در ادامه سلسلسه نشست‌های همایش بین المللی ادبیات برای کودکان و نوجوانان روسیه:
برگزاری نشست «چالش‌های ادبیات کلاسیک و ادبیات معاصر کودکان و نوجوانان»

به گزارش لیزنا، در این نشست که  با حضور خانم گالینا زاتی‌یِوا وزیر فرهنگ استان آستراخان روسیه، ولادیمیر تولستوی مشاور فرهنگی رئیس جمهور روسیه و الکساندر ناباکوف، سردبیر یکی از مجلات ادبی معتبر مسکو برپا شده بود، نمایندگانی از ایران، اُکراین، بلاروس، آذربایجان، مسکو و آستراخان به سخنرانی پرداختند.

مهدی قزلی، سرپرست گروه ایرانی حاضر در نخستین همایش بین‌المللی ادبیات برای کودکان و نوجوانان، در سخنانی با تاکید بر مسئولیت نویسنده در تعالی جامعه گفت: در دنیایی که نقش زشتی‌ها و بدی‌ها و جنگ و خونریزی، پررنگ از مسائل دیگر است، ادیبان و نویسندگان می‌توانند همانند پیامبران، الهام‌بخش انسان‌‌های دیگر برای تحول و ساختن جامعه‌ای عاری از خشونت باشند .

در ادامه این برنامه، الکساندر ناباکوف با ارائه گزارشی از انتشار آثار در روسیه گفت: در سال 2018 بیش از چهارصد میلیون نسخه کتاب در حوزه کودک و نوجوان در روسیه منتشر شده که به نسبت سال 2017، کمی کاهش داشته است.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور روسیه نیز با ابراز خرسندی از استقبال از این جشنواره گفت: علاقمندی و رضایت بازدیدکنندگان و میهمانان، مشوق ما برای ادامه این کار است.

ولادیمیر تولستوی تاکید کرد: هرچند این جشنواره اولین هست، ولی باید استمرار داشته و آخرین جشنواره ادبیات کودک و نوجوان نباشد .

یکی دیگر از مهمانان این نشست، رئیس کتابخانه کودک و نوجوان شهر مسکو بود که گزارشی از فعالیت‌های کتابخانه ارائه داد.

در ادامه، ایگور اولییِنکوف، نقاش و تصویرگر روسی و برنده جایزه هانس کریستین اندرسن در زمینه تصویرسازی، با تاکید بر نقش تصویرگری در رشد ذهنی کودکان گفت: تصاویر کتاب‌ها باید موجب تفکر در کودکان شده و آنها را از کلیشه خارج کند.

 در پایان این نشست، هیات نویسندگان ایرانی از نمایشگاه کتابی که در محوطه پارک اُپرا برگزار شده بود دیدن کردند.

گفتنی است، مهدی قزلی و محمدرضا یوسفی با حضور در غرفه انتشارات صدرا که عرضه کننده کتاب‌های این دو نویسنده به زبان روسی است، ملاقات‌هایی با علاقمندان، ناشران و اصحاب رسانه و حمید هادوی رییس بنیاد مطالعات اسلامی ابن سینا داشتند.