کد خبر: 33888
تاریخ انتشار: دوشنبه, 20 فروردين 1397 - 15:21

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

نشست خبری همایش بین‌المللی عطار نیشابوری برگزار شد

منبع : لیزنا
 موسسه مطالعاتی اسلامی به همراهی انجمن آثار و مفاخر ایران اولین همایش از سری همایش‌های بزرگان فرهنگ را در نیشابور و تهران برگزار می‌کند.
نشست خبری همایش بین‌المللی عطار نیشابوری برگزار شد

به گزارش لیزنا، نشست خبری همایش بین‌المللی عطار نیشابوری، زندگی، آثار و افکار وی روز دوشنبه، ۲۰ فروردین‌ماه در ساختمان انجمن آثار و مفاخر ایران با حضور حسن بلخاری، رئیس و مهدی محقق، رئیس هیئت مدیره انجمن آثار و مفاخر ایرانی برگزار شد.

در این نشست محقق هدف برگزاری این همایش را که اولین همایش از سری همایش‌ها درباره بزرگان اندیشه و فرهنگ ایرانی-اسلامی است، ارج نهادن این بزرگان و ایجاد شناخت بهتر برای همگان است. وی گفت: ما در معرفی بزرگان ایران کوتاهی کرده‌ایم.

همایش عطار نیشابوری، زندگی، آثار و افکار او توسط موسسه مطالعاتی اسلامی و به دبیری مهدی محقق برگزار می‌شود. به گفته حسن بلخاری، رئیس انجمن مفاخر در این نشست مهمانانی از کشورهای ژاپن، ترکیه، بنگلادش، افغانستان و پاکستان حضور دارند و از ۳۰۰ مقاله رسیده، ۱۲۳ مقاله انتخاب شده‌اند. همچنین از میان این ۱۲۳ مقاله، ۲۰ مقاله به صورت دیجیتال در یک CD  ارائه می شوند و در دو نشریه زیر نظر انجمن مفاخر به چاپ می‌رسند.

به گفته رئیس انجمن آثار و مفاخر ایران نشست‌های پیرامون این همایش روز ۲۴ و ۲۵ فروردین در شهر نیشابور و روز دوشنبه 27 فروردین‌ در تهران و در ساختمان انجمن آثار و مفاخر ایران برگزار می‌شود. در این نشست‌ها، مقالات و سخنرانی‌هایی پیرامون آثار، اندیشه و زندگی عطار ایراد و به بحث و گفتگو گذاشته می‌شوند. حسن بلخاری همچنین از رونمایی چهار کتاب در این همایش خبر داد. کتاب‌های چکیده ۲۰ مقاله برتر همایش عطار، کتاب اشترنامه با تصحیح مهدی محقق، شرح‌الاحوال عطار به قلم بدیع‌الزمان فروزانفر و خسرونامه در این همایش رونمایی می‌شوند.

عطار، ستاره فروزان تاریخ حکمت و عرفان اندیشه ایرانی-اسلامی

حسن بلخاری در باره چرایی انتخاب عطار به عنوان اولین اندیشمند این مجموعه همایش‌ها توضیح داد: در عرفان دو جریان اصلی وجود دارند که یکی از آنها جریان تمثیلی است که در راس آن مولانا قرار دارد. ولی مولانا در این راه از عطار نیشابوری بسیار تاثیر پذیرفت به همین دلیل عطار به نوعی بنیان‌گذار جریان تمثیلی عرفان به حساب می‌آید و عوام و خواص مردم ارتباط بیشتری با او برقرار کرده‌اند. عطار ستاره فروزان تاریخ حکمت و عرفان اندیشه اسلامی-ایرانی است.

رئیس انجمن آثار و مفاخر ایران همچنین از پیام رئیس جمهوری حسن روحانی برای این همایش خبر داد که قرار است در روز این برنامه قرائت شود.

در پایان حسن بلخاری با اشاره به قدمت نزدیک به ۱۰۰ سال این انجمن گفت: در گذشته و پیش از انقلاب اسلامی این انجمن که با نام انجمن آثار ملی نام داشت نه تنها در زمینه انتشار و فعالیت‌های فرهنگی کار می‌کرد، بلکه ساخت آرامگاه‌های برای بزرگان نیز در دستور کار این انجمن قرار داشت. ما آمادگی داریم در صورت داشتن بودجه از طرف دولت دوباره در این راه قدم بگذاریم زیرا این انجمن از هر سازمان دیگری شایستگی بیشتری برای این کار را دارد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: