سامانه «پژوهش‌کار» رونمایی شد

 به گزارش لیزنا، دکتر مریم نظری، مجری طرح سامانه «پژوهش‌کار» ضمن معرفی این سامانه گفت: این سامانه پاسخی به یک نیاز پژوهشی مبنی بر به متوقف کردن پژوهش‌های رفع‌تکلیفی و بداخلاقی‌های علمی از طریق کمک به خودتوانمندسازی خانواده تحقیق و توسعه دانشگاهی است.

نظری افزود: «پژوهش‌کار» سامانه‌ای برای یادگیری، آموزش و ارزیابی پژوهش است و برای تمام کسانی که درگیر کار پژوهش، داوری پژوهش، راهنمایی پژوهش، نشر پژوهش و یا تجاری‌سازی پژوهش هستند و می‌خواهند از خودشان، دانشگاهشان، یا نشریه‌شان شروع کنند، مناسب خواهد بود.

وی تاکید کرد: «پژوهش‌کار»  از دو طریق طراحی محتوا با رویکرد «یادگیری چگونگی یادگیری» و  ارائه منابع و نمونه‌های پشتیبان برای یادگیری ژرف‌تر و کامل‌تر آموزه‌ها خودتوانمندسازی را تغذیه می‌کند.

 

سپس، دکتر شریعتی با کلیک بر روی وبگاه سامانه «پژوهش‌کار»، این سامانه را رونمایی نمود و از تلاش‌های صورت گرفته در پژوهشگاه برای طراحی و اجرای این سامانه و دیگر فعالیت‌های علمی و فناورانه ایرانداک قدردانی کرد.

شریعتی گفت: یکی از نقاط ضعف بخش‌های مختلف سازمان‌های ایران فقدان تمرکز در حوزه آمار و اطلاعات است که منجر به دوباره‌‌کاری و موازی‌کاری می‌شود؛ «سامانه پژوهش‌کار» از یک سو موجب تقویت توجه به آمار، ذخیره‌سازی اطلاعات و از سوی دیگر آموزش جامعه علمی کشور برای ورود اطلاعات، پژوهش‌‌ها و آگاهی از منابع را ایجاد کرده است.

وی وجود برخی از تخلف ها و بدرفتارهای در عرصه های علمی و آموزشی را ناشی از کم آگاهی از شیوه‌های پژوهشی دانست و گفت: این سامانه می تواند اطلاع رسانی مناسبی در این زمینه انجام دهد.

شریعتی ضمن تاکید بر به لزوم همکاری بین وزارت علوم و پژوهشگاه علوم و فناوری، از آمادگی وزارت علوم برای تقویت همکاری با پژوهشگاه برای رفع برخی مشکلات خبر داد.

 دکتر شریعتی در پایان از بخش‌های مختلف ایرانداک دیدن کرد و با سایر فعالیت‌های آن آشنا شد.

 

گفتنی است، این مراسم دوشنبه 24 خرداد 1395 از ساعت 9:30 تا 12 با حضور دکتر شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت عتف، دکتر نوه ابراهیم، مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی، دکتر زکایی، رئیس مرکز نظارت و ارزیابی وزارت عتف، دکتر ابری نیا، مدیر کل دفتر آموزش عالی غیردولتی، دکتر شهریاری و داوری، مشاوران معاونت آموزشی، دکتر علیدوستی، رئیس پژوهشگاه، استادان و کارکنان در ایرانداک برگزار شد.