کد خبر: 24606
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 02 تیر 1395 - 09:45

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

همایش

ارائه 30 مقاله به همایش «کودک، ادبیات و لذت های خواندن» / 30 تیر مهلت ارسال مقالات

منبع : ایبنا-لیزنا
 تا کنون ۳۰ مقاله به دومین همایش «ادبیات کودک و مطالعات کودکی» با عنوان «کودک، ادبیات و لذت های خواندن» ارائه شده است.
ارائه 30 مقاله به همایش «کودک، ادبیات و لذت های خواندن» / 30 تیر مهلت ارسال مقالات

 به گزارش لیزنا، دکتر حسین شیخ رضایی، دبیر علمی همایش دوسالانه «ادبیات کودک و مطالعات کودکی» گفت: این همایش با موضوع «کودک، ادبیات و لذت‌های خواندن» آبان‌ماه امسال با همکاری موسسه خانه کتاب و شورای کتاب کودک برگزار می‌شود. سعی می‌کنیم مانند دوره نخست، پذیرای پژوهشگرانی در حوزه ادبیات کودک از سایر کشورها نیز باشیم.

 
شیخ رضایی درباره تعداد مقالات رسیده به دبیرخانه همایش توضیح داد: با توجه به اینکه مهلت ارسال آثار تا پایان تیرماه است و اغلب محققان هم در روزهای آخر مقالات خود را ارسال می‌کنند اما در مقایسه با دوره نخست، تا به حال تعداد مقالات بیشتری به دست ما رسیده است. و بعد از پایان یافتن زمان مقرر برای ارسال مقالات، چکیده‌ها از سوی هیات داوران که شامل پنج یا شش نفر هستند بررسی می‌شود.
 
به گفته وی با توجه به اینکه موضوع این دوره از جشنواره درباره «لذت خواندن» است و نسبت به نخستین دوره که با عنوان «ادبیات؛ کودک دیروز، کودک امروز» برگزار شد، عمومیت بیشتری دارد، علاوه بر دانشجویان و پژوهشگران حوزه ادبیات و ادبیات کودک، سایر محققان، کتابداران، مربیان کانون پرورش فکری و معلمانی که در رشته‌هایی مانند جامعه‌شناسی، روانشناسی، کتابداری، علوم ارتباطات و ... فعالیت می‌کنند هم می‌توانند در این همایش شرکت کنند.
 
دبیر علمی همایش، با بیان اینکه افرادی که با بچه‌ها سروکار دارند، به دلیل ورود تکنولوژی‌های جدید و عوض شدن فضای جامعه، فکر می‌کنند شکل خواندن و سرانه آن تغییر کرده است و این تغییر فضا و ورود تکنولوژی‌های جدید را عاملی منفی تلقی می‌کنند، گفت: در این همایش می‌خواهیم بین افرادی که در این حوزه فعالیت دارند نوعی همگرایی و هم‌افزایی ایجاد کنیم و همچنین در مباحث نظری، انواع خواندن و در مباحث کاربردی، تغییرات ایجاد شده در الگوی خواندن را بررسی کرده و تلاش می‌کنیم در شرایط اجتماعی جدید، روش‌های دیگری را مانند خواندن در شرایط بحرانی و خواندن برای درمان پیشنهاد دهیم.
 
وی در ادامه به برگزاری کارگاه‌های تخصصی در حاشیه همایش اشاره کرد و گفت: سعی می‌کنیم مانند دو سال پیش کارگاه‌هایی با موضوعات مرتبط با شیوه‌های ترویج خواندن برای معلمان و کتابداران و سایر علاقه‌مندان برگزار کنیم. همچنین کارگاهی هم با حضور یکی از مدرسان خارجی به صورت تخصصی برای نویسندگان خواهیم داشت.
 
به گفته شیخ رضایی در این همایش گزارشی هم درباره پروژه‌ای با موضوع سواد خواندن و مهارت خواندن ‌از سوی کارشناسان این پژوهش ارائه می‌شود.

 

گفتنی است شورای کتاب کودک دومین همایش دو سالانه ی «ادبیات کودک و مطالعات کودکی» را با عنوان «کودک، ادبیات و لذت های خواندن» در پاییز سال ۱۳۹۵ برگزار خواهد کرد. موضوع اصلی این همایش پدیده ی خواندن و بررسی آن از جنبه های گوناگون، با تاکید ویژه بر لذت های خواندن ادبیات است.

 

محورهای پیشنهادی همایش عبارت است از:

 

مباحث نظری:

-          خواندن/ لذت های خواندن/ ترویج خواندن: تاریخچه، انواع، تعاریف، رویکردها

-          سواد/ فقر/ دشواری های خواندن

-          اخلاق/ آزادی خواندن

-          ایدئولوژی/ هویت یابی و لذت های خواندن

-          رسانه های دیجیتال/ شبکه های اجتماعی و لذت های خواندن

-          معماری/ فضا و لذت های خواندن

 

مباحث کاربردی:

-          کتابخانه ها/ فضای عمومی/ نهادهای فرهنگی و لذت های خواندن

-          اوقات فراغت و لذت های خواندن

-          سرانه ی خواندن

-          خواندن با/ برای دیگران

-          زبان مادری و لذت های خواندن

-          قصه گویی/ کتاب های گویا و لذت های خواندن

-          خواندن در خدمات درمان/ صلح/ یادگیری

-          خواندن در بحران

-          خواندن در مدارس

 

مباحث ادبی:

-          ادبیات کودک فاخر/ نازل و لذت های خواندن

-          تصویر و لذت های خواندن

-          ادبیات کهن و لذت های خواندن

-          شعر و لذت های خواندن

-          ترجمه و لذت های خواندن

-          متون غیرداستان و لذت های خواندن

-          کودکان با نیازهای ویژه و لذت های خواندن

 

گفتنی است چکیده های ارسالی می توانند با مباحث نظری، کاربردی و ادبی مرتبط با پدیده ی خواندن مرتبط باشند. دبیرخانه ی همایش از چکیده هایی که در آن ها تجارب عملی نهادها، سازمان ها و افراد در حوزه ی خواندن تشریح و تحلیل شده باشد، استقبال می کند.

 شایان ذکر است که چکیده های تفصیلی ارسال شده (بین چهارصد تا پانصد کلمه) باید دربردارنده طرح مساله، روش پژوهش و یافته های تحقیق باشد. علاقه مندان به شرکت در این همایش می توانند چکیده آثار خود را تا پایان تیر ماه ۱۳۹۵ در یکی از دو قالب word یا pdf به نشانی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید ارسال نمایند.  

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: