کد خبر: 24430
تاریخ انتشار: سه شنبه, 11 خرداد 1395 - 16:14

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

"عیدانه کتاب" فرهنگ اجتماعی را تقویت کرد/ طرح تابستانه کتاب در راه است

 معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اجرای طرح تابستانه کتاب خبر داد و گفت: عیدانه کتاب یک فرهنگ اجتماعی است و باعث شده که ارتباط حضوری و مجازی با کتابفروشی‌ها داشته باشیم.

 

به گزارش خبرنگار لیزنا؛ مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل خانه کتاب صبح امروز در مراسم تقدیر از کتاب فروشان و ناشران طرح عیدانه کتاب که در موسسه خانه کتاب با حضور سید عباس صالحی برگزار شد، با بیان اینکه وضعیت کتاب و کتابخوانی در کشور مناسب نیست، افزود: باید این وضعیت را به نحو مطلوبی برسانیم؛ با نگاه کردن به گذشته درمی‌یابیم  وضعیت معاونت ارشاد و کتابفروشی‌ها مناسب نیست و باید راه حلی برای این وضعیت پیدا کنیم.

غلامی جلیسه با اشاره به تعطیلی برخی از کتابفروشی‌ها ادامه داد: در توزیع و فروش برخی از کتاب ها مشکل وجود دارد. خانه کتاب از طریق سایت www.ketab.ir موجب افزایش فروش کتب در سالهای اخیر شده، همچنین از طریق اپلیکیشن‌های موجود در این سایت تاکنون حدود 3 هزار کتاب به فروش رسیده است.

مدیر عامل خانه کتاب در خصوص طرح عیدانه کتاب اظهار داشت : 1063 کتاب فروشی در 26 استان کشور در طرح عیدانه کتاب شرکت کردند. با طرح عیدانه کتاب 13 درصد یارانه این بخش در تهران  و مابقی در شهرستان ها و استان های دور از مرکز هزینه شد. بیش از 103 هزار نفر از این طرح بهره‌مند شدند و بیش از 43 هزار میلیارد ریال کتاب فروخته شد و 78 میلیارد ریال یارانه به این بخش در این طرح اختصاص داده شد.

جلیسه اظهار داشت: پس از اجرای طرح عیدانه، طرح تابستانه به همان شکل از 16 خرداد لغایت 15 تیر ثبت‌نام می‌شود.

در ادامه سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بحث عیدانه کتاب طرحی بود که با اهداف خاصی شکل گرفته و موردپسند مردم، جامعه و کتابخانه‌ها قرار گرفت در سال‌های گذشته اتفاقاتی مانند بن کتاب و بن کاغذی رخ داده بود ولی طرح عیدانه طرحی بهتر بود که انتخاب مصرف‌کننده را راحت‌تر کرده است.

وی گفت: عیدانه کتاب یک فرهنگ اجتماعی است و باعث شده که ارتباط حضوری و مجازی با کتابفروشی‌ها داشته باشیم.

صالحی اظهار کرد: طرح «تابستانه کتاب» گام سومی است  که می‌تواند محکم‌تر، دقیق تر و با اعتماد بیشتری فعالیت خود را آغاز کند. این طرح، فرصت مناسبی برای دانش‌آموزان، دانشجویان و فرهنگیان فراهم می کند تا با فراغ بال بیشتری برای خرید کتاب، اقدام کنند. امیدواریم «تابستانه کتاب» به یک موج جدید اجتماعی برای کتاب خریدن و کتاب خواندن تبدیل شود. این‌گونه طرح‌ها باید با اطلاع‌رسانی گسترده‌تر و دقیق‌تری انجام شود. از این رو، هم خانه کتاب و هم رسانه‌ها باید در بحث اطلاع‌رسانی به ویژه اطلاع‌رسانی طرح «تابستانه کتاب» به صورت جدی‌تر اقدام کنند.  فاصله یک ماهه فرصت خوبی است تا بتوانیم اطلاع رسانی خوبی در فضای فیزیکی و رسانه های سنتی و مجازی انجام دهیم.

محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، در ادامه گفت: وقتی در هفته کتاب بحث «کتاب فروشی به وسعت ایران» مطرح شد فکر نمی کردم روزی مثل امروز جمع شویم و در مورد این حرکت و تاثیرات آن صحبت کنیم. نظراتی که در شهرستان های مختلف مطرح شد از شور و شوق در شهرستان ها حکایت داشت. طرح« کتابفروشی به وسعت ایران» در هفته کتاب به علت محدودیت زمانی و عدم آشنایی کتاب فروشی ها با چگونگی اجرای این طرح، آنگونه که باید مورد توجه قرا نگرفت اما خوشبختانه «عیدانه کتاب» در روزهای پایانی سال 94 و فروردین 95 بستر مناسبی فراهم کرد تا این طرح دیده شود و زوایای مختلف آن مورد سنجش و ارزیابی قرار  گیرد.

 وی ادامه داد: با این طرح ها می توانیم بسترهای سالمی ایجاد کنیم و به این سمت برویم که فروش کتاب بین ناشران و کتابفروشان رقابت ایجاد نکند. ما پیشنهاد کردیم طرح های حمایت از کتابفروشی ها در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیز اجرا شود اما چون در این دوره از نمایشگاه نگران ریزش مخاطب بودند از اجرای این طرح صرف نظر کردند.

 رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان با بیان اینکه این طرح ها را می توانیم در نمایشگاه استانی نیز اجرا کنیم، اظهار کرد: اقداماتی مانند کتابگردی می توانند همچنان برای توجه به کتابفروشی ها ادامه داشته باشد. طرح«عیدانه کتاب» نمونه قبلی نداشت و در این طرح تخصیص یارانه به کتابفروشی ها برای اولین بار اجرا شد.

  از بین تقدیرشدگان کتابفروشی‌های برتر لوح و تندیس دریافت کردند. کوشا فتاحی کتابفروشی اصفهان، آرش بیدل خانه کتاب در کرمانشاه، ابراهیم فرازمند کتابفروشی فرازمند در رشت، حسام والی زاده شهر کتاب خرم‌آباد، فریدون طاعتی کتابفروشی طاعتی، امیر خواجه آبادی کتابفروشی آبان در مشهد، ابراهیم والاپژوه شهر کتاب مشهد، محمدرضا خانی پاتوق کتاب زنجان. مهدی پوررضا کتابفروشی مهران رشت، رضا صلحی دنیای کتاب خرم‌آباد.

از بین ناشران پرفروش انتشارات افق، چشمه، انتشارات قدیانی، انتشارات نگاه، انتشارات ققنوس، انتشارات نیلوفر، انتشارات نسل نواندیش ، مرکب و انتشارات امیرکبیر تقدیر به عمل آمد.

گفتنی است، طرح "عیدانه کتاب"در 376 کتابفروشی در 30 استان اجرا شده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: