کد خبر: 26039
تاریخ انتشار: سه شنبه, 02 آذر 1395 - 11:58

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

دکتر کهرم به مناسبت هفته کتاب:

ایرانی‌ها دوست دارند از اطلاعات هضم شده استفاده کنند

منبع : لیزنا
کهرم یکی از دلایل پایین بودن سرانه کتاب‌خوانی در ایران را فقدان علاقه مردم به مطالعه اعلام کرد.
ایرانی‌ها دوست دارند از اطلاعات هضم شده استفاده کنند

دکتر اسماعیل کهرم، مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست در امور محیط طبیعی، مولف و مترجم، به مناسبت هفته کتاب درباره پایین بودن سرانه کتاب‌خوانی در ایران به خبرنگار لیزنا گفت:«به نظر من، کاهش سرانه کتاب‌خوانی مساله‌ای است که کشورهای خارجی در آن دخالت ندارد، این موضوع نشان می‌دهد که ایران کشوری جهان سوم است؛ در ایران رغبتی برای خواندن کتاب نیست.»

کهرم امسال یکی از هیئت داوران انتخاب کتاب محیط زیست است. او از تجربیاتش در زمان داوری گفت:«من کتابی با شمارگان 200 عدد دیدم، این در حالی است که ترجمه مثنوی مولوی در ایالت متحده امریکا 50 هزار نسخه چاپ داشت و به فروش رفت. آیا دولت برای تشویق کتاب و کتاب‌خوانی کاری کرده است؟ مردم انگلستان وقتی در اتوبوس و قطار می‌نشینند، با ولع مطالعه می‌کنند و زمان پیاده شدن، کتاب را روی صندلی می‌گذارند و اتوبوس را ترک می‌کنند. در امریکا هر محلی در شهرها جعبه‌ای وجود دارد که مردم کتاب‌های خوانده شده خود را در آنجا می‌گذارند، کتابی تازه و تمیز، تا دیگران هم بتوانند از آن استفاده کنند. درایران کدام یک از این اقدامات را انجام داده ایم؟ حتی ایرانیان چقدر کتاب درباره موضوعاتی که به آن علاقه‌مند اند، را می‌خوانند؟ ایرانی‌ها دوست دارند اطلاعات را هضم دوم کنند. یعنی دوست دارند فردی کتاب را بخواند و بعد از برداشت او استفاده کنند.»

خانواده‌های ایرانی نسبت به مطالعه کتاب بی‌تفاوت اند

این بوم‌شناس  مردم و دولت را دو عامل اصلی در پایین بودن سرانه کتابخوانی دانسته و ادامه داد:« یکی از عوامل، فقدان علاقه مردم است. دختری امریکایی به من می‌گفت، پدر و مادرش روزهای یکشنبه اجازه ورود بچه‌ها را به اتاق خود می‌دادند، در آن روز حق داشتند به آن اتاق بروند و روزهای دیگر هفته این امکان وجود نداشت. در آن روز برای کودکان تنقلات فراهم می‌کردند. پدر و مادرم  اینگونه مطالعه کتاب را برای آنها با لذت همراه کرند. در ایران خانواده‌ها نسبت به کتابخوانی بی‌تفاوت هستند. چند خانواده می‌شناسید که در خانه خود کتابخانه دارند؟ زن یکی از اقوام من که انگلیسی است به دلیل تازه عروس بودن به خانه‌های بستگان دعوت می‌شد، ولی گفت تنها خانه‌ای که در آن کتابخانه دید، خانه من بود. عادت کتاب خواندن، از خانواده شروع می‌شود و به جامعه می‌رسد. »

وی با اشاره به رویکرد دولت درباره ایجاد امکانات برای دسترسی آسان شهروندان به آن افزود:« در ایران قیمت کتاب گران است. هرکس کتاب‌فروشی باز کند، ورشکسته می‌شود. دانشجویان ایران جز کتاب درسی و جزوه‌هایشان چیزی مطالعه نمی‌کنند. آنها نمی‌توانند  یک بیت شعراز حافظ یا خیام بخوانند. افراد میلی به کتابخوانی ندارند، خانواده‌های به کودکان خود آموزشی برای ایجاد فرهنگ کتابخوانی نمی‌دهند، دولت نیز امکاناتی برای بالابردن سطح کتابخوانی ایجاد نکرده است.»

کهرم افزود:« اگر من در دولت بودم کاری می‌کردم تا به دانشجویان بودجه برای خرید کتاب رایگان اختصاص دهند. مثلا کتاب‌های کلاسیک، کتاب درباره جغرافیا، تاریخ و ... باید برنامه‌ای ایجاد شود تا از دانشجویان درباره اطلاعات تاریخ و جغرافیا سوال شود.  بنده به عنوان معلم دانشگاه یک ربع اول کلاس را به تاریخ و فرهنگ اختصاص می‌دهم.»

دولت برای تهیه کتاب بودجه‌ای در اختیار دانشجویان قراردهد

کهرم گفت روزانه حداقل سه ساعت کتاب می‌خواند و این مطالعه معمولا به مسائل محیط زیستی ایران مربوط است. او اظهار داشت:« سیاست ایران، سیاست امریکا دو موضوعی است که درباره آنها نیز می‌خوانم برای مثال وضعیت انتخابات در امریکا را پیگیری می‌کنم. الان هشت یا 9 کتاب روی میزم است و همه را باید به ترتیب بخوانم. هر چند وقت یکبار به انقلاب رفته و کتاب می‌خرم؛ تا زمانی که فرصت خواندن آنها را بدست آورم. ما حتی نمی‌دانیم یک کتاب مانند مثنوی معنوی را چگونه بخوانیم؟ اگر بیاموزیم که چگونه می‌توان مطابی را خواند، گامی در جهات رفع این مشکل درون خود پیدا کرده ایم. »

این بوم شناس از کتاب‌هایی که اخیرا مطالعه کرده است، گفت:« من به تکامل علاقه زیادی دارم. اکثر کتاب‌هایی که می‌خوانم کتاب‌های خارجی است. تازه از سوئیس باز گشته ام و چند کتاب با خود آوردم که مخصوص دانشجوهاست. "زندگی مخفیانه گیاهان" نام کتابی است که دیوید اتنبرگ ان را نوشته است. کتابی که اطلاعاتی شگفت‌آور در اختیار خواننده می‌گذارد. مانند اینکه گیاهان در طول زنددگی خود حرکت می‌کنند. کتابی به" نام دویست سال بعد از داروین"، در این کتاب نویسنده از داروین انتقاد کرده و بسیاری از نظریه هایش را رد می‌کند. کتاب‌های عبد الحسین وهاب زاده در زمینه تکامل و محیط زیست بسیار جذاب است. کتابی در ارتباط با پرنده شناسی است. قیمت این کتاب  بالا است و بهتر است که دولت برای تهیه کتاب بودجه‌ای در اختیار دانشجویان قرار دهد. گرچه خیلی از این کتاب‌ها از دسترس خارج است. »

کهرم از کتاب‌های مورد علاقه خود با موضوع غیرمحیط زیستی گفت:« شعر خیلی دوست دارم. افکار و نگرش سهراب سپهری را دوست دارم. اینها آثاری نیست که قدیمی شود.  ادبیات کلاسیک مانند گلستان و بوستان سعدی قدیمی نمی‌شود. من به نظامی گنجوی، خمسه گنجوی علاقه مند هستم و آنها را به دیگران پیشنهاد می‌دهم. می‌گویند اگر به کسی که سال‌ها در خارج از کشور تحصلات کرده است ، گلستان را برای مطالعه  می‌دادند، رستگارتر بود. برای اینکه مجموعه فرهنگ، دانش و تجربه یک نفر را در این کتاب جمع شده است. اگر 40 سال، هفته ای دو یا سه بار به این کتاب مراجعه کنید، بازهم موضوعاتی جالب پیدا خواهید کرد. با اینکه کتابی است که از نظر حجم کوچک است. دنیا به این کتاب افتخار می‌کند.»

حسینی الهه
|
Iran
|
1395/09/03 - 08:52
0
0
چقدر مصاحبه خوبی بود.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: