کد خبر: 24583
تاریخ انتشار: دوشنبه, 31 خرداد 1395 - 10:28

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

«نشست پژوهشی مسائل شغلی کتابدار کتابخانه عمومی» برگزار شد

منبع : لیزنا
در استقبال از نهمین همایش ملی ادکا با عنوان «ساختارهای شغلی علم اطلاعات و دانش‌شناسی: گذشته، حال و آینده (آبان 1395)» نشست پژوهشی مسائل شغلی، کتابدار و کتابخانه عمومی در نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار شد.
«نشست پژوهشی مسائل شغلی کتابدار کتابخانه عمومی» برگزار شد

 

به گزارش لیزنا، «نشست پژوهشی مسائل شغلی کتابدار کتابخانه عمومی» در استقبال از «همایش ساختارهای شغلی علم اطلاعات و دانش‌شناسی: گذشته، حال و آینده» با حضور دکتر میترا صمیعی، دبیر علمی همایش و مدیر گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی؛ دکتر عصمت مؤمنی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی؛ یوسف عابدی، رئیس اداره پژوهش نهاد؛ سارا اسدی، مسئول کتابخانه عمومی شهید چمران و جمعی از کتابداران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، روز یک‌شنبه 22 خرداد 95 در کتابخانه شهید چمران برگزار شد.

در این برنامه دکتر میترا صمیعی، دبیر علمی همایش با اشاره به اهمیت همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و دانشگاه علامه طباطبائی در راه‌اندازی «همایش ساختارهای شغلی علم اطلاعات و دانش‌شناسی: گذشته، حال و آینده» گفت: در این همایش، مسائل شغلی کتابداران به صورت عام، مطرح خواهد شد و مسائل شغلی کتابداران کتابخانه‌های عمومی نیز از مباحث مهم مطرح شده در این همایش خواهد بود.

وی با اشاره به عنوان این همایش و محورهای آن گفت: «گذشته، حال، آینده» عنوانی بود که پس از ماه‌ها بررسی برای این همایش انتخاب شد. مرور این رشته در گذشته، بررسی شرایط حال و هدف تعیین شده در آینده از موارد مورد بحث رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی به شمار می‌آید. همچنین «سیاست‌گذاری شغلی»، «مدیریت شغلی»،«آموزش»، «پردازش و سازماندهی» و «کسب و کار و نوآوری» از محورهای این همایش است که هر کدام، موضوعات متنوعی را در زیر مجموعه خود جای داده است.

وی ادامه داد: رشته «اطلاعات و دانش‌شناسی» در ابتدا با نام «کتابداری و اطلاع‌رسانی» وارد ایران شد و پس از گذشت چندین سال با تصمیم اساتید و به دلیل ارتباط تنگاتنگ و نزدیک با رشته «فناوری اطلاعات» به نام «اطلاعات و دانش‌شناسی» تغییر یافت.

صمیعی در ادامه با اشاره به ضرورت توجه به امکانات ارتباطی و اطلاعاتی روز در کتابخانه‌ها گفت: دنیای امروز، مختصات جدیدی را در اطلاع‌رسانی به وجود آورده است و بیشتر مراجعین کتابخانه‌ها، ارتباط پررنگی با شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجوگر مانند گوگل دارند؛ کتابخانه‌های عمومی و کتابداران نیز باید با درک شرایط موجود و موقعیت جدید، خدمات کتابخانه‌های عمومی را برای استفاده جامعه به‌روزرسانی کنیم.

وی ادامه داد: مجموعه‌سازی، سازماندهی و اشاعه اطلاعات، سه محور عمده خدمات کتابخانه‌ها هستند و کتابداران و دانشجویان این رشته باید بتوانند با توجه به تنوع امروز در محمل ارائه این خدمات، فناوری‌های جدید را بشناسند و از آن بهره‌مند شوند.

صمیعی با تأکید بر تأثیر بازار کار رشته اطلاعات و دانش‌شناسی در تغییر سرفصل‌های دانشگاهی این رشته گفت: تکنولوژی و ایجاد نیازهای جدید، باعث بروز تغییراتی سرفصل‌های قدیمی، در نتیجه پرورش دانشجویانی توانا و به‌روز برای پاسخگویی به مخاطبان سازمان‌ها و مراکز اطلاعاتی و تحلیل اطلاعات دولتی و خصوصی می‌شود.

وی تصریح کرد: ما باید سرمایه‌هایی را تربیت کنیم که بتوانند در جامعه اطلاعاتی جدید، قد علم کرده و برای اطلاعات، ارزش افزوده ایجاد کنند و بدون اتلاف هزینه، اطلاعات را در اختیار کاربر قرار دهند.

در ادامه دکتر عصمت مؤمنی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی درباره برگزاری «همایش ساختارهای شغلی علم اطلاعات و دانش‌شناسی: گذشته، حال و آینده» گفت: پیوند تجربیات نهاد و دانشگاه علامه طباطبائی می‌تواند با ایجاد ترکیبی کاربردی میان آموزش، پژوهش و کسب و کار، رشته «علم اطلاعات و دانش‌شناسی» را به سمت رسیدن به شرایطی مطلوب هدایت ‌کند.


دکتر عصمت مؤمنی، با اشاره به مشکلات استخدامی فارغ‌التحصیلان رشته اطلاعات و دانش‌شناسی گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، تنها مرکزی است که با حمایت از فارغ‌التحصیلان علم اطلاعات و دانش‌شناسی به جذب آنان در کتابخانه‌ها اهمیت می‌دهد و متأسفانه سایر مراکز، برای ایجاد ردیف شغلی با عنوان کتابدار، اهمیت چندانی قائل نیستند.

وی ابراز امیدواری کرد: بتوانیم با تکیه بر سرفصل‌های جدید طراحی شده توسط متخصصین و بهره‌گیری از نتایج «همایش ساختارهای شغلی علم اطلاعات و دانش‌شناسی: گذشته، حال و آینده»، بخشی از مشکلات پیش‌رو را حل کرده و به شرایطی مطلوب برای فارغ‌التحصیلان این رشته برسیم.

 

نشست فوق به همت نهاد کتابخانه های عمومی کشور و با همکاری اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی ایران (ادکا) و دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: