کد خبر: 28329
تاریخ انتشار: شنبه, 09 ارديبهشت 1396 - 10:09

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

دوره آموزشی اهداف کیفی و شاخص‌های فرایندی برای کتابداران برگزار شد

منبع : لیزنا
دوره آموزشی یک‌روزه چگونگی تنظیم اهداف کیفی و تعیین شاخص‌های فرایندی برای کتابداران، روز چهارشنبه 6 اردیبهشت ماه 1396 در محل کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد برگزار شد.
دوره آموزشی اهداف کیفی و شاخص‌های فرایندی برای کتابداران برگزار شد

 به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران، در این دوره که با برنامه‌ریزی مشترک کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد و انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، توسط آکادمی توف ایران- آلمان برگزار گردید، تعداد 20 نفر از کتابداران شاغل در بخش‌های مدیریتی و برنامه‌ریزی کتابخانه‌ها با مفاهیم و روش‌های مربوط به اهداف کیفی و شاخص‌های فرایندی آشنا شدند.   

عباس محمدخانی مدرس دوره، با تشریح سلسله مراتب اهداف سازمانی و تفاوت‌های انواع اهداف غائی یا نهایی، بلندمدت، کلان یا میان‌مدت و خرد یا عملیاتی، ملاحظات مربوط به تنظیم هر یک از انواع اهداف را توضیح داد و گفت پس از تنظیم اهداف در سطوح مختلف، برنامه‌های عملیاتی برای تحقق اهداف نیز باید تهیه شود و در آن فعالیت‌ها، اجراکنندگان، منابع موردنیاز، زمان اجرا و نحوه ارزیابی نتایج مشخص شود.  

وی سپس اهمیت پایش اهداف در دوره‌های منظم را برشمرد و گفت دوره‌های پایش پیشرفت اهداف، متناسب با طول دوره تحقق اهداف تعیین می‌شوند. مدرس دوره همچنین با اشاره به روش‌هایی مانند متوسط دوره‌های قبل، مقدار آخرین دوره، رگرسیون، برنامه‌ریزی استراتژیک و الزامات ذینفعان گفت بهره‌گیری از این روش‌ها می‌تواند به کتابداران در تعیین دقیق‌تر اهداف کلان و عملیاتی کمک کند.     

در ادامه دوره، محمدخانی در باره مفهوم نگرش فرایندی توضیح داد و با تشریح اجزای فرایند گفت فرایندها پشتیبانی‌کننده اهداف هستند و شاخص‌ها ابزارهایی هستند که به وسیله آن‌ها می‌توان عملکرد فرایندها را سنجش کرد. وی با اشاره به اهمیت پایش فرایندها گفت گردآوری اطلاعات مربوط به عملکرد فرایندها در دوره‌های زمانی مشخص و تحلیل داده‌های گردآوری شده نقش بسزایی در مدیریت فرایندها و بهبود مستمر آن‌ها ایفا می‌کند.

در خلال دوره، کار گروهی توسط شرکت‌کنندگان انجام شد و طی آن از آن‌ها خواسته شد سلسله مراتب اهداف را برای یک سازمان فرضی تعیین کنند و برنامه عملیاتی اهداف را نیز تهیه کنند. این دوره با پخش قسمت کوتاهی از یک فیلم در ساعت 16:30پایان یافت.

 

گزارش: فرامرز مسعودی

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: