کد خبر: 26035
تاریخ انتشار: سه شنبه, 02 آذر 1395 - 08:34

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

«آبروی حرفه روزنامه‌نگاری» از کتاب می گوید

منبع : لیزنا
سید فرید قاسمی در مصاحبه با خبرنگار لیزنا، در مورد وضعیت کتاب‌پژوهی، مطالعه و روزنامه‌نگاری صحبت کرد.
«آبروی حرفه روزنامه‌نگاری» از کتاب می گوید

 به گزارش لیزنا، سید فرید قاسمی، در مورد وضعیت کتاب‌پژوهی در ایران با بیان این مطلب که در حال حاضر  کتاب‌پژوهی سمت و سوی درستی پیدا می‌کند، و با اشاره به سازماندهی کتابخانه تخصصی کتاب و بانک اطلاعات آثارِ درباره کتاب گفت: خوشبختانه از سال 1393 که مرکز کتاب‌پژوهی ایران درست شد، تا به امروز بیش از 100 عنوان کتابِ درباره کتاب چاپ شده است. و تعداد زیادی کتاب هم در دست انتشار داریم.

 

این پژوهشگر مطبوعات و  صاحب‌نظر در زمینه تاریخ مطبوعات ایران، جنس روزنامه‌نگاری حوزه کتاب را، از نوع خواندن توصیف کرد و ادامه داد: روزنامه‌نگاران این حوزه باید به طور مضاعف مطالعه کنند. روزنامه‌نگاری کتاب دو بال دارد که یکی روزنامه‌نگاری است و دیگری کتابشناسی و اگر روزنامه‌نگار کتاب، این دو بال را نداشته باشد نمی‌تواند در این فضا پرواز کند و نسبت به موضوع اشراف داشته باشد.

قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود، با تاکید بر تفاوت مفهوم سرانه مطالعه با سرانه کتاب‌خوانی ادامه داد:  سرانه مطالعه در ایران پایین نیست و سرانه کتاب‌خوانی شاید پایین باشد. می گویم شاید چون در واقع هیچ متر و معیاری برای ذکر پایین بودن سرانه کتاب‌خوانی نداریم و نمی‌توان این ادعا را نهی و یا اثبات کرد.

او افزود: به نظر من برای روزنامه‌نگار کتاب دائما خواندن و بعد نوشتن الویت اول را دارد.

 

وی با تاکید بر اینکه ادعای پایین یا بالا بودن سرانه کتاب‌خوانی باید مبتنی بر پژوهش باشد، افزود: در واقع، نظر به اینکه دائما شاهد مطالعه افراد هستیم، نمی توانیم ادعا کنیم  این سرانه پایین است. ولی در مورد سرانه کتاب‌خوانی چون معیاری نداریم و تمام گفته‌ها از روی حدس و گمان است، من منطق علمی پشت این ادعا نمی بینم. مگر اینکه ساز و کاری فراهم شود و واقعیت قضیه با عدد و رقم و آمار مشخص شود. 

کتابدار همشهری استاد
|
Iran
|
1395/09/03 - 09:15
0
0
استاد و همشهری و همرشته ای گرامی و معزز
تفکیک بین کتاب خوانی و سرانه مطالعه بنظر می رسد، تفکیک اشتباهی باشد.
اساسا هر که چشم داشت می بیند و می اندیشد و مطالعه می کند گاه در زیرنویس تلوزیون گاه در شبکه های مجازی گاه در بنرهای و دیوارنویسی ها کوچه و خیابان... بنظر می رسد تقلیل گرایی در مفاهیم مطالعه و خواندن، چیزی جز توجیه برای کتاب نخوان ها نیست. امیدوارم همگان را به تعمیق و توسعه مطالعه و خواندن ترغیب نماییم.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: