کد خبر: 24962
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 20 مرداد 1395 - 10:57

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی به کار خود پایان داد

منبع : لیزنا
ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی عصر روز نوزدهم مردادماه 1395 با معرفی و تقدیر از برگزیدگان این مسابقه به کار خود پایان ‌داد.
 ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی به کار خود پایان داد

 به گزارش لیزنا، مراسم اختتامیه ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی روز سه‌شنبه نوزدهم مرداد، همزمان با ایام گرامیداشت هفته کرامت و روز بزرگداشت حضرت احمد‌ ابن موسی شاهچراغ(ع) با حضور طیبه سیاوشی شاه عنایتی عضو ناظر مجلس در هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور و نماینده مجلس شورای اسلامی، فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، محسن پرویز نایب رئیس انجمن قلم ایران، اعضای شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد  کتابخانه های عمومی، مشاورین، معاونین، مدیران‌کل، کتابداران و جمعی از شرکت کنندگان و نفرات برگزیده این مسابقه در سالن همایش‌های سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار ‌شد.


در این مراسم از 8 خانواده منتخب و یک نفر از برگزیدگان هر استان (31 نفر) به همراه یک منتخب از شرکت‌کنندگان فارسی‌زبان خارج از کشور و 8 منتخب از کتابداران برگزیده به قید قرعه به عنوان نماینده کتابداران کشور، تقدیر شد.

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم با اشاره به استقبال گسترده مردم از جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: در این دوره از جشنواره کتابخوانی رضوی حدود 235 هزار نفر شرکت کردند، در حالی که جایزه این مسابقه به لحاظ مادی جایزه بزرگی نبود. تعداد برندگان این مسابقه هم 313 نفر بود که در ادامه به حدود هزار نفر افزایش یافت، اما باز هم تعداد هزار نفر از تعداد کل شرکت کنندگان تعداد بالایی نیست. این موضوع نشان دهنده این است که مردم ما هم به مطالعه و هم به امام رضا (ع) علاقه دارند.

 وی افزود: وقتی دیروز شنیدم که 48 هزار کودک از سراسر کشور برای این مسابقه نقاشی فرستادند، واقعا ماندم که جواب این کودکان را چه باید بدهیم. البته مسئولان شبکه کودک و نوجوان سیما قول دادند که از این آثار پویانمایی‌هایی را تهیه نمایند. ما نیز به کتابخانه‌های سراسر کشور اعلام کردیم که این بچه‌ها را جمع و آنها را تشویق کنند. اما به واقع این تعداد برای خود ماهم حیرت آور بود.

مختارپور با اشاره به حضور و مشارکت اقشار و گروه‌های مختلف مردم در ششمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: در گروه اولی که در این جشنواره جایزه گرفتند، از برادران اهل سنت هم حضور داشتند که این موضوع نشان دهنده این است که زمینه و ظرفیت مطالعه و فعالیت‌های گروهی در کتابخانه‌های ما، ظرفیت قابل توجهی است و مشارکت اقشار مختلف در این جشنواره قابل تحسین است.

 
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی با اشاره به برخی سخنان خود در جلسات اتاق فکر این جشنواره بیان کرد: امروز حرم امام رضا (ع) تنها زیارتگاهی برای ما ایرانیان و شیعیان نیست، بلکه این حرم امروز به پایگاهی برای بیعت مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان برای دفاع از ارزش‌های مقدس بشریت، دفاع از حرم اهل بیت (ع)، دفاع از خردگرایی در برابر تعصب، قشری‌گری و وابستگی به استکبار تبدیل شده است.

وی ادامه داد: چه کسی تصور می‌کرد که یک روزی نه تنها از ایران، بلکه برادرانی از کشورهای پاکستان، افغانستان و عراق به دفاع از حرم برخیزند و شهید شوند؛ بعضی از خانواده‌ها از لحاظ مالی زیر خط فقر هستند و پیش از شهادت شناخته شده نبودند. مقام معظم رهبری هم در بیانات خود فرمودند: «در بین کسانی که برای دفاع از حرم رفتند فقط شیعیان نبودند، ما شهدای اهل تسنن داریم که برای دفاع از حرم عصمت و طهارت و دفاع از اسلام ناب برخاستند.»

گزارشی از روند  ششمین دوره جشنواره  کتابخوانی رضوی

در ادامه این آیین محمد اله‌یاری، دبیر ششمین جشنواره کتابخوان رضوی، به ارائه گزارشی از روند برگزاری این دوره از جشنواره پرداخت و گفت: بعد از پیشنهاد دبیرخانه جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) مبنی بر اینکه ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شود، موضوع به دبیرکل محترم و در شورای معاونین مطرح و بلافاصله با استقبال این عزیزان مواجه شد.

دبیر ششمین جشنواره کتابخوان رضوی درباره اطلاع‌رسانی این دوره از جشنواره توضیح داد: به کمک روابط عمومی نهاد و روابط عمومی استان‌ها و کمکی که رسانه ملی در تهران و شبکه‌های استانی داشتند، بلافاصله اطلاع‌رسانی مناسبی از نحوه دسترسی به منابع و سوالات مسابقه صورت گرفت و مردم در جریان برگزاری این مسابقه قرار گرفتند و در ادامه همکاران ما در سفر به استان‌های مختلف، بازدید مستمری از چگونگی روند برگزاری این جشنواره در سطح کشور داشتند.

وی با اشاره به ویژگی‌های ششمین دوره برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی اظهار کرد: با کمک سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، فراخوان جشنواره از طریق رایزن‌های فرهنگی ما در خارج از کشور به اطلاع فارسی زبانان و هموطنان عزیزمان رسید و فراخوان جشنواره در برخی جراید کثیرالانتشار خارجی هم منتشر شد. همزمان دسترسی به منابع و سوالات برای عزیزان خارج از کشور به صورت الکترونیک ایجاد شد.

اله‌یاری درباره تفکیک گروه سنی در این دوره از جشنواره نیز گفت: در دوره گذشته جشنواره صرفا یک کتاب برای شرکت همه گروه‌های سنی در جشنواره پیش‌بینی می‌شد، اما به تدبیر اتاق فکر جشنواره ششم، برای گروه سنی کودک کتاب «دوست مهربان کبوترها» برای گروه سنی نوجوان، کتاب «اعترافات غلامان» برای گروه سنی بزرگسال و کتاب «امام علی‌بن موسی‌الرضا (ع)» پیش‌بینی شد.

معاون توسعه کتابخوانی و کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، خانواده محور بودن این دوره از جشنواره را مهم‌ترین ویژگی آن دانست و افزود: تأکید اتاق فکر نهاد بر «خانواده محور» برگزار شدن این جشنواره بود. به این ترتیب در جوایز جشنواره بخشی را هم برای شرکت‌کنندگان به صورت خانوادگی پیش‌بینی شد.

دبیر ششمین جشنواره کتابخوان رضوی ادامه داد: برای اینکه مسابقه مکتوب به سیاق سایر مسابقات کتابخوانی نباشد، نهاد تلاش کرد تا برگزاری مسابقات کتابخوانی در کشور را به نوعی استانداردسازی کند و برای برگزاری آن از مجموعه‌هایی که در کشور متولی برگزاری آزمون‌های بزرگ و استاندارد هستند، برای طراحی سوالات، کلید سوالات و برگزاری استاندارد این مسابقه کمک بگیرد. بر این اساس در بخش الکترونیک شرط داشتن کد ملی برای ورود به مسابقه و ارتباط سامانه از جهت تطبیق کد ملی با سازمان ثبت احوال به عنوان یک شرط تعیین کننده پیش‌بینی شد.

 
مشارکت بیش از 235 هزار نفر در ششمین دوره جشنواره

اله‌یاری در ادامه به ارائه گزارشی آماری از ششمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی پرداخت و گفت: در مجموع 235 هزار و 382 نفر در اولین دوره‌ای که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور متولی برگزاری این جشنواره شد، در مسابقه شرکت کردند؛ در صورتی که حد نصاب شرکت کنندگان در مجموع پنج دوره قبلی به چیزی حدود 40 هزار نفر می‌رسید. اما از تعداد شرکت‌کنندگان در این دوره 142 هزار و 741 نفر در بخش مکتوب و 92 هزار و 641 نفر در بخش الکترونیک بود. به عبارتی 61 درصد از شرکت کنندگان در بخش مکتوب و 39 درصد در بخش الکترونیک حضور داشتند. همچنین 86 درصد عزیزان به صورت فردی و 14 درصد به صورت خانوادگی در این مسابقه کتابخوانی شرکت کردند.

دبیر ششمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی ادامه داد: از مجموعه 235 هزار شرکت کننده، 42 هزار و 293 نفر به همه 15 سوالی که به صورت تصادفی در اختیارشان بود پاسخ دادند؛ بر این اساس در بخش خانوادگی از مجموع 10 هزار و 12 خانواده‌ شرکت کننده، دو هزار و 907 خانواده و در بخش فردی هم از مجموع 189 هزار و 531 نفر، 42 هزار و 386 نفر به هر 15 سوال مسابقه به صورت صحیح و کامل پاسخ دادند که این موضوع نشان دهنده این است که افراد به صورت اختیاری و داوطلبانه، با اطلاع از مفاد کتاب در این مسابقه شرکت داشتند.


برپایی نمایشگاه نقاشی کودکان از کتاب «دوست مهربان کبوترها»

وی به برپایی نمایشگاه نقاشی کودکان از کتاب «دوست مهربان کبوترها» اشاره کرد و گفت: اتفاق جالب توجهی که در این دوره افتاد این بود که کتاب «دوست مهربان کبوترها» به کمک کتابداران نهاد کتابخانه‌ها و والدین برای کودکان خوانده شد که این اتفاق بزرگ به صورت گروهی در کتابخانه‌های ما رخ داد و کتابداران از اعضای کودک کتابخانه خود خواستند که از هر کدام از داستان‌های این کتاب تصویری را نقاشی کنند که بخشی از این نقاشی‌ها امروز در کنار برگزاری این آیین به نمایش درآمده است.

اله‌یاری درباره استقبال و شرکت گسترده عمومی در این مسابقه عنوان کرد: برابر مصوبه اتاق فکر جشنواره کتابخوانی رضوی و پیرو اعلام رسمی در فراخوان جشنواره مقرر بود که از 313 نفر از برگزیدگان بخش فردی و هشت خانواده برگزیده شرکت‌کننده قدردانی شود. اما به دنبال استقبال گسترده علاقه‌مندان، اتاق فکر جشنواره تعداد منتخبان را به میزان دو درصد برگزیدگانی که در هر استان به تمامی سؤالات پاسخ صحیح داده و نمره کامل را کسب کردند، افزایش داد. بر این اساس اتاق فکر جشنواره تصمیم گرفت تا این تعداد را به 60 خانواده و در بخش فردی به حدود هزار نفر افزایش داد.

دبیر ششمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی ادامه داد: همچنین با مساعدت دبیرکل محترم نهاد، تصمیم بر این شد که به یُمن مبارکی عدد «هشت» از میان تمامی کتابداران شرکت کننده در این مسابقه، در هر استان از هشت نفر از کتابداران عزیز که به تمامی سوالات پاسخ صحیح دادند، تقدیر شود. یعنی چیزی حدود هفت درصد از کتابدارانی که در مسابقه شرکت کردند و پاسخ صحیح دادند، در این جشنواره تقدیر می‌شوند.

وی با اشاره به تکلیف اتاق فکر جشنواره کتابخوانی رضوی مبنی بر تهیه کتابشناسی آثار موجود در کتابخانه‌های عمومی کشور با موضوع امام رضا (ع) گفت: همکارانم طی مدت کوتاهی در خلال برگزاری این جشنواره، این کار را به انجام رساندند و بسیار قابل توجه است که 820 عنوان کتاب با موضوع امام رضا (ع) در کتابخانه‌های عمومی کشور وجود دارد.


ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی از سری برنامه‌های چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) بود که به مناسبت سالروز میلاد حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه‌(ع) و همزمان با دهه کرامت با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ رضوی، گسترش فعالیت‌های فرهنگی مرتبط با حضرت امام رضا(ع) و شناسایی، معرفی و گرامیداشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار برتر فرهنگی مرتبط با فرهنگ رضوی با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار ‌شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: