کد خبر: 28412
تاریخ انتشار: سه شنبه, 12 ارديبهشت 1396 - 14:33

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

 آمادگی داریم از سال آینده کلید نمایشگاه را به صنوف واگذار کنیم

منبع : لیزنا
سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح امروز (سه‌شنبه 12 اردیبهشت‌ ماه) در مجموعه شهر آفتاب افتتاح شد.
 آمادگی داریم از سال آینده کلید نمایشگاه را به صنوف واگذار کنیم

به گزارش خبرنگار لیزنا، مراسم افتتاحیه سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران با حضور  سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی؛ سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران؛ حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ مائورو کنچاتوری، سفیر ایتالیا؛ کارلو چرتی رایزن فرهنگی ایتالیا و لادان ووکوساولیویچ وزیر فرهنگ و رسانه صربستان  و جمعی از ناشران و اهالی فرهنگ برگزار شد.

در فضای پس از برجام نقش بین المللی نمایشگاه پر رنگ شد

سیدرضا صالحی امیری در سخنانی نمایشگاه کتاب تهران یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های فرهنگی پس از انقلاب اسلامی و محصول انقلاب اسلامی دانست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقش کتاب در تحول فکری در اندیشه امام و مقام معظم رهبری، بر اهمیت کتاب و فرهنگ در جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

صالحی امیری برگزاری نمایشگاه کتاب در دوران جنگ تحمیلی را بهترین گواه برای اهمیت دادن به کتاب و فرهنگ در ایران عنوان کرد و گفت: نمایشگاه کتاب حتی در دوران جنگ تحمیلی که کشور در یکی از سخت‌ترین دوران به سر می‌برد اولویت داشت و این اولویت تغییر نکرد. به طوری که در سال ۶۶ نمایشگاه کتاب تهران با حضور ۳۲ ناشر خارجی برگزار شد.

او با اشاره به واگذاری امور اجرایی نمایشگاه کتاب به تشکل‌های صنفی گفت:  ما در سی‌سالگی نمایشگاه می‌توانیم افق‌های نمایشگاه را ترسیم کنیم و آمادگی داریم کلید نمایشگاه را از سال آینده به صنوف واگذار کنیم و به عنوان دولت، وظیفه سیاست گذاری و حمایت را بر عهده داشته باشیم.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۳۹۱ ، ۶۴هزار ۱۵۱ عنوان کتاب، در سال ۱۳۹۲ ، ۶۶ هزار و ۵۱۴ عنوان کتاب، در سال ۹۳ ، ۷۳ هزار و ۸۱۲ عنوان کتاب، در سال ۹۴ ، ۸۱ هزار ۳۲۷ عنوان کتاب و در سال گذشته ۸۸ هزار و ۵۰۴ عنوان کتاب در کشور نشر پیدا کرده است که نشان تحول در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در طی این سال‌هاست. همچنین تقویت حضور صنعت نشر ایران در عرصه تجارت بین‌الملل نیز یکی دیگر از اهداف اصلی بوده است.

صالحی امیری تقویت حضور صنعت نشر در مبادلات تجاری را از اهداف این دوره از نمایشگاه کتاب برشمرد و افزود: متاسفانه در ادوار گذشته به دلیل تحریم‌ها، ناشران خارجی در نمایشگاه کتاب تهران کمتر شرکت می‌کردند اما در فضای پس از برجام نقش بین‌المللی نمایشگاه کتاب پررنگ شد. امسال کشور ایتالیا میهمان ویژه نمایشگاه است و حضور پررنگی در آن دارد. این شروع به نمایشگاه کتاب محدود نیست و ادامه خواهد داشت. همچنین در راستای تقویت بعد بین‌المللی نمایشگاه، امسال بحث شهر میهمان ویژه نمایشگاه کتاب دنبال شد و شهر استانبول ترکیه میهمان نمایشگاه کتاب تهران است. این بُعد نمایشگاه کتاب در بین کشورهای منطقه بی‌نظیر است.

صندوق توسعه ملی به صنعت چاپ کمک می کند

علی لاریجانی برگزاری نمایشگاه در سال های گذشته و در وضهیت های مختلف را نشانگر تعلق ایرانیان به تفکر و اندیشیدن دانست و گفت: عقلانیت و توجه به علم در بین ایرانیان و مسلمانان عمیق و گسترده است. کتاب‌های زیادی از فیلسوفان و متفکران ایرانی وجود دارد که نشان‌دهنده گرایش علمی آنان بوده است و در واقع تأملات عقلانی و علمی در حوزه اسلامی امری ریشه‌دار بوده و در ذات تفکر اسلامی قرار گرفته است.

وی با مقایسه دوران تولید فکر در ایران با دوران تاریک قرون وسطی در غرب پرداخت و گفت: آثار ابن سینا به عنوان کتاب‌های مرجع در اروپا مورد استفاده قرار گرفت و یک نهضت و جریان ابن سینایی در اروپا متأثر از آثار او ایجاد شد.

وی با تاکید بر اینکه پرش‌های علمی ایران خوب و ارزشمند بوده است گفت: برخی از پرش های علمی چون جنبه تبلیغاتی داشته بیشتر به چشم آمده است.

رئیس قوه مقننه بر لزوم سرمایه‌گذاری در صنعت چاپ نیز تأکید کرد و افزود: بسیاری از چاپخانه‌ها فرسوده شده‌اند و اگر لازم باشد به صندوق توسعه ملی سفارش می‌کنیم که کمک‌هایی انجام شود.

لاریجانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد تا در حوزه صادرات، صندوقی مانند صندوق تشویق صادرات در حوزه نشر ایجاد شود تا بتواند پشتیبانی‌های لازم را برای حمایت از ناشرانی که در صادرات با مشکلاتی مواجه هستند، انجام دهد.

وی با انتقاد از دولت در تخصیص یارانه به حوزه نشر گفت: مخالف یارانه دادن به حوزه نشر نیستیم، اما کلید این مسأله دست دولتی‌ها است؛ یک روز این کار را انجام می‌دهند و یک روز انجام نمی‌دهند!

دولت بعدی اقدامات ماثر دولت یازدهم را ادامه دهد

محمود آموزگار دبیر شورای برنامه‌ریزی و اجرایی صنوف نشر بیانه‌ این صنف را خواند.

در ادامه محمود آموزگار در سخنانی ضمن خیر مقدم به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد که با حضور در نمایشگاه دغدغه های فرهنگی ایشان افزوده شود و همچون گذشته با اقدامات بجای خود در مجلس شورای اسلامی حمایت خود را در این حوزه استمرار بخشند.

آموزگار با تاکید بر تاثیر به‌سزای نمایشگاه در صنعت نشر کشور، بررسی کارکرد آثار آن را با اهمیت دانست و گفت: شاید هیچ موضوعی در حوزه نشر همچون نمایشگاه، با بروز و ظهور این حجم از نظرات متفاوت و متناقض، خود را به رخ نکشیده باشد.

وی با اشاره بر لزوم توجه به کتابفروشان در این رویداد مهم فرهنگی، نمایشگاه را مهم‌ترین فرصت برای ناشران  جهت فروش کتاب‌های خود عنوان کرد.

او نمایشگاه را ویترین نشر کشور توصیف کرد و گفت: هر مراجعه‌کننده‌ای امیدوار است که کتاب‌های موردنظرش را در این نمایشگاه بیابد. اگر هر انتقادی هم به آن وارد باشد قطعاً نمی‌توان مراجعه میلیونی علاقمندان را ندیده گرفت.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران  در زمینه عملکرد دولت در برگزاری نمایشگاه عنوان کرد: بررسی عملکرد دولت یازدهم در ارتباط با نمایشگاه حاکی از پرهیز مسئولان از کمیت‌گرایی، اهتمام به کیفیت گرایی و بررسی مشکلات و کوشش در جهت ریل‌گذاری صحیح به سمت برگزاری نمایشگاهی است که به نمایش آخرین آثار تولید شده در کشور بپردازد، زمینه‌های تعامل بین ناشران، کتاب‌فروشان و توزیع‌کنندگان و مولفان و مترجمان را فراهم کند، بستر گفتگوهای رودررو بین مخاطبان و مولفان و پدیدآورندگان را مهیا کند و مسیر همکاری‌های بین‌المللی بین ناشران ایرانی و ناشران سایر کشورها را هموار نماید و با برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌ها بر شناسایی چالش‌های پیش‌روی صنعت نشر کشور و یافتن راه‌حل‌ها بومی و کارآمد تأکید کند. با چنین مقدمه‌ای مشخص است که اقدامات معاونت فرهنگی وزارت ارشاد به برگزاری نمایشگاه منحصر نشده است.

وی با اشاره به اینکه پیش از این فعالیت‌های دولت به برگزاری نمایشگاه و اقدامات اداری محدود بوده است، بررسی موضوع کتاب‌فروشی‌ها و توزیع‌کنندگان، ارائه طرح‌های پایتخت کتاب و روستای دوستدار کتاب، دعوت از صنوف به مشارکت در اداره مسائل مربوط به خود و واسپاری امور اجرایی نمایشگاه با وجود محدودیت‌های موجود در ناحیه دولت و بضاعت‌های صنف برای پذیرش این مسئولیت را از ویژگی های این نمایشگاه برشمرد.

به گفته او امسال میزان واسپاری امور نمایشگاهی به بالاترین میزان خود رسیده است و مدیریت 7 کمیته اصلی نمایشگاه و همچنین معاونت اجرای نمایشگاه به نمایندگان صنوف محول شده است و علاوه بر آن این اتحادیه و اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران ایران وظایف بیشتری را در سطح کشور بر عهده دارند.

آموزگار ساماندهی مصرف یارانه‌های نشر و سوق‌دادن بخشی از آن به کتاب‌فروشی‌ها را از اقدامات دولت یازدهم در جهت سروسامان دادن به اوضاع نابسامان صنعت نشر برشمرد و اظهار امیدواری کرد که دولت دوازدهم با استفاده از تجربیات گذشته، این اقدامات مفید و موثر را در جهت رسیدن به صنعت نشری مستقل، پویا و متکی به خود ادامه دهد.

نمایشگاه کتاب تهران موید دوستی کشورهای ایران و ایتالیا

دراین مراسم آنتیمو چزارو معاون وزیر میراث و فعالیت‌های فرهنگی ایتالیا، پیام رئیس جمهور و وزیر فرهنگ این کشور را قرائت کرد.

در بخشی از پیام رئیس جمهور ایتالیا آمده است: مفتخرم تا افتتاح نمایشگاه کتاب تهران را که میزبان ایتالیا است تبریک بگویم. این اتفاق موید دوستی و پیوند دو کشور ایتالیا و ایران است. من افتتاح این نمایشگاه را به آقای روحانی رییس‌جمهور ایران صمیمانه تبریک می‌گویم. در دیداری که در ژانویه ۲۰۱۶ در ایتالیا با ایشان داشتیم نیز فرهنگ در مرکز گفت‌وگوهای ما قرار داشت.

رییس‌جمهور ایتالیا با اشاره به تاریخ جاده ابریشم و آمدن کاغذ از خاور به باختر نوشته بود: در ایران هم مانند ایتالیا کتاب و کتاب‌خوانی تاریخی دیرینه دارد و در این مسیر بود که کاغذ و کتاب تاریخ جهان را تغییر داد.  دو کشور ایران و ایتالیا آیین و احساسات و تجربیات خود را از طریق کتاب برجای گذاشته‌اند.

 وزیر میراث و فعالیت‌های فرهنگی ایتالیا نیز در پیام خود حضور ایتالیا  در نمایشگاه کتاب تهران به عنوان نقطه عطفی در روابط فرهنگی بین دو کشور توصیف کرد بود. در بخشی از این پیام آمده است: این روز بزرگ برای اینجانب مایه خوشبختی است. برای این اتفاق با سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ  ایران تلاش و رایزنی‌های زیادی انجام داده‌ایم. ما به اهمیت این رویداد که در نوع خود بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی خاورمیانه است واقف هستیم. تعداد  بازدیدکنندگان، ناشران و غرفه‌ها این نمایشگاه را به فرصت مغتنمی تبدیل می‌کند.

ما تلاش می‌کنیم تا همکاری نزدیکی با صنعت نشر ایران برقرار کنیم و رابطه فرهنگی با ایران را بخصوص در حوزه کتاب زیاد کنیم و شناخت متقابل دو جامعه مدنی را از این راه افزایش دهیم. ما به خود می‌بالیم که در این رویداد مهم شرکت می‌کنیم.

از ناشران برگزیده سال 95 تقدیر شد

در آیین افتتاحیه سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ناشران برگزیده ۱۳۹۵ در بخش‌های مختلف مشخص شدند.

انتشارات میزان: ناشران بزرگسال بخش خصوصی

انتشارات مؤسسه فرهنگی دارالحدیث: ناشران بزرگسال بخش خصوصی شهرستان

انتشارات سوره مهر: ناشران بزرگسال غیرخصوصی

در این بخش انتشارات سمت نیز شایسته تقدیر شناخته شد.

انتشارات قدیانی: ناشران کودک و نوجوان بخش خصوصی

همچنین در این بخش انتشارات شهر قلم و افق شایسته تقدیر شناخته شدند.

انتشاراتی‌های جمال و بُراق: ناشران کودک و نوجوان بخش خصوصی در شهرستان‌ها

انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ناشران کودک و نوجوان غیرخصوصی

انتشارات شهید کاظمی، انتشارات کتابستان معرفت و انتشارات گُمان؛ ناشران برگزیده بخش جنبی

 

گفتنی است در این مراسم از تمبر یادبود سی‌امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران رونمایی شد.

سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم»  از فردا ۱۳ اردیبهشت به مدت ۱۰ روز در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب پذیرای عموم بازدیدکنندگان خواهد بود؛ ساعت فعالیت نمایشگاه از ۱۰ صبح تا ۲۰ شب است.

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: