کد خبر: 39048
تاریخ انتشار: سه شنبه, 14 اسفند 1397 - 16:54

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

سید آبادی مطرح کرد

جام باشگاه های کتابخوانی الگویی برای کارجمعی و داوطلبانه در کشور است

منبع : لیزنا
 مراسم اختتامیه سومین دور جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان امروز (سه شنبه، ۱۴ اسفند) در پردیس باغ کتاب تهران برگزار شد.
جام باشگاه های کتابخوانی الگویی برای کارجمعی و داوطلبانه در کشور است

به گزارش خبرنگار لیزنا، این مراسم با حضور محسن جوادی؛ معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابراهیم حیدری؛ دبیر جشنواره، علی اصغرسیدآبادی؛ مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور برنامه ریزی، نوش آفرین انصاری؛ رییس شورای کودک و جمعی از نویسندگان کودک و نوجوان برگزار شد.


تشکیل 200هزار باشگاه کتابخوانی در کشور

ابراهیم حیدری، دبیر جشنواره جام باشگاه های کتابخوانی گزارشی از برگزاری این برنامه ارائه داد. او گفت:  جام باشگاه های کتابخوانی از سال ۹۵ به همت معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد و در زمان حضور سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سمت معاون فرهنگی شکل گرفت. اولین دوره جام باشگاه های کتابخوانی در ۱۵ شهر با حضور 2هزار باشگاه برگزار شد. در دور دوم،  این طرح در ۱۰۰ شهر و روستای دوستدار کتاب و شرکت کنندگان در انتخاب پایتخت کتاب ایران  اجرا شد که ۵ هزار باشگاه کتابخوانی با 60 هزار عضو شرکت داشتند. در سال سوم  جام باشگاه های کتابخوانی که هم اکنون برگزار می شود ۱هزار و ۷۴۶ شهر با ۱۵ هزار باشگاه کتابخوانی و ۲۰۰ هزار عضو مشغول و درگیر فعالیت هستند.

طبق توضیحات وی، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 50 درصد از یارانه خود را به اعضای باشگاه های کتابخوانی اختصاص می دهد.

او با تقدیر از نهاد کتابخانه های عمومی کشور، خانه کتاب، شورای کتاب کودک، اداره ارشاد استان های مختلف، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، کانون پرورشی کودکان و نوجوانان، وزارت ارشاد و دیگر سازمان ها و نهادهای حامی جام باشگاه های کتابخوانی، هدف از اجرای این طرح را ایجاد تفکر نقادانه، ایجاد اعتماد به نفس و شور و نشاط به همراه تمرکز زدایی از فعالیت های این معاونت عنوان کرد.

دبیر جشنواره جام باشگاه های کتابخوانی با بیان اینکه امسال شیوه داوری در جام باشگاه های کتابخوانی تغییر یافته بود، توضیح داد: در این دوره بخش عمده ای از مسئولیت داوری بر عهده شهرستان ها و استان ها بود. سه تا پنج اثر ارسال شده به جام باشگاه های کتابخوانی  در استان ها و شهرستان ها داوری شدند، سپس سه تا پنج اثر برای داوری نهایی در هر بخش جام باشگاه های کتابخوانی به تهران ارسال شد.

حیدری در ادامه به اجرای طرح دوشنبه های کتابخوانی در مهدکودک ها در کنار جام باشگاه های کتابخوانی اشاره کرد و گفت: طرح دوشنبه های کتابخوانی را در مهدکودک ها برگزار می کنیم و امیدوارم سال آینده بتوانیم این برنامه را با حمایت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی به جدیت دنبال کنیم.

 

جام باشگاه های کتابخوانی الگویی برای کار جمعی است

علی اکبر سید آبادی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور برنامه ریزی و طراح جام باشگاه های کتابخوانی ایجاد  ۱۵ هزار باشگاه کتابخوانی در کشور را اعلام آمادگی  این تعداد افراد برای کار داوطلبانه در حوزه کتابخوانی عنوان کرد.

سیدآبادی با اشاره بر تفاوت میزان فعالیت این 200 هزار باشگاه، افزود: هرچند برخی باشگاه ها تشکیل شدند که فعالیت خاصی ندارند اما حداقل در این  باشگاه های کتابخوانی تعداد زیادی از افراد کتاب خواندند، درباره کتاب با هم گفتگو کردند و کار گروهی انجام دادند. این بسیار مهم است چرا که ما می دانیم چقدر جامعه ما به کار مشارکتی نیاز دارد.

او این باشگاه ها را یک الگوی کار جمعی توصیف کرد که علاوه بر یک کار فرهنگی، کاری اجتماعی است و گفت: تجربه برگزاری جام باشگاه های کتابخوانی نشان داده است که چطور می توان با دولت کار کرد، اما دولتی نشد و چطور دولت می تواند به عنوان تسهیل گر  عمل کند ولی دخالت نکند.

سیدآبادی در مورد طرح دوشنبه های کتابخوانی بیان کرد: امسال طرح دوشنبه های کتابخوانی اتفاق افتاد. در این طرح یک روز از فعالیت های مهد کودک های عضو طرح به کتاب اختصاص پیدا می کند و در این روز همه فعالیت های مهد ها از کار عملی و ریاضی گرفته تا قصه خوانی را با کتاب انجام می دهند.

او در اهمیت این طرح گفت: کتاب مهمترین رسانه و اثر فرهنگی بشری است  و اگر شما بخواهید در هر حوزه ای فعالیت کنید مانند کشاورزی، دین، صنعت، محیط زیست و غیره کتاب، مطالب مرتبط با آن را به شما منتقل می کند.

او  از توجه به بحران های ملی از جمله محیط زیست و خشکسالی در حوزه برنامه ریزی جام باشگاه های کتابخوانی تقدیر کرد.

سید آبادی در ادامه به بحران های موجود در راه برگزاری جام باشگاه ها اشاره کرد و توضیح داد: آسیب هایی متوجه این طرح است که باعث می شود جام باشگاه های کتابخوانی از معنای اولیه اش دور شود. این معنای اولیه انجام کاری غیر دولتی و مشارکتی است با تسهیل گری دولت. هر کدام از این کارها به درستی انجام نشود این طرح از هدف اولیه خود دور می افتد.

وی آسیب بعدی را توجه بیش از حد به برنامه های نمایشی عنوان کرد و تاکید کرد که نباید جام باشگاه های کتابخوانی به کار های نمایشی تقلیل پیدا کند چرا که برای کتاب خواندن ایجاد شده است. هرچند کارهای آیینی و نمایشی هم خوب است اما اگر کار آیینی به اصل کتاب خواندن غلبه پیدا کند از هدفش دور می شود.

او سومین  آسیب را  دولتی شدن آن  دانست و گفت: این طرح باید ساختار غیر دولتی و غیر رسمی را حفظ کند. گاهی دولتی ها علاقه به اداری کردن، برگزاری در ساعات مشخص و برنامه ریزی برای این نوع طرح ها پیدا می کنند اما بزرگسالانه شدن جام باشگاه های کتابخوانی به آن آسیب می زند.  

سید آبادی تاکید کرد که مشارکت بچه ها نباید در طراحی و اجرای جام باشگاه های کتابخوانی کم شود و  نباید فقط بزرگسالان در این باشگاه ها تصمیم بگیرند.

در این مراسم برنامه شعرخوانی و نمایش توسط جمعی از کودکان اجرا شد که بسیار مورد تشویق قرار گرفت و  تعدادی از کودکان عضو باشگاه های کتابخوانی نیز سوالات خود را از نویسندگان سوسن طاقدیس، احمد اکبرپور و علی اکبر سیدآبادی پرسیدند.

همچنین  برگزیدگان و تقدیری های بخش های مختلف «باشگاه ها»، «تسهیل گران»، «فیلم موبایلی»، «نامه به نویسندگان» و «مهدکودک ها»  معرفی شدند.

 

 فهرست برگزیدگان سومین دوره جام باشگاه های کتاب خوانی کودک و نوجوان

نامه های اعضای باشگاه کتابخوانی

 رقیه ابوطالبی، مانی مهرزاد، کیانا عبداالهی،نامه برگزیده مبینا کسانی خواه، زهرا رحیم زاده

 

 فیلم

شایستگان تقدیر: محمد یاسین عمرانی، نازنین زهرا حسنی، ضحی خسروی برگزیده: زینب حیدری نیا و کیمیا نامور

 

تسهیل گران کتابخوانی

 زهرا نعیمی نژاد، گلدوز علی اقدم،برگزیده کلثوم عثمان پور

 

تسهیل گر مهد کودک

برگزیده: مریم رجبی

شایسته تقدیر: صدیقه بالی

 

مهدکودک های برگزیده

مهدکودک مهد مادر، دنیای شاد

 

باشگاه های کتابخوانی

شایستگان تقدیر: طلوع مهر و دوستی، اوریای شهدای قاسمی، عصاره سو، شکیبا و زیر گنبد کبود برگزیده کوچه رندان، پرمغزای فومنی

 

استمرار فعالیت های کتابخوانی

شایسته تقدیر: باشگاه کتابخوانی باهم بخوانیم

برگزیده: باشگاه استیل

 

نويسندگان برگزیده 

احمد اکبرپور، سوسن طاقدیس

 

 

گزارش: محمد هرندی پور

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: