کد خبر: 40316
تاریخ انتشار: یکشنبه, 28 مهر 1398 - 12:25

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

کتابخانه‌های دانشگاهی در آینده چگونه باید با کمبود فضا و امکانات کنار بیایند؟

منبع : لیزنا
نخستین پیش نشست کتابخانه‌های دانشگاهی کنگره پنجم متخصصان علوم اطلاعات ایران با عنوان «آینده کتابخانه‌های دانشگاهی: قابلیت‌های بیشتر، فضای کمتر» در روز چهارشنبه 24 مهر 1398 در محل کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
 کتابخانه‌های دانشگاهی در آینده چگونه باید با کمبود فضا و امکانات کنار بیایند؟

 به گزارش لیزنا، دکتر محسن حاجی زین‌العابدینی، دبیر نشست، به تحولات پدید آمده در حوزه کتابخانه‌های دانشگاهی اشاره و وضعیت دشوار کتابخانه‌های دانشگاهی در آینده را تشریح کرد.

وی با توجه به تحولات رخ داده در حوزه فناوری و همچنین مشکلات اقتصادی دانشگاه‌ها این پرسش را مطرح کرد که کتابخانه‌های دانشگاهی در آینده چگونه باید با کمبود فضا و امکانات کنار بیایند و قابلیت‌های خود را افزایش دهند؟

در ادامه دکتر محمد زره‌ساز، دبیر علمی کنگره پنجم نیز ضمن انتقاد از وضعیت نامشخص کتابخانه‌های دانشگاهی در ساختار ستادی وزارت علوم و بی متولی بودن این کتابخانه‌ها در این وزارتخانه، به خدمات و نقش‌های نوین این کتابخانه‌ها در رابطه با علم‌سنجی، آرشیو اسناد و مدارک دانشگاه و یکپارچه‌سازی کتابخانه دیجیتال با سامانه‌های دیگر همچون گلستان اشاره کرد و خواستار توجه هرچه بیشتر مدیران و کتابداران به نیازهای نوپدید جامعه دانشگاهی و قابلیت‌های نوین فناوری شد.

دکتر مریم اسدی، دبیر این نشست در دو کنگره پیشین نیز ضمن استقبال از موضوع انتخاب شده، مباحث و اقدامات انجام شده در کنگره‌های گذشته را تشریح کرد. وی به ضرورت انتخاب مدیر تمام وقت برای کتابخانه، استفاده از متخصصان حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی در پست مدیر و یا مشاور ارشد و همچنین بهبود قابلیت‌های کتابداران دانشگاهی اشاره کرد.

در ادامه نشست، سیروس داود زاده (رئیس کتابخانه مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی)، دکتر مسعود رزمی (رئیس کتابخانه دانشگاه امام صادق)، دکتر مهدی شقاقی (عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی)، سید رضا فیضی (دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس) و خانم‌ها قمری و میرزایی (از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی) دیدگاه‌های خود را ارائه کردند.

از جمله نکات طرح شده می‌توان به ضرورت معرفی رشته و فعالیت‌های کتابخانه به دانشگاه، ضرورت استخدام نیروهای جدید در کتابخانه‌های دانشگاهی، ضرورت افزایش قابلیت‌های کتابداران دانشگاهی، ضرورت توجه به چابک‌سازی و شیوه‌های نوآورانه در انجام وظایف، ارائه آموزش‌های مختلف به کتابداران دانشگاهی، توجه به هم راستا بودن وظایف آموزشی و پژوهشی کتابخانه‌های دانشگاهی و مقاومت نکردن در برابر تغییر و حرکت به سمت ارائه مشاوره‌های پژوهشی اشاره کرد.

دکتر حاجی زین‌العابدینی در پایان این نشست ضمن ارائه جمع‌بندی اعلام کرد:  موضوعات مطرح شده در نشست‌های بعدی به شکل دقیق‌تری بررسی خواهند شد.

 

گزارش: مهسا ترابی؛ عضو کمیته روابط عمومی و اجرائی کنگره پنجم

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: