کد خبر: 25739
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 13 آبان 1395 - 16:19

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

اله‌یاری:

لیزنا ارتباط دو سویه میان مردم و مسئولین هفته کتاب را برقرار می کند

منبع : لیزنا
معاون توسعه كتابخانه‌ها و كتابخوانی نهاد كتابخانه‌های عمومی کشور، برنامه های این نهاد برای هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار را تشریح کرد و گفت: «ستاد خبری می تواند ارتباط دو سویه میان مردم و مسئولین را برقرار نماید.»
لیزنا ارتباط دو سویه میان مردم و مسئولین هفته کتاب را برقرار می کند

  به گزارش لیزنا، برنامه‌های نهاد كتابخانه‌های عمومی کشور، به دلیل گستردگی در طی دو هفته، از شنبه 15 آبان تا شنبه 27 آبان ماه، در سراسر کشور بر گزار می شود.

 محمد اله‌یاری از جمله، برنامه های بزرگداشت هفته کتاب در تهران و در شهرستان‌ها را، افتتاح مجموعه پروژه های عمرانی مثل بازگشایی مجدد بعد از بازسازی، و افتتاح کتابخانه‌های جدید و نیز برگزاری فستیوال‌های متنوع کتاب و کتابداری در همه کتابخانه ها برشمرد.

وی همچنین برگزاری سومین نشست با اساتید رشته کتابداری و سومین نشست کتابخوان ویژه اهالی رسانه و همینطور برگزاری نشست کتابخوان و شعرخوانی آیینی به مناسبت ایام منتهی به اربعین حسینی را از برنامه های دیگر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌ها  بیان کرد.

اله‌یاری در رابطه با برنامه های هفته کتاب در سطح کشور، از مراسم تجلیل کتابداران در سطح استان ها خبر داد و افزود: این مراسم  با حضور مقامات عالی استان‌ها شامل استانداران، فرمانداران، نمایندگان مجلس، نمایندگان ولی فقیه و ائمه جماعت، اساتید کتابداری و کتابداران در تمامی مراکز استان ها برگزار می‌شود.

همچنین در مورد برنامه‌های ویژه «روز کتاب و کتاخوانی و کتابدار» گفت: روز 24 آبان ماه همه کتابخانه های کشور، بخاطر رفاه حال مردم عزیز، عضویت رایگان خواهند داشت. همچنین در تهران مراسم ملی تکریم مقام کتابداران با حضور شخصیت های فرهنگی و اجتماعی کشور برگزار می شود.  

 اله‌یاری گفت: امسال برنامه ریزی برای هفته کتاب، فراتر از یک معاونت و در مجموعه معاونت‌ها و ادارت نهاد انجام شد و وظایف، بین معاونت های مختلف تقسیم شد. همچنین تحرک بیشتر در کتابخانه های عمومی کشور، به عنوان مکان هایی که در ارتباط رو در رو با مردم هستند، با هدف اطلاع مردم از روز کتاب و کتابخوانی و آگاهی از خدمات ویژه کتابداران در این روز، از دیگر تفاوتهای برنامه‌های هفته کتاب امسال نسبت به سالهای گذشته است بطوری که به دلیل گستردگی، مجموعه برنامه های نهاد از شنبه 15 آبان ماه تا پنجشنبه 27 آبان ماه در طی دو هفته در سراسر کشور بر گزار می‌شود.

معاون نهاد كتابخانه‌های عمومی کشور در رابطه  با واگذاری ستاد خبری هفته کتاب  به لیزنا، با اشاره به نقش اساسی این ستاد در امر اطلاع رسانی گفت: «لیزنا خبر گزاری اختصاصی رشته کتابداری و اطلاع رسانی است و محل مراجعه متخصصین این حوزه هست. لیزنا  به عنوان یک خبرگزاری تخصصی هم در نهاد کتابخانه عمومی کشور و هم در بین کتابداران و اساتید این رشته جای خودش را باز کرده است و متولیان حوزه کتاب و نشر به اخبار کتابخانه ها، کتابداران و کتابخوانی در لیزنا نگاه عمیق تری دارند.»

وی هدف فعالیت های انجام شده در هفته کتاب را اطلاع رسانی به مردم نسبت به موضوع کتاب و کتابخوانی دانست و گفت: «ستاد خبری می تواند ارتباط دو سویه میان مردم و مسئولین را برقرار نماید.»

وی این ارتباط را از یک سو تلاشی نمادین برای رساندن صدای هفته کتاب به گوش مردم توصیف کرد تا حداقل تلنگری باشد نسبت به موضوع کتاب و کتابخوانی و اهمیت آن برای مردمی که در مسائل روزمره اقتصادی و معیشتی خود درگیر هستند، و از سوی دیگر روشی دانست تا توقعات مردم  برای برگزاری بهتر هفته کتاب، و دلیل عدم توجه به موضوع مصرف فرهنگی و کتابخوانی، -مثل تولید اندک کتاب مناسب یا عدم دسترسی به کتابهای با کیفیت- بررسی شود.  اله‌یاری تلاش ستاد خبری برای ایجاد این ارتباط دوسویه را موفقیت آمیز ارزیابی کرد.

 

شایان ذکر است، روز 22 آبان ماه کتابداران با همراهی ناشران، نویسندگان، اعضای مجموعه کتابخانه های بزرگ کشور و مدیرا ن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با آرمانهای حضرت امام در مرقد ایشان تجدید بیعت می کنند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: