بیانیه نهمین همایش ملی ادکا قرائت شد

به گزارش لیزنا، دکتر میترا صمیعی، دبیر علمی نهمین همایش ملی ادکا در همایش «ساختارهای نوین شغلی علم اطلاعات و دانش شناسی: گذشته، حال و آینده»  بیاینه ای را ارائه کرد که متن کامل این بیاینه به شرح زیر است:

"به نام خداوند مهربان

با استعانت از پروردگار متعال و در راستای بازطراحی ساختارهای شغلی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی و مساعدت گروه علم اطاعات و دانش شناسی دانشگاه علامه طباطبائی، نهمین همایش ملی ادکا با عنوان "ساختارهای نوین شغلی علم اطلاعات و دانش شناسی: گذشته، حال و آینده"، در تاریخ 20 آبان ماه 1395 در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. در طول همایش، سخنرانان با تأکید بر اهمیت جایگاه شغلی و بازطراحی ساختارهای نوین شغلی، سیر تطور و تحول ساختارهای شغلی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی را از گذشته تا به آینده مورد بررسی و تحلیل قرار دادند. ضمن تقدیر از تمام دست اندر کاران بخش های مختلف این رویداد علمی، بیانیه پایانی همایش به شرح ذیل اعلام می گردد:

1. بهسازی کیفیت آموزش با استاندادهای جهانی در آموزش از جمله استاندارد 10015 که تأکید به ارتقای شایستگی های کلیدی و فرهنگ دانایی دارد؛

2. بازطراحی و ایجاد ردیف های شغلی جدید مرتبط با آموزش های مصوب وزارات علوم، تحقیقات و فن آوری در ساختارهای سازمانی و کتابخانه ها؛

3. تلاش در تولید محتوای برنامه های درسی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی با نیازهای جامعه، به منظور آشنا کردن دانشجویان با فرصت های شغلی در بخش های دولتی و خصوصی؛

4. تأکید بر ترویج آموزش مبتنی بر شایستگی به منظور آموزش های حرفه ای و پرورش توانایی های پایه و مهارت های عمومی هم چون حل مسئله، ارتباطات، تعامل اجتماعی، مدیریت و رهبری در سازمان ها و دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی؛

5. تأثیر مثبت گسترش فناوری های نوین اطلاعاتی بر بازار کار علم اطلاعات و دانش شناسی و ایجاد فرصت های نوین کاری برای متخصصان رشته؛

6. کسب مهارت های نوین و تخصصی توسط دانش آموختگان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی برای ورود به محیط کسب و کار؛

7. آشنایی متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی با هوشمندی رقابتی و ایجاد فرصت در امور رقابتی و بازاریابی و نیز برقراری ارتباط با گروه های مشتریان و درک نیاز ها و اهدافشان، برای رفع نیاز های اطلاعاتی به موقع و مناسب مشتریان؛

8. پرورش خلاقیت، ابتکار و نو آوری دانشجویان در نظام آموزشی دانشگاه ها و تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز بازار کار و تشویق آنها به اشتغال و شکوفایی اقتصاد نوین؛

9. ترویج استفاده از شبکه های اجتماعی علمی و حرفه ای برای شناسایی و کنترل هویت حرفه ای در جامعه؛

10. افزایش بسترهای لازم برای حضور جدی تر متخصصان علم اطلاعات در حوزه های نوآفرینی، کارآفرینی، اشتغال زایی و فرصت های شغلی؛

11. ایجاد بانک اطلاعاتی از دانش آموختگان علم اطلاعات و دانش شناسی همراه با تخصص های حرفه ای آن ها به صورت روزآمد برای معرفی به صنایع مرتبط با اطلاعات.

 با تشکر و آرزوی توفیق برای تمامی متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی"