماید:

                         ای برادر تو همه اندیشه ای         مابقی خود استخوان و ریشه ای  

 به ارزش فکر، اندیشه و خرد در نزد آن شاعر گرانمایه پرداخته و آرزو نمود که جوانان دو ملت ایران و بلاروس، با الهام از این آموزه ها، فردایی بهتر را برای جامعه خود رقم بزنند.

در ادامه برنامه تعدادی از حاضران به قرائت شعر و مقاله به شرح ذیل پرداختند:

ندا حسن شالی: استاد زبان و ادب فارسی دانشگاه دولتی زبانشناسی بلاروس، آشنایی با مولانا جلال الدین محمد بلخی و آثار او و دکلمه شعر "بشنو از نی"

الا کاچان: استاد بازنشسته زبان انگلیسی و فارسی آموز دانشگاه تربیت معلم ، دکلمه شعر مولانا به فارسی و روسی

والریا لشچنکو: دانشجوی فوق لیسانس رشته شرق شناسی دانشکده روابط بین الملل و استاد زبان فارسی، انگیزه های عرفانی در آثار مولانا

تاتیانا شهزاد: دکترای دانشکده تاریخ دانشگاه دولتی بلاروس (بگئو)، مطالعه مولانا در کشور بلاروس

لوسیانا مارچنکو: دانشجوی فوق لیسانس رشته شرق شناسی دانشکده روابط بین الملل بگئو، مقبره مولانا ، مکانی برای عاشقان

والریا کادینا: دانشجوی سال آخر کارشناسی شرق شناسی دانشکده روابط بین الملل بگئو، دکلمه شعر مولوی به روسی و فارسی

در قسمت ما قبل پایانی برنامه های این شب، قطعه نمایشی کوتاهی بر اساس یکی از اشعار مولوی با تنظیم و کارگردانی هاتف حقی، توسط دانشجویان دانشکده روابط بین الملل بگئو به اجرا در آمد.

در خاتمه این مراسم نیز چند نسخه از کتاب مثنوی معنوی مولانا به زبان روسی به نویسندگان مقالات اهداء گردید. همچنین بروشورهایی که به مناسبت بزرگداشت استاد شهریار و مولانا با شرح زندگی نامه و ابیاتی از این شعرای گرانقدر به زبان روسی تهیه شده بود، در میان زبان آموزان توزیع گردید.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: