بخش کودک کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی افتتاح شد

 به گزارش لیزنا، بخش کودک و نوجوان کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی با حضور معاونین پژوهشی و فرهنگی دانشگاه، اعضای هیئت مدیره شورای کتاب کودک، اساتید، صاحبنظران حوزه کودک و نوجوان و متخصصان علم اطلاعات در روز دوشنبه 8 مهرماه افتتاح شد.

دکتر امیر زندمقدم؛ سرپرست معاونت پژوهشی دانشگاه ضمن ابراز خرسندی از افتتاح این بخش در دانشگاه، از ویژگی‌های شخصیتی کودکان و نوجوانان و لزوم توجه به نیازهای مطالعاتی آنان سخن گفت، و ابراز امیدواری کرد که بتوان در آینده منابع تخصصی بیشتری به این مجموعه افزوده شود، و زمینه‌های همکاری بیشتری با ناشران کودک و نوجوان را فراهم کرد.

در ادامه، دکتر سید مهدی طاهری؛ رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی، ضمن خوشامدگویی به حاضران، از نخستین فعالیت‌های صورت گرفته در کتابخانه مرکزی به‌منظور ایجاد بخش کودک و نوجوان، بررسی و دقت بالا در تامین منابع و تجهیز آن، همکاری با ناشران کودک صحبت کرد و از برگزاری برنامه‌های متعدد در آینده خبر داد.

سپس دکتر میترا صمیعی؛ مدیر  گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه، ضمن تقدیر از کتابداران پرتلاش و با انگیزه کتابخانه، به نقش و اهمیت کتابداران کودک و نوجوان در کتابخانه‌ها اشاره کرد و درباره برخی از نمونه‌های کتابخانه‌های دانشگاهی خارجی که دارای بخش کودک و نوجوان هستند صحبت کرد.

در ادامه برنامه،  دکتر محسن زین‌العابدینی؛ رئیس کتابخانه‌های دانشگاه شهید بهشتی، از تجربیات ایجاد بخش کودک و نوجوان در دانشگاه شهید بهشتی سخن گفت، و افزود: از زمان ایجاد این بخش در کتابخانه، استقبال خوبی از سوی فرزندان اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه صورت گرفته است و برنامه‌های گوناگونی برای آنان برگزار می‌شود.

وی ضمن معرفی کتاب "مهره حیاتی" اثر ست گادین و دعوت از حضار برای مطالعه این کتاب، درباره کتابداران و موقعیت‌های کاری آنان سخن گفت.

سخنران بعدی مراسم افتتاحیه،فاطمه مرتضائی‌فرد؛ رئیس سابق کتابخانه دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبائی و عضو هیئت مدیره شورای کتاب کودک بود. وی ضمن تاکید بر اهمیت انتخاب کتاب مناسب برای کودکان و نوجوانان، از تجربه‌های چندین ساله خود در تدریس ادبیات کودکان و نوجوانان صحبت کرد.

مرتضائی‌فرد، گفت: فعالیت شورای کتاب کودک در روند پنجاه ساله در سه بخش سازماندهی شده که شامل ادبیات کودکان و نوجوانان، تالیف فرهنگنامه کودک و نوجوان و ترویج خواندن می شود.

وی ابراز امیدواری کرد: همکاری مشترک و مناسبی بین شورای کتاب کودک و بخش کودک و نوجوان کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی شکا بگیرد.

در پایان، مژده دهقانی؛ کتابدار کودک و متخصص بازی‌های گروهی، بر کتابخوان کردن کودکان و نوجوانان با انجام بازی‌های گروهی تاکید کرد. همچنین وی با حضور کودکان و نوجوانان حاضر در مراسم، چند بازی گروهی انجام داد.

اهدای جوایز مسابقه نقاشی و داستان‌نویسی، بخش پایانی این مراسم بود که در راستای افتتاح بخش کودک و نوجوان، کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی، مسابقه داستان‌نویسی و نقاشی؛ در سه گروه سنی 4-8 سال مسابقه نقاشی، 8-12 سال و 12-15 سال مسابقه داستان‌نویسی برای فرزندان اعضای هیئت علمی و کارکنان در روز سه‌شنبه 2 مهرماه برگزار شده بود. اسامی برندگان مسابقه براساس نظرات داوران متخصص حوزه کتاب کودک و نوجوان بدین شرح بود: علی‌اصغر اسحاقی، پریا اختری‌زاده  و ملینا بکتاش در مسابقه داستان‌نویسی و محمدمهراد نقوی، آیدا زمانی و امیرحسین نیکوجمال در مسابقه نقاشی.

شایان ذکر است، فرزندان اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه افزون بر امکان دسترسی به منابع کودک و نوجوان در گروه‌های سنی الف، ب، ج و د، می‌توانند در برنامه‌های متنوعی همچون داستان‌نویسی، قصه‌گویی، شعرخوانی، نقاشی، کتابخوانی و بازی‌های گروهی شرکت نمایند. کودکان و نوجوانان می‌توانند با مراجعه به کتابخانه مرکزی، کارت عضویت خود را دریافت کرده، و منابع متنوع مرتبط را به امانت بگیرند.